"Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina

TIIVISTELMÄ Jokinen, Marika 2016. ”Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vai- keeta”. ADHD –diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaav...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jokinen, Marika
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50638
_version_ 1826225719146971136
author Jokinen, Marika
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jokinen, Marika Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jokinen, Marika Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jokinen, Marika
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Jokinen, Marika 2016. ”Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vai- keeta”. ADHD –diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö on melko yleinen kouluikäisil- lä lapsilla ja nuorilla. Noin 5% :lla 6-18 –vuotiaista on ADHD –diagnoosi. ADHD:n vaikutukset koulunkäyntiin ilmenevät esimerkiksi vaikeuksina sosiaa- lisessa vuorovaikutuksessa, tarkkaavuuden ylläpitämisessä ja sääntöjen nou- dattamisessa. ADHD–diagnoosin saaneista oppilaista noin 70-80%:lla on todet- tu myös jonkinasteinen oppimisvaikeus. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia identiteettejä ADHD– diagnoosin saaneet nuoret rakensivat itselleen oppijoina. Tutkimuksessa selvi- tettiin, miten nuoret arvioivat oppimistaan ja miten he selittivät sitä. Tutkimuk- sessa käytetty aineisto koostui 11-16 -vuotiaiden ADHD–diagnoosin saaneiden nuorten teemahaastatteluista (N=13). Tutkimus oli laadullinen ja aineisto analy- soitiin diskurssianalyyttisesti. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuoret arvioivat oppimistaan joko to- teavasti, tunnepitoisesti, todistellen tai välttelevästi. He selittivät oppimisensa riippuvan joko pysyvistä ominaisuuksistaan, omasta toiminnastaan ja mielialas- taan tai ulkoisista olosuhteista. Oppimistaan arvioidessaan nuoret rakensivat identiteettiään vaihtoehtoisesti omista kyvyistään tietoisina, tunteiden hallitse- mina, hyvinä ja normaaleina oppijoina. Selittäessään oppimistaan nuoret raken- sivat osaajan tai osaamattoman, oman oppimisen asiantuntijan sekä olosuhteis- ta riippuvaisen oppijan identiteettejä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokinen, Marika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-29T21:30:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-29T21:30:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1561527", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50638", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\nJokinen, Marika 2016. \u201dKirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vai-\r\nkeeta\u201d. ADHD \u2013diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen \r\noppijoina. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. \r\nKasvatustieteiden laitos. \r\nADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden h\u00e4iri\u00f6 on melko yleinen kouluik\u00e4isil-\r\nl\u00e4 lapsilla ja nuorilla. Noin 5% :lla 6-18 \u2013vuotiaista on ADHD \u2013diagnoosi. \r\nADHD:n vaikutukset koulunk\u00e4yntiin ilmenev\u00e4t esimerkiksi vaikeuksina sosiaa-\r\nlisessa vuorovaikutuksessa, tarkkaavuuden yll\u00e4pit\u00e4misess\u00e4 ja s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen nou-\r\ndattamisessa. ADHD\u2013diagnoosin saaneista oppilaista noin 70-80%:lla on todet-\r\ntu my\u00f6s jonkinasteinen oppimisvaikeus.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia identiteettej\u00e4 ADHD\u2013\r\ndiagnoosin saaneet nuoret rakensivat itselleen oppijoina. Tutkimuksessa selvi-\r\ntettiin, miten nuoret arvioivat oppimistaan ja miten he selittiv\u00e4t sit\u00e4. Tutkimuk-\r\nsessa k\u00e4ytetty aineisto koostui 11-16 -vuotiaiden ADHD\u2013diagnoosin saaneiden\r\nnuorten teemahaastatteluista (N=13). Tutkimus oli laadullinen ja aineisto analy-\r\nsoitiin diskurssianalyyttisesti. \r\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 nuoret arvioivat oppimistaan joko to-\r\nteavasti, tunnepitoisesti, todistellen tai v\u00e4lttelev\u00e4sti. He selittiv\u00e4t oppimisensa \r\nriippuvan joko pysyvist\u00e4 ominaisuuksistaan, omasta toiminnastaan ja mielialas-\r\ntaan tai ulkoisista olosuhteista. Oppimistaan arvioidessaan nuoret rakensivat \r\nidentiteetti\u00e4\u00e4n vaihtoehtoisesti omista kyvyist\u00e4\u00e4n tietoisina, tunteiden hallitse-\r\nmina, hyvin\u00e4 ja normaaleina oppijoina. Selitt\u00e4ess\u00e4\u00e4n oppimistaan nuoret raken-\r\nsivat osaajan tai osaamattoman, oman oppimisen asiantuntijan sek\u00e4 olosuhteis-\r\nta riippuvaisen oppijan identiteettej\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marika Jokinen (marpaujo) on 2016-06-29 21:30:25.047971. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-29T21:30:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606303389.pdf: 384799 bytes, checksum: 36dd06e35ee67953bdca59faf5e5b5c5 (MD5)\r\nlicense.html: 4891 bytes, checksum: 4fe25692f127fab3a140a9f02fd6f109 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-29T21:30:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606303389.pdf: 384799 bytes, checksum: 36dd06e35ee67953bdca59faf5e5b5c5 (MD5)\r\nlicense.html: 4891 bytes, checksum: 4fe25692f127fab3a140a9f02fd6f109 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (54 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ADHD", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta\" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606303389", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-29T21:30:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50638
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:42Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/de486d2b-e140-4d87-b8a7-f1ccde5e7c67\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606303389.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokinen, Marika "Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina ADHD identiteetti diskurssianalyysi Erityispedagogiikka Special Education Diskurssianalyysi 101 lapset nuoret oppiminen
title "Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina
title_alt ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina
title_full "Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina
title_fullStr "Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina "Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina
title_full_unstemmed "Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina "Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina
title_short "Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta"
title_sort kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta adhd diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina
title_sub ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina
title_txtP "Kirjottaminen oli helpompaa mut lukeminen oli vaikeeta" : ADHD-diagnoosin saaneiden nuorten identiteettien rakentuminen oppijoina
topic ADHD identiteetti diskurssianalyysi Erityispedagogiikka Special Education Diskurssianalyysi 101 lapset nuoret oppiminen
topic_facet 101 ADHD Diskurssianalyysi Erityispedagogiikka Special Education diskurssianalyysi identiteetti lapset nuoret oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50638 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606303389
work_keys_str_mv AT jokinenmarika kirjottaminenolihelpompaamutlukeminenolivaikeetaadhddiagnoosinsaaneidennuorteniden