Luokanopettajien näkemyksiä toiminnallisista oppimisympäristöistä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ja käsityksiä siitä, mitkä tekijät luokanopettajan työssä tukevat ja mitkä estävät toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöä eri oppimisympäristöissä. Toiminnalliseen opetukseen liittyviä tekijöitä selvitettiin tutkimuksessa f...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Töhönen, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50255
_version_ 1826225699669671936
author Töhönen, Heidi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Töhönen, Heidi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Töhönen, Heidi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Töhönen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ja käsityksiä siitä, mitkä tekijät luokanopettajan työssä tukevat ja mitkä estävät toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöä eri oppimisympäristöissä. Toiminnalliseen opetukseen liittyviä tekijöitä selvitettiin tutkimuksessa fyysisen, sosiaalisen sekä pedagogisen oppimisympäristö -käsitteiden avulla. Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisella kyselylomakkeella vuodenvaihteessa 2015–2016. Tutkimukseen osallistui 31 luokanopettajaa eri puolelta Suomea. Aineiston analyysimenetelmänä toimi teoriaohjaava sisällönanalyysi. Analysoinnin pohjalta muodostui kolme toiminnalliseen opetukseen liittyvää pääkategoriaa: koulurakennus ja -ympäristö toiminnallisuuden kenttänä, koulun sisäinen yhteistyö ja vuorovaikutus sekä opettajan rooli toiminnallisuuden toteuttajana. Tutkimus osoitti, että opettajan pedagoginen osaaminen koettiin useimmin toiminnallisuutta tukevaksi tekijäksi. Toiminnallisuutta estävänä tekijänä koettiin useimmin ryhmän jäsenten roolit toiminnallisessa oppimisessa eli oppilaiden taidot, opettajan rooli ja ryhmäkokoon liittyvät tekijät. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että opettajan pedagoginen osaaminen ja positiiviset soisaaliset suhteet luokan sisällä tukevat toiminnallisen opetuksen onnistumista.
first_indexed 2023-03-22T09:58:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "T\u00f6h\u00f6nen, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-12T09:13:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-12T09:13:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1544615", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50255", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 tukevat ja mitk\u00e4 est\u00e4v\u00e4t toiminnallisten opetusmenetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 eri oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Toiminnalliseen opetukseen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 selvitettiin tutkimuksessa fyysisen, sosiaalisen sek\u00e4 pedagogisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 -k\u00e4sitteiden avulla. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin laadullisella kyselylomakkeella vuodenvaihteessa 2015\u20132016. Tutkimukseen osallistui 31 luokanopettajaa eri puolelta Suomea. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 toimi teoriaohjaava sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Analysoinnin pohjalta muodostui kolme toiminnalliseen opetukseen liittyv\u00e4\u00e4 p\u00e4\u00e4kategoriaa: koulurakennus ja -ymp\u00e4rist\u00f6 toiminnallisuuden kentt\u00e4n\u00e4, koulun sis\u00e4inen yhteisty\u00f6 ja vuorovaikutus sek\u00e4 opettajan rooli toiminnallisuuden toteuttajana.\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 opettajan pedagoginen osaaminen koettiin useimmin toiminnallisuutta tukevaksi tekij\u00e4ksi. Toiminnallisuutta est\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 koettiin useimmin ryhm\u00e4n j\u00e4senten roolit toiminnallisessa oppimisessa eli oppilaiden taidot, opettajan rooli ja ryhm\u00e4kokoon liittyv\u00e4t tekij\u00e4t. Tutkimuksen perusteella voidaan tehd\u00e4 se johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s, ett\u00e4 opettajan pedagoginen osaaminen ja positiiviset soisaaliset suhteet luokan sis\u00e4ll\u00e4 tukevat toiminnallisen opetuksen onnistumista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi T\u00f6h\u00f6nen (hehatoho) on 2016-06-12 09:13:07.220496. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-12T09:13:07Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606123029.pdf: 636271 bytes, checksum: 133260f5cd09cf1c93107b4b80957c29 (MD5)\r\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: 78fb3308bcd08bc0a7586c0936b28aa2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-12T09:13:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606123029.pdf: 636271 bytes, checksum: 133260f5cd09cf1c93107b4b80957c29 (MD5)\r\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: 78fb3308bcd08bc0a7586c0936b28aa2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (85 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konstruktivistinen oppimisk\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnalliset opetusmenetelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 toiminnallisista oppimisymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606123029", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-12T09:13:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnalliset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50255
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dd3a5ea7-d6da-4a80-a82c-c57b322c4762\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606123029.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Töhönen, Heidi Luokanopettajien näkemyksiä toiminnallisista oppimisympäristöistä toiminnallinen opetus oppimisympäristö konstruktivistinen oppimiskäsitys toiminnalliset opetusmenetelmät Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetus toiminnallisuus toiminnalliset menetelmät konstruktivismi
title Luokanopettajien näkemyksiä toiminnallisista oppimisympäristöistä
title_full Luokanopettajien näkemyksiä toiminnallisista oppimisympäristöistä
title_fullStr Luokanopettajien näkemyksiä toiminnallisista oppimisympäristöistä Luokanopettajien näkemyksiä toiminnallisista oppimisympäristöistä
title_full_unstemmed Luokanopettajien näkemyksiä toiminnallisista oppimisympäristöistä Luokanopettajien näkemyksiä toiminnallisista oppimisympäristöistä
title_short Luokanopettajien näkemyksiä toiminnallisista oppimisympäristöistä
title_sort luokanopettajien näkemyksiä toiminnallisista oppimisympäristöistä
title_txtP Luokanopettajien näkemyksiä toiminnallisista oppimisympäristöistä
topic toiminnallinen opetus oppimisympäristö konstruktivistinen oppimiskäsitys toiminnalliset opetusmenetelmät Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetus toiminnallisuus toiminnalliset menetelmät konstruktivismi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 Teacher Education konstruktivismi konstruktivistinen oppimiskäsitys opetus oppimisympäristö toiminnallinen opetus toiminnalliset menetelmät toiminnalliset opetusmenetelmät toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50255 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606123029
work_keys_str_mv AT töhönenheidi luokanopettajiennäkemyksiätoiminnallisistaoppimisympäristöistä