Kohti yhteistoiminnallista koulua

TIIVISTELMÄ Forsberg, T. & Lassila, P. 2016. Kohti yhteistoiminnallista koulua. Jyväskylän yli-opisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro-gradu tutkielma. 63 s. Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää fyysisen oppimisympäristön yhteyttä yhteistoiminnalliseen oppimiseen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Forsberg, Tea, Lassila, Piia
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50575
_version_ 1826225727015485440
author Forsberg, Tea Lassila, Piia
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Forsberg, Tea Lassila, Piia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Forsberg, Tea Lassila, Piia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Forsberg, Tea
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Forsberg, T. & Lassila, P. 2016. Kohti yhteistoiminnallista koulua. Jyväskylän yli-opisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro-gradu tutkielma. 63 s. Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää fyysisen oppimisympäristön yhteyttä yhteistoiminnalliseen oppimiseen sekä rakentamisen että koulutuksen näkökulmasta. Tutkimme miten opettajat saivat osallistua uuden koulun suunnitteluprosessiin. Tutkimuksen kohteena oli vastavalmistunut keskipohjalainen uuden aikakauden monitoimikoulu, joka on suunniteltu yhteistoiminnallisuuden perusperiaatteita noudattaen. Tutkimus on laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla koulun rakentamiseen osallistuneita henkilöitä, yhteistoiminnallisuuden kouluttajaa sekä koulussa toimivia luokanopettajia. Tutkimusaineistomme olemme analysoineet teemoittelemalla aihealueet tutkimuskysymysten yhteydessä. Tutkimus on taustateorialtaan fenome-nologis-hermeneuttinen. Uutta koulua suunniteltaessa osa opettajista oli jaettu erilaisiin työryhmiin, jotka miettivät uuden koulun visiota sekä tilaratkaisujen, että pedagogiikan osalta. Arkkitehdin aloittaessa työnsä opettajien osuus koulusuunnittelussa jäi hyvin vähäiseksi, vaikka joitakin mahdollisuuksia heille tarjottiinkin suunnitelmien työstämisvai-heessa. Opettajat kokivat kuitenkin uudet koulun tilat onnistuneiksi sekä pedagogi-sesti että rakennusteknisesti. Koulun soluratkaisu koettiin hyvin toimivaksi, se loi tiloihin kyläkoulun tuntua. Erityisesti kouluruokala koettiin akustiikaltaan hyvin onnistuneeksi. Liikuntasalissa akustiikkaa jouduttiin parantelemaan jälkeenpäin. Opettajien mielestä yhteistoiminnallisen oppimisen koulutukset koettiin hyvin tarpeellisiksi ja pedagogiikka oli jo osin siirtynyt koulun käytänteisiin. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että arkkitehtien ja koulun suunnitteluun osallistuneiden asiantuntijoiden visiot olivat samassa linjassa keskenään. Vaikka arkkitehdeillä ei ole pedagogista taustakoulutusta heidän asiantuntijuutensa ja työl-lensä omistautuneisuutensa ilmenevät uudessa koulussa selkeästi. Koulusta tuli opettajien mielestä jopa parempi kuin he alussa osasivat odottaakaan. Opettajat olivat ottaneet yhteistoiminnallisen toimintamallin melko hyvin käyttöönsä. Opettajat pyrkivät kaikella toiminnallaan edistämään oppilaiden parasta.
first_indexed 2023-03-22T09:56:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Forsberg, Tea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lassila, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-22T15:28:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-22T15:28:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1561502", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50575", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\nForsberg, T. & Lassila, P. 2016. Kohti yhteistoiminnallista koulua. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yli-opisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro-gradu tutkielma. 63 s.\r\n\r\nTutkimuksemme tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 fyysisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n yhteytt\u00e4 yhteistoiminnalliseen oppimiseen sek\u00e4 rakentamisen ett\u00e4 koulutuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimme miten opettajat saivat osallistua uuden koulun suunnitteluprosessiin. Tutkimuksen kohteena oli vastavalmistunut keskipohjalainen uuden aikakauden monitoimikoulu, joka on suunniteltu yhteistoiminnallisuuden perusperiaatteita noudattaen.\r\n\r\nTutkimus on laadullinen. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla koulun rakentamiseen osallistuneita henkil\u00f6it\u00e4, yhteistoiminnallisuuden kouluttajaa sek\u00e4 koulussa toimivia luokanopettajia. \r\n\r\nTutkimusaineistomme olemme analysoineet teemoittelemalla aihealueet tutkimuskysymysten yhteydess\u00e4. Tutkimus on taustateorialtaan fenome-nologis-hermeneuttinen.\r\n\r\nUutta koulua suunniteltaessa osa opettajista oli jaettu erilaisiin ty\u00f6ryhmiin, jotka miettiv\u00e4t uuden koulun visiota sek\u00e4 tilaratkaisujen, ett\u00e4 pedagogiikan osalta. Arkkitehdin aloittaessa ty\u00f6ns\u00e4 opettajien osuus koulusuunnittelussa j\u00e4i hyvin v\u00e4h\u00e4iseksi, vaikka joitakin mahdollisuuksia heille tarjottiinkin suunnitelmien ty\u00f6st\u00e4misvai-heessa. Opettajat kokivat kuitenkin uudet koulun tilat onnistuneiksi sek\u00e4 pedagogi-sesti ett\u00e4 rakennusteknisesti. Koulun soluratkaisu koettiin hyvin toimivaksi, se loi tiloihin kyl\u00e4koulun tuntua. Erityisesti kouluruokala koettiin akustiikaltaan hyvin onnistuneeksi. Liikuntasalissa akustiikkaa jouduttiin parantelemaan j\u00e4lkeenp\u00e4in. Opettajien mielest\u00e4 yhteistoiminnallisen oppimisen koulutukset koettiin hyvin tarpeellisiksi ja pedagogiikka oli jo osin siirtynyt koulun k\u00e4yt\u00e4nteisiin.\r\n\r\nTutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 arkkitehtien ja koulun suunnitteluun osallistuneiden asiantuntijoiden visiot olivat samassa linjassa kesken\u00e4\u00e4n. Vaikka arkkitehdeill\u00e4 ei ole pedagogista taustakoulutusta heid\u00e4n asiantuntijuutensa ja ty\u00f6l-lens\u00e4 omistautuneisuutensa ilmenev\u00e4t uudessa koulussa selke\u00e4sti. Koulusta tuli opettajien mielest\u00e4 jopa parempi kuin he alussa osasivat odottaakaan. Opettajat olivat ottaneet yhteistoiminnallisen toimintamallin melko hyvin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6ns\u00e4. Opettajat pyrkiv\u00e4t kaikella toiminnallaan edist\u00e4m\u00e4\u00e4n oppilaiden parasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Piia Lassila (piellass) on 2016-06-22 15:28:06.525953. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-22T15:28:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606223331.pdf: 1333086 bytes, checksum: b5f29433f33778b010966ed08c19a42c (MD5)\r\nlicense.html: 5096 bytes, checksum: f77c3a64684e2af10298810882473309 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-22T15:28:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606223331.pdf: 1333086 bytes, checksum: b5f29433f33778b010966ed08c19a42c (MD5)\r\nlicense.html: 5096 bytes, checksum: f77c3a64684e2af10298810882473309 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (63 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Koulurakentaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti yhteistoiminnallista koulua", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606223331", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-22T15:28:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulurakennukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50575
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:10Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7dba733e-ebd2-4503-9602-6c91651cd185\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606223331.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Forsberg, Tea Lassila, Piia Kohti yhteistoiminnallista koulua Koulurakentaminen oppimisympäristö yhteistoiminnallisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 koulut koulurakennukset yhteistoiminnallinen oppiminen
title Kohti yhteistoiminnallista koulua
title_full Kohti yhteistoiminnallista koulua
title_fullStr Kohti yhteistoiminnallista koulua Kohti yhteistoiminnallista koulua
title_full_unstemmed Kohti yhteistoiminnallista koulua Kohti yhteistoiminnallista koulua
title_short Kohti yhteistoiminnallista koulua
title_sort kohti yhteistoiminnallista koulua
title_txtP Kohti yhteistoiminnallista koulua
topic Koulurakentaminen oppimisympäristö yhteistoiminnallisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 koulut koulurakennukset yhteistoiminnallinen oppiminen
topic_facet 103 Koulurakentaminen Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education koulurakennukset koulut oppimisympäristö yhteistoiminnallinen oppiminen yhteistoiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50575 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606223331
work_keys_str_mv AT forsbergtea kohtiyhteistoiminnallistakoulua