Neljäs- ja viidesluokkalaisten taivutusmorfologian suullinen tuottaminen ryhmäinterventiotapaamisissa

Nykymaailmassa arjessa selviäminen ja tiedonhankinta edellyttää lukutaitoa. Pro gradu -tutkielmani on osa Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä -hanketta. Syksyllä 2013 järjestettiin lukemissujuvuusinterventio, joka koostui kahdesta erilaisesta jaksosta, joilla pyr...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kettunen, Annastiina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50305
_version_ 1826225764087889920
author Kettunen, Annastiina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kettunen, Annastiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kettunen, Annastiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kettunen, Annastiina
datasource_str_mv jyx
description Nykymaailmassa arjessa selviäminen ja tiedonhankinta edellyttää lukutaitoa. Pro gradu -tutkielmani on osa Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä -hanketta. Syksyllä 2013 järjestettiin lukemissujuvuusinterventio, joka koostui kahdesta erilaisesta jaksosta, joilla pyrittiin vaikuttamaan lukemisen sujuvuuteen. Jaksoja voidaan kutsua morfologisen tietoisuuden jaksoksi ja toistavan morfeemien lukemisen jaksoksi. Tämä työ liittyy morfologisen tietoisuuden jaksoon ja siinä käytettäviin tehtäviin. Työn teoriaosuudessa käsitellään morfologiaa, morfologista tietoisuutta ja sen yhteyttä lukemiseen sekä lukutaitoa ja lukemisen vaikeuksia. Lisäksi teoriassa esitellään leksikon muodostumista ja kielen kehitystä ja konstruktioita. Päätutkimuskysymyksiä oli kolme ja ne koskivat sitä, millaisia muotoja lapset ehdottivat morfologisiin tehtäviin ja miten ohjaajat neuvoivat lapsia tehtäviä tehdessä sekä miten tehtävät toimivat. Tutkimukseen osallistui neljä n. 10-vuotiasta yksikielistä lasta. Morfologisen tietoisuuden jaksolla lapset tapasivat seitsemän kertaa, jolloin he tekivät morfologisia tehtäviä. Aineisto on kerätty kuuden tapaamiskerran aikana. Tehtävissä harjoitellaan kuutta sijapäätettä (inessiivi, elatiivi, adessiivi, allatiivi, ablatiivi ja translatiivi) ja kolmea omistusliitettä (3. persoona, monikon 1. persoona ja monikon 2. persoona). Jokaisella tapaamiskerralla tehtävissä keskityttiin kolmeen harjoiteltavaan päätteeseen. Aineisto on rajattu suullisesti tehtyihin tehtäviin. Tehtävissä oli taivutettavana sekä oikeita että pseudosanoja. Analyysissä tarkastellaan lasten vastauksia erikseen oikeiden sanojen ja merkityksettömien sanojen kohdalla. Odotuksenmukaisten vastausten lisäksi aineistosta esitellään monitulkintaisuutta aiheuttaneita kohtia ja suomen lauserakenteen vastaisia muotoja. Myös muita ilmiöitä ja ohjaajien toimintaa esitellään. Oikeiden sanojen ja merkityksettömien sanojen käytön ero näkyi siinä, että merkityksettömät sanat aiheuttivat suhteessa huomattavasti enemmän monitulkintaisuutta. Lauserakenteen vastaisia muotoja lapset eivät ehdottaneet erityisen paljon kummassakaan tapauksessa. Analyysissä tekemäni havainnot näyttävät pitävän yhtä konstruktiokieliopin näkemyksen kanssa kielen rakentumisesta. Samoin usein esiintyvät ilmaisut nousevat ehdotuksiksi herkemmin. Käsitys siitä, mikä on inkongruenssia ja mikä ei, hämärtyi sekä harjoituksia laatiessa että varsinaisissa pienryhmätapaamisissa. Varsinkin possessiivisuffiksittomuus tulkittiin puhekieliseksi ja siten välteltäväksi ilmiöksi. Sitä, miksi lapset ehdottavat ensin jotakin muotoa, ei voi varmuudella tietää, sillä kyse voi olla sattumastakin. Nyt tehtävinä olivat lauseeseen sopimattoman muodon tunnistus ja lauseentäydennys, joiden lisäksi voisi olla tehtäviä, joissa mietitään, mikä ero on esim. ilmauksilla matkustaa maalta ja maasta. Mikään aineistooni kuuluvista tehtävistä ei ollut tarina eli jatkuva teksti. Laajemman kontekstin eli kokonaisen tekstin käyttö tehtävissä vähentäisi monitulkintaisuutta. Tehtävien virkkeitä ei käytetä autenttisissa keskustelutilanteissa vaan ryhmä- ja kuntoutustilanteessa. Sitä, kuinka paljon ohjaajien odotukset vaikuttavat lasten vastauksiin, ei voi tietenkään tietää, mutta oletettavasti se vaikuttaa vähintäänkin ohjaajien omaan toimintaan. Täten ohjaajilta vaaditaan nopeaa reagointikykyä ja kykyä hahmottaa lauseiden monitulkintaisuutta.
first_indexed 2024-09-11T08:50:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Martin, Maisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nieminen, Lea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kettunen, Annastiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-14T12:00:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-14T12:00:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1544748", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50305", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykymaailmassa arjessa selvi\u00e4minen ja tiedonhankinta edellytt\u00e4\u00e4 lukutaitoa. Pro gradu -tutkielmani on osa Niilo M\u00e4ki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen koului\u00e4ss\u00e4 -hanketta. Syksyll\u00e4 2013 j\u00e4rjestettiin lukemissujuvuusinterventio, joka koostui kahdesta erilaisesta jaksosta, joilla pyrittiin vaikuttamaan lukemisen sujuvuuteen. Jaksoja voidaan kutsua morfologisen tietoisuuden jaksoksi ja toistavan morfeemien lukemisen jaksoksi. T\u00e4m\u00e4 ty\u00f6 liittyy morfologisen tietoisuuden jaksoon ja siin\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4viin teht\u00e4viin.\nTy\u00f6n teoriaosuudessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n morfologiaa, morfologista tietoisuutta ja sen yhteytt\u00e4 lukemiseen sek\u00e4 lukutaitoa ja lukemisen vaikeuksia. Lis\u00e4ksi teoriassa esitell\u00e4\u00e4n leksikon muodostumista ja kielen kehityst\u00e4 ja konstruktioita. P\u00e4\u00e4tutkimuskysymyksi\u00e4 oli kolme ja ne koskivat sit\u00e4, millaisia muotoja lapset ehdottivat morfologisiin\nteht\u00e4viin ja miten ohjaajat neuvoivat lapsia teht\u00e4vi\u00e4 tehdess\u00e4 sek\u00e4 miten teht\u00e4v\u00e4t toimivat.\nTutkimukseen osallistui nelj\u00e4 n. 10-vuotiasta yksikielist\u00e4 lasta. Morfologisen tietoisuuden jaksolla lapset tapasivat seitsem\u00e4n kertaa, jolloin he tekiv\u00e4t morfologisia teht\u00e4vi\u00e4. Aineisto on ker\u00e4tty kuuden tapaamiskerran aikana. Teht\u00e4viss\u00e4 harjoitellaan kuutta sijap\u00e4\u00e4tett\u00e4 (inessiivi, elatiivi, adessiivi, allatiivi, ablatiivi ja translatiivi) ja kolmea omistusliitett\u00e4 (3. persoona, monikon 1. persoona ja monikon 2. persoona). Jokaisella tapaamiskerralla teht\u00e4viss\u00e4 keskityttiin kolmeen harjoiteltavaan p\u00e4\u00e4tteeseen. Aineisto on rajattu suullisesti tehtyihin teht\u00e4viin.\nTeht\u00e4viss\u00e4 oli taivutettavana sek\u00e4 oikeita ett\u00e4 pseudosanoja. Analyysiss\u00e4 tarkastellaan lasten vastauksia erikseen oikeiden sanojen ja merkityksett\u00f6mien sanojen kohdalla. Odotuksenmukaisten vastausten lis\u00e4ksi aineistosta esitell\u00e4\u00e4n monitulkintaisuutta aiheuttaneita kohtia ja suomen lauserakenteen vastaisia muotoja. My\u00f6s muita ilmi\u00f6it\u00e4\nja ohjaajien toimintaa esitell\u00e4\u00e4n. Oikeiden sanojen ja merkityksett\u00f6mien sanojen k\u00e4yt\u00f6n ero n\u00e4kyi siin\u00e4, ett\u00e4 merkityksett\u00f6m\u00e4t sanat aiheuttivat suhteessa huomattavasti enemm\u00e4n monitulkintaisuutta. Lauserakenteen vastaisia muotoja lapset eiv\u00e4t ehdottaneet erityisen paljon kummassakaan tapauksessa.\nAnalyysiss\u00e4 tekem\u00e4ni havainnot n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t pit\u00e4v\u00e4n yht\u00e4 konstruktiokieliopin n\u00e4kemyksen kanssa kielen rakentumisesta. Samoin usein esiintyv\u00e4t ilmaisut nousevat ehdotuksiksi herkemmin. K\u00e4sitys siit\u00e4, mik\u00e4 on inkongruenssia ja mik\u00e4 ei, h\u00e4m\u00e4rtyi sek\u00e4 harjoituksia laatiessa ett\u00e4 varsinaisissa pienryhm\u00e4tapaamisissa. Varsinkin possessiivisuffiksittomuus tulkittiin puhekieliseksi ja siten v\u00e4ltelt\u00e4v\u00e4ksi ilmi\u00f6ksi.\nSit\u00e4, miksi lapset ehdottavat ensin jotakin muotoa, ei voi varmuudella tiet\u00e4\u00e4, sill\u00e4 kyse voi olla sattumastakin. Nyt teht\u00e4vin\u00e4 olivat lauseeseen sopimattoman muodon tunnistus ja lauseent\u00e4ydennys, joiden lis\u00e4ksi voisi olla teht\u00e4vi\u00e4, joissa mietit\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 ero on esim. ilmauksilla matkustaa maalta ja maasta. Mik\u00e4\u00e4n aineistooni kuuluvista teht\u00e4vist\u00e4 ei ollut tarina eli jatkuva teksti. Laajemman kontekstin eli kokonaisen tekstin k\u00e4ytt\u00f6 teht\u00e4viss\u00e4 v\u00e4hent\u00e4isi monitulkintaisuutta. Teht\u00e4vien virkkeit\u00e4 ei k\u00e4ytet\u00e4 autenttisissa keskustelutilanteissa vaan ryhm\u00e4- ja kuntoutustilanteessa. Sit\u00e4, kuinka paljon ohjaajien odotukset vaikuttavat lasten vastauksiin, ei voi tietenk\u00e4\u00e4n tiet\u00e4\u00e4, mutta oletettavasti se vaikuttaa v\u00e4hint\u00e4\u00e4nkin ohjaajien omaan toimintaan. T\u00e4ten ohjaajilta vaaditaan nopeaa reagointikyky\u00e4 ja kyky\u00e4 hahmottaa lauseiden monitulkintaisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annastiina Kettunen (antarant) on 2016-06-14 12:00:23.257392. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-14T12:00:23Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606143076.pdf: 669715 bytes, checksum: cf4dc586ab9f1e8683a5b946ddecefb2 (MD5)\nlicense.html: 4871 bytes, checksum: e9bd46e501d67ef411e700894debe7e4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-14T12:00:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606143076.pdf: 669715 bytes, checksum: cf4dc586ab9f1e8683a5b946ddecefb2 (MD5)\nlicense.html: 4871 bytes, checksum: e9bd46e501d67ef411e700894debe7e4 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (108 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taivutus \u2013 kielitiede", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellinen tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nelj\u00e4s- ja viidesluokkalaisten taivutusmorfologian suullinen tuottaminen ryhm\u00e4interventiotapaamisissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606143076", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-14T12:00:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taivutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50305
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:25Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6d602049-a5fb-4dcc-a4a0-ed1471583eb8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606143076.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kettunen, Annastiina Neljäs- ja viidesluokkalaisten taivutusmorfologian suullinen tuottaminen ryhmäinterventiotapaamisissa taivutus – kielitiede kielellinen tietoisuus lukutaito Suomen kieli Finnish 309 taivutus
title Neljäs- ja viidesluokkalaisten taivutusmorfologian suullinen tuottaminen ryhmäinterventiotapaamisissa
title_full Neljäs- ja viidesluokkalaisten taivutusmorfologian suullinen tuottaminen ryhmäinterventiotapaamisissa
title_fullStr Neljäs- ja viidesluokkalaisten taivutusmorfologian suullinen tuottaminen ryhmäinterventiotapaamisissa Neljäs- ja viidesluokkalaisten taivutusmorfologian suullinen tuottaminen ryhmäinterventiotapaamisissa
title_full_unstemmed Neljäs- ja viidesluokkalaisten taivutusmorfologian suullinen tuottaminen ryhmäinterventiotapaamisissa Neljäs- ja viidesluokkalaisten taivutusmorfologian suullinen tuottaminen ryhmäinterventiotapaamisissa
title_short Neljäs- ja viidesluokkalaisten taivutusmorfologian suullinen tuottaminen ryhmäinterventiotapaamisissa
title_sort neljäs ja viidesluokkalaisten taivutusmorfologian suullinen tuottaminen ryhmäinterventiotapaamisissa
title_txtP Neljäs- ja viidesluokkalaisten taivutusmorfologian suullinen tuottaminen ryhmäinterventiotapaamisissa
topic taivutus – kielitiede kielellinen tietoisuus lukutaito Suomen kieli Finnish 309 taivutus
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kielellinen tietoisuus lukutaito taivutus taivutus – kielitiede
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50305 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606143076
work_keys_str_mv AT kettunenannastiina neljäsjaviidesluokkalaistentaivutusmorfologiansuullinentuottaminenryhmäinterv