Viraalimarkkinoinnin ja viraalivideoiden tehokas hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa

Tässä tutkielmassa tehdään kirjallisuuskatsaus viraalivideoita ja viraalimarkkinointia käsittelevistä tieteellisistä tutkimuksista ja annetaan niiden perusteella kuva kyseisistä aihealueista erityisesti yritysten markkinoinnin näkökulmasta. Tutkielmassa käydään ensin läpi viraalimarkkinoinnin käsi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Räsänen, Teemu
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50332
_version_ 1826225814163685376
author Räsänen, Teemu
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Räsänen, Teemu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Räsänen, Teemu Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Räsänen, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tehdään kirjallisuuskatsaus viraalivideoita ja viraalimarkkinointia käsittelevistä tieteellisistä tutkimuksista ja annetaan niiden perusteella kuva kyseisistä aihealueista erityisesti yritysten markkinoinnin näkökulmasta. Tutkielmassa käydään ensin läpi viraalimarkkinoinnin käsite ja siihen liittyviä yleisiä piirteitä, viraalimarkkinoinnin hyötyjä verrattuna perinteiseen markkinointiin sekä viraalimarkkinoinnin käyttöön liittyviä potentiaalisia riskejä. Tämän jälkeen perehdytään viraalivideon käsitteeseen, viraalivideoiden hyödyntämiseen viraalimarkkinoinnissa, viraalivideoihin liittyviin yleisiin ominaisuuksiin sekä tekijöihin, jotka lisäävät todennäköisyyttä, että jokin video lähtee leviämään Internetissä viraalisti. Tutkielmassa annetaan yritysten näkökulmasta oleellista tietoa viraalimarkkinoinnista ja viraalivideoista. Tutkimuskysymys on, miten viraalivideoita voidaan tehokkaasti hyödyntää yritysten markkinoinnissa. Tutkielmassa havaittiin useita viraalimarkkinointiin ja viraalivideoihin liittyviä ilmiöitä, joiden ymmärtämisestä on hyötyä kyseisten aihealueiden parissa työskenteleville. Viraalimarkkinointi on parhaimmillaan kustannustehokas markkinoinnin keino, jonka suurimpia vahvuuksia ovat markkinointitiedon nopea leviäminen, ihmisten luottamus tuttaviltaan saamaan markkinointitietoon sekä markkinointitiedon leviäminen useisiin eri ihmisryhmiin sosiaalisten yhteyksien kautta. Viraalimarkkinoinnin käyttöön liittyy aihetta käsittelevien tutkimusten mukaan kuitenkin myös riskejä, joita ovat kontrollin puute markkinointitietoa levittävistä kuluttajista, mahdolliset negatiiviset lieveilmiöt, riippuvaisuus kuluttajista sekä mahdolliset juridiset ja eettiset ongelmat. Tutkielmassa myös havaittiin useita viraalivideoille tyypillisiä ominaisuuksia liittyen muun muassa niiden suosion pysyvyyteen, sekä lukuisia videoiden viraaliuteen vaikuttavia tekijöitä. Näiden tekijöiden ymmärtäminen on tärkeää muun muassa viraalivideoita markkinoinnissaan hyödyntäville yrityksille. The purpose of this thesis is to provide relevant information about viral marketing and viral videos, especially from the viewpoint of corporations, through a literature review based on scientific studies about the subject. Firstly, the concept of viral marketing is introduced, with insight on what benefits viral marketing holds compared to traditional marketing, and also what risks are connected to it. In the next section, the concept of viral videos is addressed. Main points of the section is to provide information about what viral videos are, what general properties they have and what increases the chance for a video to start spreading virally on the Internet. In this thesis insight is provided about viral videos and how to use them effectively as a tool in marketing. The aim is to answer what viral videos are, what viral marketing is, how viral videos can be used effectively in marketing and what aspects should be considered when using them. The main findings of this thesis are several phenomena regarding viral marketing and viral videos. Understanding these phenomena can be useful especially for those who work with either viral marketing or viral videos. Viral marketing is potentially a very cost-efficient way of marketing, and its biggest strengths are fast spread of information, peoples’ trust in marketing information they receive from their acquaintances and potentially spreading the marketing information to many different groups of people through social connections. There are also several risks related to viral marketing, which are lack of control from consumers, possible negative side effects, dependency on consumers and possible juridical and ethical problems. This thesis also provides information about typical properties of viral videos, including findings about the persistence of their popularity and what affects the virality of a video. Understanding these factors is important, among others, to corporations that use viral videos for marketing purposes.
first_indexed 2016-06-15T20:05:40Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00e4s\u00e4nen, Teemu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-15T15:49:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-15T15:49:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50332", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tehd\u00e4\u00e4n kirjallisuuskatsaus viraalivideoita ja viraalimarkkinointia k\u00e4sittelevist\u00e4 tieteellisist\u00e4 tutkimuksista ja annetaan niiden perusteella\r\nkuva kyseisist\u00e4 aihealueista erityisesti yritysten markkinoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\nTutkielmassa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n ensin l\u00e4pi viraalimarkkinoinnin k\u00e4site ja siihen liittyvi\u00e4\r\nyleisi\u00e4 piirteit\u00e4, viraalimarkkinoinnin hy\u00f6tyj\u00e4 verrattuna perinteiseen markkinointiin sek\u00e4 viraalimarkkinoinnin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 potentiaalisia riskej\u00e4. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen perehdyt\u00e4\u00e4n viraalivideon k\u00e4sitteeseen, viraalivideoiden hy\u00f6dynt\u00e4miseen viraalimarkkinoinnissa, viraalivideoihin liittyviin yleisiin ominaisuuksiin sek\u00e4 tekij\u00f6ihin, jotka lis\u00e4\u00e4v\u00e4t todenn\u00e4k\u00f6isyytt\u00e4, ett\u00e4 jokin video l\u00e4htee\r\nlevi\u00e4m\u00e4\u00e4n Internetiss\u00e4 viraalisti. Tutkielmassa annetaan yritysten n\u00e4k\u00f6kulmasta oleellista tietoa viraalimarkkinoinnista ja viraalivideoista. Tutkimuskysymys\r\non, miten viraalivideoita voidaan tehokkaasti hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yritysten markkinoinnissa. Tutkielmassa havaittiin useita viraalimarkkinointiin ja viraalivideoihin\r\nliittyvi\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4, joiden ymm\u00e4rt\u00e4misest\u00e4 on hy\u00f6ty\u00e4 kyseisten aihealueiden parissa ty\u00f6skenteleville. Viraalimarkkinointi on parhaimmillaan kustannustehokas markkinoinnin keino, jonka suurimpia vahvuuksia ovat markkinointitiedon\r\nnopea levi\u00e4minen, ihmisten luottamus tuttaviltaan saamaan markkinointitietoon sek\u00e4 markkinointitiedon levi\u00e4minen useisiin eri ihmisryhmiin sosiaalisten\r\nyhteyksien kautta. Viraalimarkkinoinnin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyy aihetta k\u00e4sittelevien\r\ntutkimusten mukaan kuitenkin my\u00f6s riskej\u00e4, joita ovat kontrollin puute markkinointitietoa levitt\u00e4vist\u00e4 kuluttajista, mahdolliset negatiiviset lieveilmi\u00f6t, riippuvaisuus kuluttajista sek\u00e4 mahdolliset juridiset ja eettiset ongelmat. Tutkielmassa my\u00f6s havaittiin useita viraalivideoille tyypillisi\u00e4 ominaisuuksia liittyen\r\nmuun muassa niiden suosion pysyvyyteen, sek\u00e4 lukuisia videoiden viraaliuteen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. N\u00e4iden tekij\u00f6iden ymm\u00e4rt\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 muun\r\nmuassa viraalivideoita markkinoinnissaan hy\u00f6dynt\u00e4ville yrityksille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this thesis is to provide relevant information about viral marketing and viral videos, especially from the viewpoint of corporations, through a\r\nliterature review based on scientific studies about the subject. Firstly, the concept of viral marketing is introduced, with insight on what benefits viral marketing holds compared to traditional marketing, and also what risks are connected to it. In the next section, the concept of viral videos is addressed. Main\r\npoints of the section is to provide information about what viral videos are, what\r\ngeneral properties they have and what increases the chance for a video to start\r\nspreading virally on the Internet. In this thesis insight is provided about viral\r\nvideos and how to use them effectively as a tool in marketing. The aim is to answer what viral videos are, what viral marketing is, how viral videos can be\r\nused effectively in marketing and what aspects should be considered when using them. The main findings of this thesis are several phenomena regarding\r\nviral marketing and viral videos. Understanding these phenomena can be useful especially for those who work with either viral marketing or viral videos.\r\nViral marketing is potentially a very cost-efficient way of marketing, and its\r\nbiggest strengths are fast spread of information, peoples\u2019 trust in marketing information they receive from their acquaintances and potentially spreading the\r\nmarketing information to many different groups of people through social connections. There are also several risks related to viral marketing, which are lack\r\nof control from consumers, possible negative side effects, dependency on consumers and possible juridical and ethical problems. This thesis also provides\r\ninformation about typical properties of viral videos, including findings about\r\nthe persistence of their popularity and what affects the virality of a video. Understanding these factors is important, among others, to corporations that use\r\nviral videos for marketing purposes.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Teemu R\u00e4s\u00e4nen (teolrasa) on 2016-06-15 15:49:41.756395. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-15T15:49:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606153102.pdf: 396652 bytes, checksum: 3a0d35d1358d508de129ba8a6ea396e9 (MD5)\r\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: a8fddbc0e9c92d767153983602c2bf86 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-15T15:49:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606153102.pdf: 396652 bytes, checksum: 3a0d35d1358d508de129ba8a6ea396e9 (MD5)\r\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: a8fddbc0e9c92d767153983602c2bf86 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viraalivideo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viraalimarkkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointivideo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viraalimarkkinoinnin ja viraalivideoiden tehokas hy\u00f6dynt\u00e4minen yritysten markkinoinnissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606153102", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-15T15:49:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50332
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:29Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bb7cb29e-1783-425e-a5e5-d9c7e413b435\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606153102.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Räsänen, Teemu Viraalimarkkinoinnin ja viraalivideoiden tehokas hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa viraalivideo markkinointi viraalimarkkinointi markkinointivideo Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Viraalimarkkinoinnin ja viraalivideoiden tehokas hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa
title_full Viraalimarkkinoinnin ja viraalivideoiden tehokas hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa
title_fullStr Viraalimarkkinoinnin ja viraalivideoiden tehokas hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa Viraalimarkkinoinnin ja viraalivideoiden tehokas hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa
title_full_unstemmed Viraalimarkkinoinnin ja viraalivideoiden tehokas hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa Viraalimarkkinoinnin ja viraalivideoiden tehokas hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa
title_short Viraalimarkkinoinnin ja viraalivideoiden tehokas hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa
title_sort viraalimarkkinoinnin ja viraalivideoiden tehokas hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa
title_txtP Viraalimarkkinoinnin ja viraalivideoiden tehokas hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa
topic viraalivideo markkinointi viraalimarkkinointi markkinointivideo Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede markkinointi markkinointivideo viraalimarkkinointi viraalivideo
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50332 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606153102
work_keys_str_mv AT räsänenteemu viraalimarkkinoinninjaviraalivideoidentehokashyödyntäminenyritystenmarkkinoinnissa