Musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteys oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa

Lähtökohtana tutkielman tekemiseen oli se, että sosiaalinen vuorovaikutus ja ryhmädynamiikka ovat tärkeä osa oppimiskontekstia. Lisäksi oma musiikin ja liikunnan harrastuneisuutemme innosti meitä tutkimaan juuri musiikin ja liikunnan harrastamisen ja sosiaalisen aseman yhteyttä. Tutkielman tarkoitu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Martikainen, Anna, Riihimäki, Satu
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50622
_version_ 1826225758282973184
author Martikainen, Anna Riihimäki, Satu
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Martikainen, Anna Riihimäki, Satu Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Martikainen, Anna Riihimäki, Satu Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Martikainen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Lähtökohtana tutkielman tekemiseen oli se, että sosiaalinen vuorovaikutus ja ryhmädynamiikka ovat tärkeä osa oppimiskontekstia. Lisäksi oma musiikin ja liikunnan harrastuneisuutemme innosti meitä tutkimaan juuri musiikin ja liikunnan harrastamisen ja sosiaalisen aseman yhteyttä. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteyttä oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa. Tavoitteena oli saada selville, millaisia sosiaalisia asemia oppilailla on luokassaan sosiometrisen mittauksen näkökulmasta. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään, onko liikunnan tai musiikin harrastamisella yhteyttä oppilaiden sosiometrisiin asemiin luokkaympäristössä. Tarkastelun kohteena oli myös se, millä perusteella oppilaat tekevät toverivalintansa. Teoreettinen viitekehys rakentui ryhmän toimintaan ja harrastuksiin liittyvästä kirjallisuudesta ja aikaisemmista tutkimuksista. Tutkimuksen otos (N = 120) koostui viidestä kuudennesta luokasta eri puolilta Suomea. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti, mikä tarkoittaa tutkimuksessamme eri analyysimenetelmiä yhdistävää tutkimusta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sosiometrisen mittauksen, harrastuskyselyn sekä avoimia kysymyksiä. Määrälliseen analysointiin käytettiin ristiintaulukointia sekä varianssianalyysiä ja laadulliset tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineiston tilastollinen analyysi osoittaa, että oppilaan harrastuksilla ja luokassa ilmenevällä sosiometrisellä asemalla ei ole tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Laadullisista tuloksista ilmeni, että esimerkiksi persoonallisuuden piirteillä, laajalla kaveripiirillä ja ulkoisella olemuksella näyttäisi olevan yhteyksiä sosiometrisen aseman muodostumiseen. Laadulliset tulokset tukevat sitä havaintoa, että harrastuksilla ei ole merkitystä siihen, millaisen aseman oppilas saa koululuokassa. The basic for this research was the fact that social interaction and group dynamic are important parts of learning context. In addition, our personal passion towards music and sport inspired us to research the connection between social status and sports and music as a hobby. The purpose of this thesis is to find out whether sports or music, as hobbies, have a connection with the social status a student has in the classroom. The first aim was to discover which types of social statuses can be found amongst students in a classroom using sociometric analysis. This research also aims to examine if playing sports or being involved in music is related to the students’ sociometric position. Additionally relevant was finding out the students’ criteria behind their sociometric choices regarding friendships. The starting point for this thesis was a genuine interest towards the topic and a hypothesis that sports enthusiasts are normally more popular in a classroom than music enthusiasts. The theoretical framework was based on existing literature and research on group action and hobbies. The samples (N = 120) for the assessment were collected from five different classes of sixth graders from various areas of Finland. The research was carried out using the multi-method approach. The data was collected with a questionnaire that included a sociometric survey and a set of open-ended questions. The quantitative calculations were completed with cross-tabulation and variance analysis. The qualitative data was analysed using data-oriented content analysis. The quantitative analysis of the data shows that the connection between hobbies a student is engaged in and the sociometric status they have in the classroom are not statistically significant. The results from the qualitative analysis suggest that personality, appearance and similarity between one another have more of a connection to the sociometric status of a student.
first_indexed 2024-09-11T08:52:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Juvonen, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Martikainen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riihim\u00e4ki, Satu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-28T18:25:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-28T18:25:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1561425", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50622", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "L\u00e4ht\u00f6kohtana tutkielman tekemiseen oli se, ett\u00e4 sosiaalinen vuorovaikutus ja ryhm\u00e4dynamiikka ovat t\u00e4rke\u00e4 osa oppimiskontekstia. Lis\u00e4ksi oma musiikin ja liikunnan harrastuneisuutemme innosti meit\u00e4 tutkimaan juuri musiikin ja liikunnan harrastamisen ja sosiaalisen aseman yhteytt\u00e4.\n\nTutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteytt\u00e4 oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa. Tavoitteena oli saada selville, millaisia sosiaalisia asemia oppilailla on luokassaan sosiometrisen mittauksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi tutkimus pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, onko liikunnan tai musiikin harrastamisella yhteytt\u00e4 oppilaiden sosiometrisiin asemiin luokkaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tarkastelun kohteena oli my\u00f6s se, mill\u00e4 perusteella oppilaat tekev\u00e4t toverivalintansa.\n\nTeoreettinen viitekehys rakentui ryhm\u00e4n toimintaan ja harrastuksiin liittyv\u00e4st\u00e4 kirjallisuudesta ja aikaisemmista tutkimuksista. Tutkimuksen otos (N = 120) koostui viidest\u00e4 kuudennesta luokasta eri puolilta Suomea. Tutkimus toteutettiin monimenetelm\u00e4llisesti, mik\u00e4 tarkoittaa tutkimuksessamme eri analyysimenetelmi\u00e4 yhdist\u00e4v\u00e4\u00e4 tutkimusta. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella, joka sis\u00e4lsi sosiometrisen mittauksen, harrastuskyselyn sek\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4. M\u00e4\u00e4r\u00e4lliseen analysointiin k\u00e4ytettiin ristiintaulukointia sek\u00e4 varianssianalyysi\u00e4 ja laadulliset tulokset analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\n\nAineiston tilastollinen analyysi osoittaa, ett\u00e4 oppilaan harrastuksilla ja luokassa ilmenev\u00e4ll\u00e4 sosiometrisell\u00e4 asemalla ei ole tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4. Laadullisista tuloksista ilmeni, ett\u00e4 esimerkiksi persoonallisuuden piirteill\u00e4, laajalla kaveripiirill\u00e4 ja ulkoisella olemuksella n\u00e4ytt\u00e4isi olevan yhteyksi\u00e4 sosiometrisen aseman muodostumiseen. Laadulliset tulokset tukevat sit\u00e4 havaintoa, ett\u00e4 harrastuksilla ei ole merkityst\u00e4 siihen, millaisen aseman oppilas saa koululuokassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The basic for this research was the fact that social interaction and group dynamic are important parts of learning context. In addition, our personal passion towards music and sport inspired us to research the connection between social status and sports and music as a hobby.\n\nThe purpose of this thesis is to find out whether sports or music, as hobbies, have a connection with the social status a student has in the classroom. The first aim was to discover which types of social statuses can be found amongst students in a classroom using sociometric analysis. This research also aims to examine if playing sports or being involved in music is related to the students\u2019 sociometric position. Additionally relevant was finding out the students\u2019 criteria behind their sociometric choices regarding friendships. The starting point for this thesis was a genuine interest towards the topic and a hypothesis that sports enthusiasts are normally more popular in a classroom than music enthusiasts.\n\nThe theoretical framework was based on existing literature and research on group action and hobbies. The samples (N = 120) for the assessment were collected from five different classes of sixth graders from various areas of Finland. The research was carried out using the multi-method approach. The data was collected with a questionnaire that included a sociometric survey and a set of open-ended questions. The quantitative calculations were completed with cross-tabulation and variance analysis. The qualitative data was analysed using data-oriented content analysis.\n\nThe quantitative analysis of the data shows that the connection between hobbies a student is engaged in and the sociometric status they have in the classroom are not statistically significant. The results from the qualitative analysis suggest that personality, appearance and similarity between one another have more of a connection to the sociometric status of a student.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna Martikainen (ansajoma) on 2016-06-28 18:25:29.205154. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-28T18:25:29Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606283372.pdf: 824697 bytes, checksum: eec8c071f07f5b7b0681e065c1e80dc7 (MD5)\nlicense.html: 5162 bytes, checksum: 04d09e60aeb6c3f935e8a89140252307 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-28T18:25:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606283372.pdf: 824697 bytes, checksum: eec8c071f07f5b7b0681e065c1e80dc7 (MD5)\nlicense.html: 5162 bytes, checksum: 04d09e60aeb6c3f935e8a89140252307 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (140 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ryhm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4dynamiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "roolit ryhm\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen asema", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiometrinen asema", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "harrastaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnan harrastaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikin harrastaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteys oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606283372", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-28T18:25:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4dynamiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen asema", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiometria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harrastukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50622
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a928d5bf-12cb-413f-be5a-a206b40570b5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606283372.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Martikainen, Anna Riihimäki, Satu Musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteys oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa Ryhmä ryhmädynamiikka roolit ryhmässä sosiaalinen asema sosiometrinen asema harrastaminen liikunnan harrastaminen musiikin harrastaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 ryhmät sosiometria harrastukset liikunta musiikki
title Musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteys oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa
title_full Musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteys oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa
title_fullStr Musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteys oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa Musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteys oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa
title_full_unstemmed Musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteys oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa Musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteys oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa
title_short Musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteys oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa
title_sort musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteys oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa
title_txtP Musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteys oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa
topic Ryhmä ryhmädynamiikka roolit ryhmässä sosiaalinen asema sosiometrinen asema harrastaminen liikunnan harrastaminen musiikin harrastaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 ryhmät sosiometria harrastukset liikunta musiikki
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus Ryhmä harrastaminen harrastukset liikunnan harrastaminen liikunta musiikin harrastaminen musiikki roolit ryhmässä ryhmädynamiikka ryhmät sosiaalinen asema sosiometria sosiometrinen asema
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50622 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606283372
work_keys_str_mv AT martikainenanna musiikinjaliikunnanharrastamisenyhteysoppilaansosiometriseenasemaanluokassa