Summary: | Tämän toimintatutkimuksen tarkoituksena on kehittää nykyistä musiikin perusteiden opetusta integroimalla musiikkiteknologian tarkoituksenmukainen käyttö osaksi toiminnallista ja työtavoiltaan monipuolista musiikin perusteiden opetusta. Musiikin perusteiden asiasisällöt ja mobiiliteknologia voivat kannustaa helpommin yksilötason toimintaan ja opiskeluun kuin yhteistoiminnallisuuteen. Tutkimuskysymyksenä on, millä tavalla iPadien yhteistoiminnallinen käyttö on yhteydessä oppilaiden motivaatioon, oppimiseen sekä musiikin teorian ja käytännön tietotaidon integroitumiseen. Musiikin perusteiden opetuksen kehittämisen lisäksi tutkimustehtävänä on tutkijan oman ammatillisen kasvun edistäminen.
Tutkimus toteutettiin vuoden 2016 tammikuussa. Koehenkilöinä oli 17 musiikin perusteita kolmatta vuottaan musiikkioppilaitoksessa opiskelevaa oppilasta iältään 11–14-vuotta. Tutkimusta varten muodostin oppilaista neljä pienryhmää. Tutkimusaineiston keräsin käyttäen videotaltiointia, ja aineiston analysoin laadullisella sisällönanalyysilla. Oppilaiden taustatiedot keräsin käyttäen strukturoitua ryhmähaastattelua. Tutkimuksen ajan pidin tutkimuspäiväkirjaa.
Tutkimusta varten laatimieni tehtävien aihepiirit käsittelivät intervallien ja sointujen muodostamista, jotka edustavat perinteisiä musiikin perusteissa käsiteltyjä asioita. Tutkimustulokset tukevat yhteistoiminnallisuuden myönteistä yhteyttä motivaatioon ja oppimiseen. Yhteistoiminnallisuuden myötä oppilaat käyttivät tietotaitoaan, jossa musiikin teoria ja käytäntö integroituivat erottamattomasti. Tutkimusaineistosta nousi merkittäväksi ilmiöksi erityisesti kolmen oppilaan kohdalla, että mobiililaitteiden yhteistoiminnallinen käyttö vahvisti motivaatiota, oppimista sekä teorian ja käytännön tietotaidon integroitumista. Toinen merkittävä ilmiö oli opettajan roolin rakentava ja toimintaa kokoava merkitys mobiililaitetyöskentelyn onnistumiseksi. Tulosten perusteella mobiililaitteiden yhteistoiminnallinen käyttö musiikin perusteiden tunneilla on voimavara, joka kannattaa hyödyntää.
|