Summary: | Tämä erityispedagogiikan pro gradu-tutkielma keskittyi lastentarhanopettajien
ja konsultoivien erityislastentarhanopettajien (kelto) yhteistyöhön sosiaalisen
tuen näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin lastentarhanopettajien kokemuksia
keltoilta saatavasta sosiaalisesta tuesta, tuen tarjoamisesta sekä tuen
merkityksestä.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin haastattelemalla
seitsemää lastentarhanopettajaa, joilla oli kokemusta yhteistyöstä keltojen kanssa.
Haastattelut toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina vuoden 2015 marras-
ja joulukuussa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Lastentarhanopettajien saamaan sosiaaliseen tukeen sisältyi tiedollista, vä-
lineellistä, emotionaalista ja arviointiin liittyvää tukea. Lastentarhanopettajat
kokivat tuen tarjoamisen haasteiden liittyvän tuen saamiseen, tuen sisältöön ja
keltojen toimintatapoihin, joihin he toivoivat muutoksia. Sosiaalisen tuen merkitys
lastentarhanopettajien työlle oli ilmeinen. Kelton tuella oli lastentarhanopettajille
sekä henkilökohtaisia että työhön liittyviä merkityksiä.
Tutkimus osoitti erityisesti tiedollisen tuen, mutta myös välineellisen ja
arviointiin liittyvän tuen tarpeellisuuden. Huomiota tulee kiinnittää yhteistyö-
käytänteiden muuttamiseen ja ammattilaisten vastuualueiden määrittelyyn.
Kun keltojen toimintatavat vastaavat paremmin ryhmien tarpeeseen, lastentarhanopettajat
saavat paremman hyödyn keltojen tarjoamasta sosiaalisesta tuesta.
|