Språkinlärning genom rörelse ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning

Toiminnallinen kielenoppiminen on lisännyt suosiotaan viime aikoina, koska sen on huo-mattu edistävän oppimista ja oppilaiden opiskelumotivaatiota. Käsite toiminnallisuus voidaan määritellä monella eri tavalla. Yleisimmin se ymmärretään tekemällä oppimiseksi. Oppilas osallistuu aktiivisesti toiminta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karppanen, Mira
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Humanities, Faculty of Education, Kielten laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Languages, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50434
Description
Summary:Toiminnallinen kielenoppiminen on lisännyt suosiotaan viime aikoina, koska sen on huo-mattu edistävän oppimista ja oppilaiden opiskelumotivaatiota. Käsite toiminnallisuus voidaan määritellä monella eri tavalla. Yleisimmin se ymmärretään tekemällä oppimiseksi. Oppilas osallistuu aktiivisesti toimintaan ja oppii kokemusten avulla. Tässä tutkielmassa toiminnallisuus ymmärretään fyysisena toimintana, liikkeenä, jonka avulla opitaan kieltä. Päämääräni oli luoda materiaalipaketti, jossa kielen opiskelu ja liike yhdistyisivät luonte-valla tavalla. Materiaalipaketin tehtävä on antaa kieltenopettajille ideoita monipuolistaa opetustaan ja vähentää istumisen määrää oppitunneilla. Työtäni varten analysoin ensin oppikirjoja ja haastattelin kentän opettajia kerätäkseni tietoa siitä, miten toiminnallisia me-netelmiä hyödynnetään opetuksessa. Tutkielman aineisto koostui kolmen uuden B1-ruotsin oppikirjan ja yhden jo joitakin vuo-sia käytössä olleen A2-ruotsin oppikirjan tarkastelusta. Oppikirjojen tarkastelu osoitti, että ne eivät erityisesti kannusta toiminnalliseen oppimiseen, mikä tapahtuu liikunnan avulla, vaikka suurin osa niistä toteuttaakin uutta opetussuunnitelmaa. Oppikirjoista suurin osa sisälsi vain muutamia tehtäviä, joissa oppilaan käskettiin nousta ylös tuolilta. Opettajien haastattelut kuitenkin osoittivat, että toiminnalliset menetelmät ovat oppilaiden mielestä motivoivia ja heillä oli niistä paljon positiivisia kokemuksia. Aiheen valintaan vaikuttivat oma kiinnostukseni liikuntaan sekä se, että alakoulun ruo¬t-sinopetukseen ei ole vielä olemassa tähän aiheeseen keskittyvää materiaalipakettia. Tar-peell¬isen materiaalipaketista tekee myös uusi perusopetuksen opetussuunnitelma, joka otetaan käyttöön alakouluissa syksyllä 2016. Silloin ruotsin opetus B1-kielenä siirtyy al-kamaan kuudennelta luokalta, mikä tarkoittaa sitä, että monet ruotsinopettajat, jotka ovat tottuneet opettamaan vanhempia oppilaita, saavat opetettavakseen myös kuudesluokkalai-set. Materiaalipakettini koostuu 14 kappaleesta, jotka sisältävät kunkin kappaleen aihepii-riin liittyviä tehtäviä. Kaikissa tehtävissä ollaan jollakin tavalla liikkeessä.