Pronunciation exercises in two upper secondary school EFL course books

Ääntämys kuuluu olennaisena osana vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Ääntäminen antaa ensivaikutelman vieraan kielen puhujan kielitaidosta, ja ymmärrettävä ääntämys on ensisijaisen tärkeää vieraskielisessä vuorovaikutuksessa. Tästä huolimatta ääntämys oli pitkään laiminlyöty osa-alue vieraan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hietala, Joona
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50258
_version_ 1826225802911416320
author Hietala, Joona
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hietala, Joona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hietala, Joona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hietala, Joona
datasource_str_mv jyx
description Ääntämys kuuluu olennaisena osana vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Ääntäminen antaa ensivaikutelman vieraan kielen puhujan kielitaidosta, ja ymmärrettävä ääntämys on ensisijaisen tärkeää vieraskielisessä vuorovaikutuksessa. Tästä huolimatta ääntämys oli pitkään laiminlyöty osa-alue vieraan kielen oppimisen ja opettamisen tutkimuksessa. Viime vuosina kiinnostus ääntämisen oppimisen ja opettamisen tutkimukseen on kuitenkin noussut, mutta tutkimuksia oppikirjojen ja ääntämyksen suhteesta on vähän. Tämän tutkielman päämääränä on ollut selvittää yhtäläisyyksiä ja eroja ääntämyksen esittämisessä kahdessa suomalaisessa lukiotason englannin kielen kurssikirjassa. Aineisto on koottu kahdesta syksyllä 2015 julkaistusta lukion A1-englannin ensimmäisen kurssin kirjasta. Tutkimuksessa on kerätty sekä määrällistä että laadullista aineistoa, mutta pääasiallinen tutkimusmenetelmä on ollut laadullinen sisällönanalyysi. Kurssikirjojen ääntämykseen liittyvät tehtävät on luokiteltu eri kategorioihin Tergujeffin (2010:194) mallia mukauttaen. Tutkimustulokset osoittavat, että ääntämysharjoitukset edustavat aiempaa vähemmän perinteisiä tehtävätyyppejä, ja ääntämysharjoitukset ovat aiempiin tutkimuksiin verrattuna tasaisemmin jakautuneet eri tehtävätyyppien välille. Tutkimus osoittaa myös, että kirjojen välillä on merkittäviä eroja tehtävätyypeissä ja tehtävien määrässä.
first_indexed 2016-06-12T20:00:19Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kyt\u00f6l\u00e4, Samu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hietala, Joona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-12T14:28:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-12T14:28:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50258", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00c4\u00e4nt\u00e4mys kuuluu olennaisena osana vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. \u00c4\u00e4nt\u00e4minen antaa ensivaikutelman vieraan kielen puhujan kielitaidosta, ja ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4mys on ensisijaisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 vieraskielisess\u00e4 vuorovaikutuksessa. T\u00e4st\u00e4 huolimatta \u00e4\u00e4nt\u00e4mys oli pitk\u00e4\u00e4n laiminly\u00f6ty osa-alue vieraan kielen oppimisen ja opettamisen tutkimuksessa. Viime vuosina kiinnostus \u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppimisen ja opettamisen tutkimukseen on kuitenkin noussut, mutta tutkimuksia oppikirjojen ja \u00e4\u00e4nt\u00e4myksen suhteesta on v\u00e4h\u00e4n. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 on ollut selvitt\u00e4\u00e4 yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroja \u00e4\u00e4nt\u00e4myksen esitt\u00e4misess\u00e4 kahdessa suomalaisessa lukiotason englannin kielen kurssikirjassa. Aineisto on koottu kahdesta syksyll\u00e4 2015 julkaistusta lukion A1-englannin ensimm\u00e4isen kurssin kirjasta. Tutkimuksessa on ker\u00e4tty sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 ett\u00e4 laadullista aineistoa, mutta p\u00e4\u00e4asiallinen tutkimusmenetelm\u00e4 on ollut laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Kurssikirjojen \u00e4\u00e4nt\u00e4mykseen liittyv\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t on luokiteltu eri kategorioihin Tergujeffin (2010:194) mallia mukauttaen. Tutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4mysharjoitukset edustavat aiempaa v\u00e4hemm\u00e4n perinteisi\u00e4 teht\u00e4v\u00e4tyyppej\u00e4, ja \u00e4\u00e4nt\u00e4mysharjoitukset ovat aiempiin tutkimuksiin verrattuna tasaisemmin jakautuneet eri teht\u00e4v\u00e4tyyppien v\u00e4lille. Tutkimus osoittaa my\u00f6s, ett\u00e4 kirjojen v\u00e4lill\u00e4 on merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja teht\u00e4v\u00e4tyypeiss\u00e4 ja teht\u00e4vien m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Joona Hietala (jomihiet) on 2016-06-12 14:28:52.208806. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-12T14:28:52Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606123032.pdf: 419059 bytes, checksum: 5916c069f4c19adcf82718db82d79340 (MD5)\nlicense.html: 4813 bytes, checksum: 839cabe23e54752fd13743c7196fd584 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-12T14:28:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606123032.pdf: 419059 bytes, checksum: 5916c069f4c19adcf82718db82d79340 (MD5)\nlicense.html: 4813 bytes, checksum: 839cabe23e54752fd13743c7196fd584 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "19", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "course books", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pronunciation exercises in two upper secondary school EFL course books", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606123032", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-12T14:28:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50258
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a3861c54-6d4b-4208-82cf-4ad5f3c8359d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606123032.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hietala, Joona Pronunciation exercises in two upper secondary school EFL course books Pronunciation foreign language learning course books content analysis English Englannin kieli
title Pronunciation exercises in two upper secondary school EFL course books
title_full Pronunciation exercises in two upper secondary school EFL course books
title_fullStr Pronunciation exercises in two upper secondary school EFL course books Pronunciation exercises in two upper secondary school EFL course books
title_full_unstemmed Pronunciation exercises in two upper secondary school EFL course books Pronunciation exercises in two upper secondary school EFL course books
title_short Pronunciation exercises in two upper secondary school EFL course books
title_sort pronunciation exercises in two upper secondary school efl course books
title_txtP Pronunciation exercises in two upper secondary school EFL course books
topic Pronunciation foreign language learning course books content analysis English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English Pronunciation content analysis course books foreign language learning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50258 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606123032
work_keys_str_mv AT hietalajoona pronunciationexercisesintwouppersecondaryschooleflcoursebooks