APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin ohjaajien ajatuksia dialogisuudesta ilmiönä ja käsitteenä sekä APO-opintojen toimintaperiaatteena, kokemuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hänninen, Marjukka
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50287
_version_ 1828193105790107648
author Hänninen, Marjukka
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hänninen, Marjukka Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hänninen, Marjukka Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hänninen, Marjukka
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin ohjaajien ajatuksia dialogisuudesta ilmiönä ja käsitteenä sekä APO-opintojen toimintaperiaatteena, kokemuksia dialogisuudesta erilaisissa ohjaustilanteissa sekä dialogisuuden haasteiden ja mahdollisuuksien arviointia. Tutkimuksen aineisto koostuu seitsemän APO-ohjaajan teemahaastatteluista, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimustulosten mukaan ohjaajat pitivät dialogisuuden ilmiössä tärkeinä lähtökohtina toisen kohtaamisen sellaisenaan ja pyrkimyksen ymmärtää toista. Dialogissa tärkeänä pidettiin yhteistä tiedon rakentamista, joiden avulla mahdollistuu yksilöllinen kasvu ja oppiminen. Dialogisuus APO-opintojen toimintaperiaatteena kuvattiin valtasuhteiden kautta. Yksilöohjauksen dialogisuudessa korostuivat opiskelijan päätösvalta sekä ohjaaja tilan antajana ja kuuntelijana. Ryhmänohjauksessa tärkeänä pidettiin ryhmän ehdoilla etenemistä, opettamisesta ja asiantuntijatiedosta luopumista, turvallisen ilmapiirin luomista ja tiedon rakentamista yhdessä. Luentotilanteen dialogisuuteen vaikuttavina tekijöinä olivat ohjaajan dialoginen asenne ja kyvyt, opiskelijalähtöisyys sekä opiskelijoiden valmiudet. Ohjaajat kokivat dialogisuuden haasteiksi ohjaajan tehtävät ja jaksamisen sekä opiskelijan oletuksen institutionaalisista rooleista. Dialogisuuden onnistuminen edellytti opiskelijalta vastuun ottoa ja perinteisestä tiedon siirtämisen kulttuurista luopumista. Ohjaajalta dialogisuus edellytti onnistuakseen opiskelijalähtöisyyttä, aitoa kiinnostusta, keskittymistä, läsnäoloa ja omista suunnitelmista luopumista. Dialogisuus arvioitiin APO-opintoihin sopivaksi ja muuten tilanteesta riippuen mahdolliseksi, kun taustalla on dialogisuus lähtökohtana valta- ja kohtaamiskysymyksissä. Dialogisuus mahdollistaa tiedon siirtämisestä luopumisen sekä oppimisen tukemisen ja seuraamisen. Tutkimustulokset osoittavat, että APO-ohjaajat ovat aidosti dialogisia ohjaajia. Dialogisuus mahdollistaa tiedon siirtämisen kulttuurin väistymisen ohjaajan valtapohdintojen avulla. Dialogisuus osoittautui ohjaajien ajattelussa pääosin lähtökohdaksi toisten kohtaamisessa. Tutkimus osoitti myös, että dialogisessa keskustelussa voidaan oppia ajattelun taitoja. Dialogisuus sopii lähtökohtana lähes kaikkialle, mutta muuttuvissa tilanteissa ja olosuhteissa sekä eri ihmisten osallistuessa se saa eri muotoja.
first_indexed 2023-03-22T09:59:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puolimatka, Tapio", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4nninen, Marjukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-13T15:49:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-13T15:49:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1544904", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50287", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin ohjaajien ajatuksia dialogisuudesta ilmi\u00f6n\u00e4 ja k\u00e4sitteen\u00e4 sek\u00e4 APO-opintojen toimintaperiaatteena, kokemuksia dialogisuudesta erilaisissa ohjaustilanteissa sek\u00e4 dialogisuuden haasteiden ja mahdollisuuksien arviointia. Tutkimuksen aineisto koostuu seitsem\u00e4n APO-ohjaajan teemahaastatteluista, jotka analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\nTutkimustulosten mukaan ohjaajat pitiv\u00e4t dialogisuuden ilmi\u00f6ss\u00e4 t\u00e4rkein\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohtina toisen kohtaamisen sellaisenaan ja pyrkimyksen ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 toista. Dialogissa t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 pidettiin yhteist\u00e4 tiedon rakentamista, joiden avulla mahdollistuu yksil\u00f6llinen kasvu ja oppiminen. Dialogisuus APO-opintojen toimintaperiaatteena kuvattiin valtasuhteiden kautta. Yksil\u00f6ohjauksen dialogisuudessa korostuivat opiskelijan p\u00e4\u00e4t\u00f6svalta sek\u00e4 ohjaaja tilan antajana ja kuuntelijana. Ryhm\u00e4nohjauksessa t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 pidettiin ryhm\u00e4n ehdoilla etenemist\u00e4, opettamisesta ja asiantuntijatiedosta luopumista, turvallisen ilmapiirin luomista ja tiedon rakentamista yhdess\u00e4. Luentotilanteen dialogisuuteen vaikuttavina tekij\u00f6in\u00e4 olivat ohjaajan dialoginen asenne ja kyvyt, opiskelijal\u00e4ht\u00f6isyys sek\u00e4 opiskelijoiden valmiudet. Ohjaajat kokivat dialogisuuden haasteiksi ohjaajan teht\u00e4v\u00e4t ja jaksamisen sek\u00e4 opiskelijan oletuksen institutionaalisista rooleista. Dialogisuuden onnistuminen edellytti opiskelijalta vastuun ottoa ja perinteisest\u00e4 tiedon siirt\u00e4misen kulttuurista luopumista. Ohjaajalta dialogisuus edellytti onnistuakseen opiskelijal\u00e4ht\u00f6isyytt\u00e4, aitoa kiinnostusta, keskittymist\u00e4, l\u00e4sn\u00e4oloa ja omista suunnitelmista luopumista. Dialogisuus arvioitiin APO-opintoihin sopivaksi ja muuten tilanteesta riippuen mahdolliseksi, kun taustalla on dialogisuus l\u00e4ht\u00f6kohtana valta- ja kohtaamiskysymyksiss\u00e4. Dialogisuus mahdollistaa tiedon siirt\u00e4misest\u00e4 luopumisen sek\u00e4 oppimisen tukemisen ja seuraamisen.\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 APO-ohjaajat ovat aidosti dialogisia ohjaajia. Dialogisuus mahdollistaa tiedon siirt\u00e4misen kulttuurin v\u00e4istymisen ohjaajan valtapohdintojen avulla. Dialogisuus osoittautui ohjaajien ajattelussa p\u00e4\u00e4osin l\u00e4ht\u00f6kohdaksi toisten kohtaamisessa. Tutkimus osoitti my\u00f6s, ett\u00e4 dialogisessa keskustelussa voidaan oppia ajattelun taitoja. Dialogisuus sopii l\u00e4ht\u00f6kohtana l\u00e4hes kaikkialle, mutta muuttuvissa tilanteissa ja olosuhteissa sek\u00e4 eri ihmisten osallistuessa se saa eri muotoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marjukka H\u00e4nninen (maaijole) on 2016-06-13 15:49:51.330064. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-13T15:49:51Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606133055.pdf: 643893 bytes, checksum: 8c8f6418f48200bfc854aee4937c9a9a (MD5)\nlicense.html: 4818 bytes, checksum: 4865f6aba000d406bb66a37ea146244c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-13T15:49:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606133055.pdf: 643893 bytes, checksum: 8c8f6418f48200bfc854aee4937c9a9a (MD5)\nlicense.html: 4818 bytes, checksum: 4865f6aba000d406bb66a37ea146244c (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (126 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialogi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialogisuus opetuksessa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606133055", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-13T15:49:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiskouluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50287
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:15Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/84fb1ae1-5ee5-4760-936b-a79c4568ee69\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606133055.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hänninen, Marjukka APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa Aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot dialogi dialogisuus opetuksessa Adult Education Aikuiskasvatus 102 aikuiskouluttajat dialogisuus opetus aikuiset ohjaus (neuvonta ja opastus) ohjaus
title APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa
title_full APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa
title_fullStr APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa
title_full_unstemmed APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa
title_short APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa
title_sort apo ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa
title_txtP APO-ohjaajien kokemuksia dialogisuudesta ohjauksessa
topic Aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot dialogi dialogisuus opetuksessa Adult Education Aikuiskasvatus 102 aikuiskouluttajat dialogisuus opetus aikuiset ohjaus (neuvonta ja opastus) ohjaus
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus Aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot aikuiset aikuiskouluttajat dialogi dialogisuus dialogisuus opetuksessa ohjaus ohjaus (neuvonta ja opastus) opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50287 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606133055
work_keys_str_mv AT hänninenmarjukka apoohjaajienkokemuksiadialogisuudestaohjauksessa