"Hei, kuka koputtaa?" erityislastentarhanopettajan ryhmänhallintakeinot päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla

Tutkimuksessa tarkasteltiin erityislastentarhanopettajan käyttämiä reaktiivisia ryhmänhallintakeinoja päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla. Tutkimuksen tavoitteena oli osoittaa, miten ryhmänhallintatilanteet rakentuivat sekä millaisia menetelmiä ja puheenvuoroja erityislastenta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hernesniemi, Anne
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50631
_version_ 1826225688313593856
author Hernesniemi, Anne
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hernesniemi, Anne Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hernesniemi, Anne Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hernesniemi, Anne
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin erityislastentarhanopettajan käyttämiä reaktiivisia ryhmänhallintakeinoja päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla. Tutkimuksen tavoitteena oli osoittaa, miten ryhmänhallintatilanteet rakentuivat sekä millaisia menetelmiä ja puheenvuoroja erityislastentarhanopettaja käytti puuttuessaan lasten ei-toivottuun käyttäytymiseen. Lisäksi tutkittiin puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien käyttöä ryhmänhallintatilanteiden aikana. Reaktiivisiksi ryhmänhallintatilanteiksi määriteltiin ne lasten ei-toivottua käyttäytymistä sisältäneet tilanteet, joihin erityislastentarhanopettaja puuttui jollain tavalla. Tutkimusaineiston muodostivat videotallenteet integroidun erityisryhmän ohjatuilta tuokioilta (N = 7 tuokiota). Tutkimuksen osallistujina olivat erityislastentarhanopettaja ja 10 ryhmän 3−5 -vuotiasta lasta. Osalla lapsista oli erilaisia puheen- tai kielenkehityksen haasteita. Tutkimusaineisto analysoitiin keskustelunanalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittivat erityislastentarhanopettajan reaktiivisten ryhmänhallin-takeinojen koostuvan erilaisista sanallisen puuttumisen keinoista. Sanalliset menetelmät olivat lyhyimmillään minimipalautteita (sh/hys). Usein käytettyjä keinoja olivat myös ohjailevat lausumat, kiellot ja käskyt tai niihin yhdistetyt selitykset, ohjeet tai palkinnot. Harvemmin käytettyjä keinoja olivat kysymykset, konfliktien sanallistaminen tai opettajan tunteiden ilmaiseminen. Fyysinen ja visuaalinen ohjaus oli tyypillisimmin tapa ohjata yksittäisen lapsen toimintaa kuin koko ryhmää. Puhetta tukevien menetelmien käyttö oli tämän tutkimuksen perusteella vähäistä ja satunnaista. Ryhmänhallintakeinojen intensiteetti vaihteli ohimennen annetusta kielellisestä kehotteesta meneillään olevan tilanteen keskeyttävään ei-toivotun käyttäytymisen läpikäymiseen. Tutkimuksen perusteella voi todeta, että reaktiiviset ryhmänhallintakeinot toimivat usein nopeaa, akuuttia puuttumista vaativissa tilanteissa. Pitkällä tähtäimellä onnistuneen ryhmänhallinnan tulisi sisältää monipuolisempia ennaltaehkäiseviä keinoja sekä kannustavaa ja myönteistä vuorovaikutusta kasvattajan ja lasten kesken.
first_indexed 2023-03-22T09:58:42Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hernesniemi, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-29T12:39:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-29T12:39:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1545660", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50631", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin erityislastentarhanopettajan k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 reaktiivisia ryhm\u00e4nhallintakeinoja p\u00e4iv\u00e4kodin integroidun erityisryhm\u00e4n ohjatuilla tuokioilla. Tutkimuksen tavoitteena oli osoittaa, miten ryhm\u00e4nhallintatilanteet rakentuivat sek\u00e4 millaisia menetelmi\u00e4 ja puheenvuoroja erityislastentarhanopettaja k\u00e4ytti puuttuessaan lasten ei-toivottuun k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Lis\u00e4ksi tutkittiin puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ryhm\u00e4nhallintatilanteiden aikana. Reaktiivisiksi ryhm\u00e4nhallintatilanteiksi m\u00e4\u00e4riteltiin ne lasten ei-toivottua k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4neet tilanteet, joihin erityislastentarhanopettaja puuttui jollain tavalla.\n\nTutkimusaineiston muodostivat videotallenteet integroidun erityisryhm\u00e4n ohjatuilta tuokioilta (N = 7 tuokiota). Tutkimuksen osallistujina olivat erityislastentarhanopettaja ja 10 ryhm\u00e4n 3\u22125 -vuotiasta lasta. Osalla lapsista oli erilaisia puheen- tai kielenkehityksen haasteita. Tutkimusaineisto analysoitiin keskustelunanalyysin avulla. \n \nTutkimustulokset osoittivat erityislastentarhanopettajan reaktiivisten ryhm\u00e4nhallin-takeinojen koostuvan erilaisista sanallisen puuttumisen keinoista. Sanalliset menetelm\u00e4t olivat lyhyimmill\u00e4\u00e4n minimipalautteita (sh/hys). Usein k\u00e4ytettyj\u00e4 keinoja olivat my\u00f6s ohjailevat lausumat, kiellot ja k\u00e4skyt tai niihin yhdistetyt selitykset, ohjeet tai palkinnot. Harvemmin k\u00e4ytettyj\u00e4 keinoja olivat kysymykset, konfliktien sanallistaminen tai opettajan tunteiden ilmaiseminen. Fyysinen ja visuaalinen ohjaus oli tyypillisimmin tapa ohjata yksitt\u00e4isen lapsen toimintaa kuin koko ryhm\u00e4\u00e4. Puhetta tukevien menetelmien k\u00e4ytt\u00f6 oli t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 ja satunnaista. Ryhm\u00e4nhallintakeinojen intensiteetti vaihteli ohimennen annetusta kielellisest\u00e4 kehotteesta meneill\u00e4\u00e4n olevan tilanteen keskeytt\u00e4v\u00e4\u00e4n ei-toivotun k\u00e4ytt\u00e4ytymisen l\u00e4pik\u00e4ymiseen.\n\nTutkimuksen perusteella voi todeta, ett\u00e4 reaktiiviset ryhm\u00e4nhallintakeinot toimivat usein nopeaa, akuuttia puuttumista vaativissa tilanteissa. Pitk\u00e4ll\u00e4 t\u00e4ht\u00e4imell\u00e4 onnistuneen ryhm\u00e4nhallinnan tulisi sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 monipuolisempia ennaltaehk\u00e4isevi\u00e4 keinoja sek\u00e4 kannustavaa ja my\u00f6nteist\u00e4 vuorovaikutusta kasvattajan ja lasten kesken.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anne Hernesniemi (anmahern) on 2016-06-29 12:39:19.454934. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-29T12:39:19Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606293381.pdf: 652264 bytes, checksum: b7583caedab189889443db77bd174d80 (MD5)\nlicense.html: 1206 bytes, checksum: 36b87e377a69066e948fc443a1528302 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-29T12:39:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606293381.pdf: 652264 bytes, checksum: b7583caedab189889443db77bd174d80 (MD5)\nlicense.html: 1206 bytes, checksum: 36b87e377a69066e948fc443a1528302 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (85 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4nhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integroitu erityisryhm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Hei, kuka koputtaa?\" : erityislastentarhanopettajan ryhm\u00e4nhallintakeinot p\u00e4iv\u00e4kodin integroidun erityisryhm\u00e4n ohjatuilla tuokioilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Erityislastentarhanopettajan ryhm\u00e4nhallintakeinot p\u00e4iv\u00e4kodin integroidun erityisryhm\u00e4n ohjatuilla tuokioilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606293381", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-29T12:39:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityislastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integroitu opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50631
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hernesniemi, Anne "Hei, kuka koputtaa?" : erityislastentarhanopettajan ryhmänhallintakeinot päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla ryhmänhallinta integroitu erityisryhmä Erityispedagogiikka Special Education 101 erityislastentarhanopettajat päiväkodit integroitu opetus käyttäytymishäiriöt puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio keskustelunanalyysi
title "Hei, kuka koputtaa?" : erityislastentarhanopettajan ryhmänhallintakeinot päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla
title_alt Erityislastentarhanopettajan ryhmänhallintakeinot päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla
title_full "Hei, kuka koputtaa?" : erityislastentarhanopettajan ryhmänhallintakeinot päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla
title_fullStr "Hei, kuka koputtaa?" : erityislastentarhanopettajan ryhmänhallintakeinot päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla "Hei, kuka koputtaa?" : erityislastentarhanopettajan ryhmänhallintakeinot päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla
title_full_unstemmed "Hei, kuka koputtaa?" : erityislastentarhanopettajan ryhmänhallintakeinot päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla "Hei, kuka koputtaa?" : erityislastentarhanopettajan ryhmänhallintakeinot päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla
title_short "Hei, kuka koputtaa?"
title_sort hei kuka koputtaa erityislastentarhanopettajan ryhmänhallintakeinot päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla
title_sub erityislastentarhanopettajan ryhmänhallintakeinot päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla
title_txtP "Hei, kuka koputtaa?" : erityislastentarhanopettajan ryhmänhallintakeinot päiväkodin integroidun erityisryhmän ohjatuilla tuokioilla
topic ryhmänhallinta integroitu erityisryhmä Erityispedagogiikka Special Education 101 erityislastentarhanopettajat päiväkodit integroitu opetus käyttäytymishäiriöt puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio keskustelunanalyysi
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityislastentarhanopettajat integroitu erityisryhmä integroitu opetus keskustelunanalyysi käyttäytymishäiriöt puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio päiväkodit ryhmänhallinta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50631 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606293381
work_keys_str_mv AT hernesniemianne heikukakoputtaaerityislastentarhanopettajanryhmänhallintakeinotpäiväkodinintegro