Vapaaehtoiset suomen kielen oppimista tukemassa

Tutkielmani käsittelee vapaaehtoistoimintaa, jonka tavoitteena on tukea maahanmuuttajien suomen kielen oppimista. Tämänhetkinen kotouttamispolitiikka korostaa kolmannen sektorin roolia viranomaispalveluiden täydentäjänä, mutta vielä on epäselvää, mitä poliittiset linjaukset tarkoittavat käytännön t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leskinen, Kirsi
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50658
_version_ 1826225760234373120
author Leskinen, Kirsi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leskinen, Kirsi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leskinen, Kirsi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leskinen, Kirsi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani käsittelee vapaaehtoistoimintaa, jonka tavoitteena on tukea maahanmuuttajien suomen kielen oppimista. Tämänhetkinen kotouttamispolitiikka korostaa kolmannen sektorin roolia viranomaispalveluiden täydentäjänä, mutta vielä on epäselvää, mitä poliittiset linjaukset tarkoittavat käytännön tasolla. Tämä tutkimus lähestyykin aihetta vapaaehtoistoiminnan näkökulmasta, ja sen kontekstina on Monikulttuurikeskus Glorian suomen kielen ryhmä Jyväskylässä. Ryhmä pyörii viikoittain vapaaehtoisvoimin ja on kaikille maahanmuuttajakävijöille avoin. Keskeinen tutkimuskysymykseni on, millaisiksi kieliryhmätoiminnan luonne ja merkitys hahmottuvat vapaaehtoisten näkökulmasta. Lisäksi tarkastelen vapaaehtoisen rooliin liittyviä ulottuvuuksia sekä vapaaehtoisten käsityksiä kielenoppimisesta ja -opettamisesta. Tutkimukseen osallistui kahdeksan Monikulttuurikeskuksen vapaaehtoista. Keräsin aineiston järjestämällä kaksi ryhmäkeskustelua ja haastattelemalla neljää osallistujaa keskustelujen jälkeen. Teoreettinen viitekehys koostuu diskurssintutkimuksesta ja dialogisesta käsitystutkimuksesta, sillä tutkimuksen lähtökohtana on molempien korostama näkemys kielen sosiaalisesta luonteesta. Diskurssintutkimus valottaa erityisesti yhteiskunnan makrotasojen läsnäoloa vapaaehtoisten tekemissä merkityksenannoissa, ja dialogisen käsitystutkimuksen kehys taas luo taustan merkityksenantojen tarkastelulle yksilöllisemmästä näkökulmasta. Analyysimenetelminä olen puolestaan käyttänyt sisällönanalyysiä ja diskurssianalyysiä. Äänen käsitteen avulla tuon yhteen laajat teoreettiset viitekehykset, ja sen lisäksi äänen käsite toimii metodologisena työkaluna. Tulokset osoittavat, että kieliryhmätoimintaa merkityksellistetään selkeimmin koulutuksen ja vapaaehtoistyön diskursseista käsin. Nuo diskurssit näyttävät olevan osittain ristiriidassa, ja neuvottelu toiminnan suhteesta koulutukseen ja opetukseen läpäisee koko aineiston. Kieliryhmätoimintaa pidetään luonteeltaan muodollista koulutusta täydentävänä tai tukevana, mutta käytetyt toimintatavat muistuttavat vapaaehtoisten kuvaamina varsin paljon muodollisen koulutuksen toimintatapoja. Vapaaehtoisen rooli hahmottuu konkreettisen toiminnan tasolla monesti opettajaksi tai ohjaajaksi, ja lisäksi osallistumisen taustalla on usein vapaaehtoistyön eetokselle tyypillinen auttamisen aspekti. Vapaaehtoisten käsityksissä kielenoppimisesta kaikuu vahvasti perinteisen vieraan kielen opetuksen ääni, mikä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kielenoppiminen sijoitetaan institutionaalisen opetuksen kontekstiin ja että kielen rakenteellisten piirteiden ymmärtämistä pidetään oppimisen kannalta tärkeänä. Toisaalta osa vapaaehtoisten käsityksistä on myös käyttöpohjaisia, ja niissä kielen käyttäminen ja etenkin vuorovaikutus suomalaisten kanssa korostuvat. Kokonaisuudessaan tutkimus osoittaa lisäksi, että suomen ryhmän merkitys vapaaehtoisille on suuri. Toiminta on esimerkiksi avartanut vapaaehtoisten maailmankuvaa ja tuonut sisältöä elämään. Kotoutumisen kentällä kieliryhmätoiminnan erityinen arvo näyttää olevan kaksisuuntaisessa kotoutumisessa. Kielenoppimiseen tähtäämisen osalta tulokset herättävät kuitenkin kysymyksiä. Millä tavalla vapaaehtoista kielenoppimisen tukemista tulisi pitää koulutuksena? Millainen oppimisympäristö tukisi kielenoppimista ja kotoutumista vapaaehtoistyön kontekstissa parhaiten? Nähdäkseni olisi tärkeää, että kotoutumista ja kielenoppimista edistävän vapaaehtoistoiminnan luonnetta ja tehtävää määriteltäisiin myös laajemmin yhteiskunnan tasolla. Lisäksi aihetta tarkasteltaessa olisi tärkeää saada kuuluviin maahanmuuttajien omat äänet.
first_indexed 2023-03-22T09:58:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Leskinen, Kirsi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-30T10:55:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-30T10:55:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1561533", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50658", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani k\u00e4sittelee vapaaehtoistoimintaa, jonka tavoitteena on tukea maahanmuuttajien suomen kielen oppimista. T\u00e4m\u00e4nhetkinen kotouttamispolitiikka korostaa kolmannen sektorin roolia viranomaispalveluiden t\u00e4ydent\u00e4j\u00e4n\u00e4, mutta viel\u00e4 on ep\u00e4selv\u00e4\u00e4, mit\u00e4 poliittiset linjaukset tarkoittavat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tasolla. T\u00e4m\u00e4 tutkimus l\u00e4hestyykin aihetta vapaaehtoistoiminnan n\u00e4k\u00f6kulmasta, ja sen kontekstina on Monikulttuurikeskus Glorian suomen kielen ryhm\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4. Ryhm\u00e4 py\u00f6rii viikoittain vapaaehtoisvoimin ja on kaikille maahanmuuttajak\u00e4vij\u00f6ille avoin. Keskeinen tutkimuskysymykseni on, millaisiksi kieliryhm\u00e4toiminnan luonne ja merkitys hahmottuvat vapaaehtoisten n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi tarkastelen vapaaehtoisen rooliin liittyvi\u00e4 ulottuvuuksia sek\u00e4 vapaaehtoisten k\u00e4sityksi\u00e4 kielenoppimisesta ja -opettamisesta.\n\nTutkimukseen osallistui kahdeksan Monikulttuurikeskuksen vapaaehtoista. Ker\u00e4sin aineiston j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kaksi ryhm\u00e4keskustelua ja haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 osallistujaa keskustelujen j\u00e4lkeen. Teoreettinen viitekehys koostuu diskurssintutkimuksesta ja dialogisesta k\u00e4sitystutkimuksesta, sill\u00e4 tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana on molempien korostama n\u00e4kemys kielen sosiaalisesta luonteesta. Diskurssintutkimus valottaa erityisesti yhteiskunnan makrotasojen l\u00e4sn\u00e4oloa vapaaehtoisten tekemiss\u00e4 merkityksenannoissa, ja dialogisen k\u00e4sitystutkimuksen kehys taas luo taustan merkityksenantojen tarkastelulle yksil\u00f6llisemm\u00e4st\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta. Analyysimenetelmin\u00e4 olen puolestaan k\u00e4ytt\u00e4nyt sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 ja diskurssianalyysi\u00e4. \u00c4\u00e4nen k\u00e4sitteen avulla tuon yhteen laajat teoreettiset viitekehykset, ja sen lis\u00e4ksi \u00e4\u00e4nen k\u00e4site toimii metodologisena ty\u00f6kaluna.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 kieliryhm\u00e4toimintaa merkityksellistet\u00e4\u00e4n selkeimmin koulutuksen ja vapaaehtoisty\u00f6n diskursseista k\u00e4sin. Nuo diskurssit n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t olevan osittain ristiriidassa, ja neuvottelu toiminnan suhteesta koulutukseen ja opetukseen l\u00e4p\u00e4isee koko aineiston. Kieliryhm\u00e4toimintaa pidet\u00e4\u00e4n luonteeltaan muodollista koulutusta t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4n\u00e4 tai tukevana, mutta k\u00e4ytetyt toimintatavat muistuttavat vapaaehtoisten kuvaamina varsin paljon muodollisen koulutuksen toimintatapoja. Vapaaehtoisen rooli hahmottuu konkreettisen toiminnan tasolla monesti opettajaksi tai ohjaajaksi, ja lis\u00e4ksi osallistumisen taustalla on usein vapaaehtoisty\u00f6n eetokselle tyypillinen auttamisen aspekti. Vapaaehtoisten k\u00e4sityksiss\u00e4 kielenoppimisesta kaikuu vahvasti perinteisen vieraan kielen opetuksen \u00e4\u00e4ni, mik\u00e4 tarkoittaa esimerkiksi sit\u00e4, ett\u00e4 kielenoppiminen sijoitetaan institutionaalisen opetuksen kontekstiin ja ett\u00e4 kielen rakenteellisten piirteiden ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n oppimisen kannalta t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Toisaalta osa vapaaehtoisten k\u00e4sityksist\u00e4 on my\u00f6s k\u00e4ytt\u00f6pohjaisia, ja niiss\u00e4 kielen k\u00e4ytt\u00e4minen ja etenkin vuorovaikutus suomalaisten kanssa korostuvat. Kokonaisuudessaan tutkimus osoittaa lis\u00e4ksi, ett\u00e4 suomen ryhm\u00e4n merkitys vapaaehtoisille on suuri. Toiminta on esimerkiksi avartanut vapaaehtoisten maailmankuvaa ja tuonut sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 el\u00e4m\u00e4\u00e4n.\n\nKotoutumisen kent\u00e4ll\u00e4 kieliryhm\u00e4toiminnan erityinen arvo n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan kaksisuuntaisessa kotoutumisessa. Kielenoppimiseen t\u00e4ht\u00e4\u00e4misen osalta tulokset her\u00e4tt\u00e4v\u00e4t kuitenkin kysymyksi\u00e4. Mill\u00e4 tavalla vapaaehtoista kielenoppimisen tukemista tulisi pit\u00e4\u00e4 koulutuksena? Millainen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 tukisi kielenoppimista ja kotoutumista vapaaehtoisty\u00f6n kontekstissa parhaiten? N\u00e4hd\u00e4kseni olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 kotoutumista ja kielenoppimista edist\u00e4v\u00e4n vapaaehtoistoiminnan luonnetta ja teht\u00e4v\u00e4\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelt\u00e4isiin my\u00f6s laajemmin yhteiskunnan tasolla. Lis\u00e4ksi aihetta tarkasteltaessa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada kuuluviin maahanmuuttajien omat \u00e4\u00e4net.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kirsi Leskinen (kimalesk) on 2016-06-30 10:55:07.276178. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-30T10:55:07Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606303406.pdf: 1204830 bytes, checksum: a91e0e73646f427f451e4111d7d57705 (MD5)\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: a85fc125fbfb41d8924d202e2b8e95fd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-30T10:55:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606303406.pdf: 1204830 bytes, checksum: a91e0e73646f427f451e4111d7d57705 (MD5)\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: a85fc125fbfb41d8924d202e2b8e95fd (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (106 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vapaaehtoisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vapaaehtoiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielenoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kotoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmas sektori", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vapaaehtoiset suomen kielen oppimista tukemassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606303406", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-30T10:55:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vapaaehtoisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vapaaehtoiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmas sektori", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50658
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:15Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9fb1605a-9029-4328-a081-c79957ad30ee\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606303406.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leskinen, Kirsi Vapaaehtoiset suomen kielen oppimista tukemassa vapaaehtoistyö vapaaehtoiset kielenoppiminen käsitykset kotoutuminen kolmas sektori Suomen kieli Finnish 309 kielen oppiminen
title Vapaaehtoiset suomen kielen oppimista tukemassa
title_full Vapaaehtoiset suomen kielen oppimista tukemassa
title_fullStr Vapaaehtoiset suomen kielen oppimista tukemassa Vapaaehtoiset suomen kielen oppimista tukemassa
title_full_unstemmed Vapaaehtoiset suomen kielen oppimista tukemassa Vapaaehtoiset suomen kielen oppimista tukemassa
title_short Vapaaehtoiset suomen kielen oppimista tukemassa
title_sort vapaaehtoiset suomen kielen oppimista tukemassa
title_txtP Vapaaehtoiset suomen kielen oppimista tukemassa
topic vapaaehtoistyö vapaaehtoiset kielenoppiminen käsitykset kotoutuminen kolmas sektori Suomen kieli Finnish 309 kielen oppiminen
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kielen oppiminen kielenoppiminen kolmas sektori kotoutuminen käsitykset vapaaehtoiset vapaaehtoistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50658 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606303406
work_keys_str_mv AT leskinenkirsi vapaaehtoisetsuomenkielenoppimistatukemassa