Språkinlärning genom rörelse ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning

Toiminnallinen kielenoppiminen on lisännyt suosiotaan viime aikoina, koska sen on huo-mattu edistävän oppimista ja oppilaiden opiskelumotivaatiota. Käsite toiminnallisuus voidaan määritellä monella eri tavalla. Yleisimmin se ymmärretään tekemällä oppimiseksi. Oppilas osallistuu aktiivisesti toiminta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karppanen, Mira
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Humanities, Faculty of Education, Kielten laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Languages, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50434
_version_ 1828193106323832832
author Karppanen, Mira
author2 Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Kielten laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Languages Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karppanen, Mira Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Kielten laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Languages Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karppanen, Mira Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Kielten laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Languages Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karppanen, Mira
datasource_str_mv jyx
description Toiminnallinen kielenoppiminen on lisännyt suosiotaan viime aikoina, koska sen on huo-mattu edistävän oppimista ja oppilaiden opiskelumotivaatiota. Käsite toiminnallisuus voidaan määritellä monella eri tavalla. Yleisimmin se ymmärretään tekemällä oppimiseksi. Oppilas osallistuu aktiivisesti toimintaan ja oppii kokemusten avulla. Tässä tutkielmassa toiminnallisuus ymmärretään fyysisena toimintana, liikkeenä, jonka avulla opitaan kieltä. Päämääräni oli luoda materiaalipaketti, jossa kielen opiskelu ja liike yhdistyisivät luonte-valla tavalla. Materiaalipaketin tehtävä on antaa kieltenopettajille ideoita monipuolistaa opetustaan ja vähentää istumisen määrää oppitunneilla. Työtäni varten analysoin ensin oppikirjoja ja haastattelin kentän opettajia kerätäkseni tietoa siitä, miten toiminnallisia me-netelmiä hyödynnetään opetuksessa. Tutkielman aineisto koostui kolmen uuden B1-ruotsin oppikirjan ja yhden jo joitakin vuo-sia käytössä olleen A2-ruotsin oppikirjan tarkastelusta. Oppikirjojen tarkastelu osoitti, että ne eivät erityisesti kannusta toiminnalliseen oppimiseen, mikä tapahtuu liikunnan avulla, vaikka suurin osa niistä toteuttaakin uutta opetussuunnitelmaa. Oppikirjoista suurin osa sisälsi vain muutamia tehtäviä, joissa oppilaan käskettiin nousta ylös tuolilta. Opettajien haastattelut kuitenkin osoittivat, että toiminnalliset menetelmät ovat oppilaiden mielestä motivoivia ja heillä oli niistä paljon positiivisia kokemuksia. Aiheen valintaan vaikuttivat oma kiinnostukseni liikuntaan sekä se, että alakoulun ruo¬t-sinopetukseen ei ole vielä olemassa tähän aiheeseen keskittyvää materiaalipakettia. Tar-peell¬isen materiaalipaketista tekee myös uusi perusopetuksen opetussuunnitelma, joka otetaan käyttöön alakouluissa syksyllä 2016. Silloin ruotsin opetus B1-kielenä siirtyy al-kamaan kuudennelta luokalta, mikä tarkoittaa sitä, että monet ruotsinopettajat, jotka ovat tottuneet opettamaan vanhempia oppilaita, saavat opetettavakseen myös kuudesluokkalai-set. Materiaalipakettini koostuu 14 kappaleesta, jotka sisältävät kunkin kappaleen aihepii-riin liittyviä tehtäviä. Kaikissa tehtävissä ollaan jollakin tavalla liikkeessä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alanen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karppanen, Mira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-19T08:42:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-19T08:42:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1545069", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50434", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toiminnallinen kielenoppiminen on lis\u00e4nnyt suosiotaan viime aikoina, koska sen on huo-mattu edist\u00e4v\u00e4n oppimista ja oppilaiden opiskelumotivaatiota. K\u00e4site toiminnallisuus voidaan m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 monella eri tavalla. Yleisimmin se ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n tekem\u00e4ll\u00e4 oppimiseksi. Oppilas osallistuu aktiivisesti toimintaan ja oppii kokemusten avulla. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa toiminnallisuus ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n fyysisena toimintana, liikkeen\u00e4, jonka avulla opitaan kielt\u00e4. P\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4ni oli luoda materiaalipaketti, jossa kielen opiskelu ja liike yhdistyisiv\u00e4t luonte-valla tavalla. Materiaalipaketin teht\u00e4v\u00e4 on antaa kieltenopettajille ideoita monipuolistaa opetustaan ja v\u00e4hent\u00e4\u00e4 istumisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 oppitunneilla. Ty\u00f6t\u00e4ni varten analysoin ensin oppikirjoja ja haastattelin kent\u00e4n opettajia ker\u00e4t\u00e4kseni tietoa siit\u00e4, miten toiminnallisia me-netelmi\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n opetuksessa.\r\nTutkielman aineisto koostui kolmen uuden B1-ruotsin oppikirjan ja yhden jo joitakin vuo-sia k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olleen A2-ruotsin oppikirjan tarkastelusta. Oppikirjojen tarkastelu osoitti, ett\u00e4 ne eiv\u00e4t erityisesti kannusta toiminnalliseen oppimiseen, mik\u00e4 tapahtuu liikunnan avulla, vaikka suurin osa niist\u00e4 toteuttaakin uutta opetussuunnitelmaa. Oppikirjoista suurin osa sis\u00e4lsi vain muutamia teht\u00e4vi\u00e4, joissa oppilaan k\u00e4skettiin nousta yl\u00f6s tuolilta. Opettajien haastattelut kuitenkin osoittivat, ett\u00e4 toiminnalliset menetelm\u00e4t ovat oppilaiden mielest\u00e4 motivoivia ja heill\u00e4 oli niist\u00e4 paljon positiivisia kokemuksia. \r\nAiheen valintaan vaikuttivat oma kiinnostukseni liikuntaan sek\u00e4 se, ett\u00e4 alakoulun ruo\u00act-sinopetukseen ei ole viel\u00e4 olemassa t\u00e4h\u00e4n aiheeseen keskittyv\u00e4\u00e4 materiaalipakettia. Tar-peell\u00acisen materiaalipaketista tekee my\u00f6s uusi perusopetuksen opetussuunnitelma, joka otetaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n alakouluissa syksyll\u00e4 2016. Silloin ruotsin opetus B1-kielen\u00e4 siirtyy al-kamaan kuudennelta luokalta, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 monet ruotsinopettajat, jotka ovat tottuneet opettamaan vanhempia oppilaita, saavat opetettavakseen my\u00f6s kuudesluokkalai-set. Materiaalipakettini koostuu 14 kappaleesta, jotka sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t kunkin kappaleen aihepii-riin liittyvi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4. Kaikissa teht\u00e4viss\u00e4 ollaan jollakin tavalla liikkeess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mira Karppanen (mihekarp) on 2016-06-19 08:42:03.898908. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-19T08:42:04Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606193206.pdf: 3523195 bytes, checksum: 7b56c989c219a845539e2371737bb8bd (MD5)\r\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: 72db64a0fcb37a0a6901ce5f66e2dbb6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-19T08:42:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606193206.pdf: 3523195 bytes, checksum: 7b56c989c219a845539e2371737bb8bd (MD5)\r\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: 72db64a0fcb37a0a6901ce5f66e2dbb6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (112 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen kielenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Spr\u00e5kinl\u00e4rning genom r\u00f6relse : ett verksamhetsbaserat materialpaket f\u00f6r svenskundervisning", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Verksamhetsbaserat materialpaket f\u00f6r svenskundervisning", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606193206", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-19T08:42:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50434
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:01:50Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/271e5c4c-c151-4d56-be28-2f0c3024ef51\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606193206.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karppanen, Mira Språkinlärning genom rörelse : ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning toiminnallinen kielenopetus Ruotsin kieli Luokanopettajakoulutus Swedish Teacher Education 306 103 kielen oppiminen kielet ruotsin kieli oppimateriaali opetus
title Språkinlärning genom rörelse : ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning
title_alt Verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning
title_full Språkinlärning genom rörelse : ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning
title_fullStr Språkinlärning genom rörelse : ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning Språkinlärning genom rörelse : ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning
title_full_unstemmed Språkinlärning genom rörelse : ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning Språkinlärning genom rörelse : ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning
title_short Språkinlärning genom rörelse
title_sort språkinlärning genom rörelse ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning
title_sub ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning
title_txtP Språkinlärning genom rörelse : ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning
topic toiminnallinen kielenopetus Ruotsin kieli Luokanopettajakoulutus Swedish Teacher Education 306 103 kielen oppiminen kielet ruotsin kieli oppimateriaali opetus
topic_facet 103 306 Luokanopettajakoulutus Ruotsin kieli Swedish Teacher Education kielen oppiminen kielet opetus oppimateriaali ruotsin kieli toiminnallinen kielenopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50434 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606193206
work_keys_str_mv AT karppanenmira språkinlärninggenomrörelseettverksamhetsbaseratmaterialpaketförsvenskundervisning