Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä hiljaisesta tiedosta ja sen jakamisesta

Tässä tutkimuksessa tutkin yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä heidän hiljaisen tietonsa ilmenemisestä. Lisäksi tutkimuksessani keskityn äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien hiljaisen tiedon jakamiseen ja jakamiseen liittyviin ongelmiin. Tutkimukseni tavoitteena on saad...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Veistämö, Annika
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50254
_version_ 1826225723433549824
author Veistämö, Annika
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Veistämö, Annika Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Veistämö, Annika Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Veistämö, Annika
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkin yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä heidän hiljaisen tietonsa ilmenemisestä. Lisäksi tutkimuksessani keskityn äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien hiljaisen tiedon jakamiseen ja jakamiseen liittyviin ongelmiin. Tutkimukseni tavoitteena on saada lisää tietoa äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien hiljaisen tiedon luonteesta ja hiljaisen tiedon jakamisesta. Tutkimukseni teoriapohja keskittyy vahvasti hiljaisen tiedon käsitteeseen. Hiljaisen tiedon ajatellaan usein olevan tietoa, jota ei ole muutettu sanalliseen muotoon. Käytännössä hiljaista tietoa siis kerääntyy esimerkiksi työssä työtä tehdessä ihmisen oppiessa kokemuksiensa kautta. Hiljaista tietoa saadaan siis esimerkiksi onnistumisien ja epäonnistumisien kautta. Aineistoni koostuu neljästä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan hiljaiseen tietoon liittyvästä teemahaastattelusta. Haastattelujen analyysin olen tehnyt käyttämällä sisällönanalyysia ja diskurssinanalyysia, minkä lisäksi olen tutkinut kielellisenä piirteenä erityisesti modaalisuutta. Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien hiljainen tieto näkyy esimerkiksi vuorovaikutustilanteissa, tuntien ja kurssien suunnittelutyössä, oppilaiden töiden arvioinnissa ja yllättäviin tilanteisiin reagoimisessa. Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajat jakavat hiljaista tietoaan esimerkiksi ainekollegan kanssa, opettajainkokouksissa, suunnittelemalla kursseja yhdessä, samanaikaisopetuksessa ja kansainvälisissä opettajavaihdoissa. Hiljaisen tiedon jakamisen suurimpina esteinä ovat työyhteisön passiivisuus jakamisen suhteen, opettajien erilaiset persoonallisuudet, unohtaminen, kiinnostuksen puute sekä liian suuri tai pieni koulu. Tutkimuksestani saatavan tiedon avulla tutkimukseen osallistuneet äidinkielen ja kirjallisuuden opettajat sekä muut kokeneemmat aineenopettajat voivat tulla tietoisemmaksi hiljaisesta tiedostaan. Lisäksi kokemattomammat äidinkielen ja kirjallisuuden opettajat voivat saada itselleen kokeneempien ainekollegojen välittämää hiljaista tietoa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntynen, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Veist\u00e4m\u00f6, Annika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-11T16:34:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-11T16:34:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1544567", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50254", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkin yl\u00e4koulun \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 heid\u00e4n hiljaisen tietonsa ilmenemisest\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessani keskityn \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien hiljaisen tiedon jakamiseen ja jakamiseen liittyviin ongelmiin. Tutkimukseni tavoitteena on saada lis\u00e4\u00e4 tietoa \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien hiljaisen tiedon luonteesta ja hiljaisen tiedon jakamisesta.\nTutkimukseni teoriapohja keskittyy vahvasti hiljaisen tiedon k\u00e4sitteeseen. Hiljaisen tiedon ajatellaan usein olevan tietoa, jota ei ole muutettu sanalliseen muotoon. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 hiljaista tietoa siis ker\u00e4\u00e4ntyy esimerkiksi ty\u00f6ss\u00e4 ty\u00f6t\u00e4 tehdess\u00e4 ihmisen oppiessa kokemuksiensa kautta. Hiljaista tietoa saadaan siis esimerkiksi onnistumisien ja ep\u00e4onnistumisien kautta.\nAineistoni koostuu nelj\u00e4st\u00e4 \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajan hiljaiseen tietoon liittyv\u00e4st\u00e4 teemahaastattelusta. Haastattelujen analyysin olen tehnyt k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia ja diskurssinanalyysia, mink\u00e4 lis\u00e4ksi olen tutkinut kielellisen\u00e4 piirteen\u00e4 erityisesti modaalisuutta.\n\u00c4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien hiljainen tieto n\u00e4kyy esimerkiksi vuorovaikutustilanteissa, tuntien ja kurssien suunnitteluty\u00f6ss\u00e4, oppilaiden t\u00f6iden arvioinnissa ja yll\u00e4tt\u00e4viin tilanteisiin reagoimisessa. \u00c4idinkielen ja kirjallisuuden opettajat jakavat hiljaista tietoaan esimerkiksi ainekollegan kanssa, opettajainkokouksissa, suunnittelemalla kursseja yhdess\u00e4, samanaikaisopetuksessa ja kansainv\u00e4lisiss\u00e4 opettajavaihdoissa. Hiljaisen tiedon jakamisen suurimpina estein\u00e4 ovat ty\u00f6yhteis\u00f6n passiivisuus jakamisen suhteen, opettajien erilaiset persoonallisuudet, unohtaminen, kiinnostuksen puute sek\u00e4 liian suuri tai pieni koulu.\nTutkimuksestani saatavan tiedon avulla tutkimukseen osallistuneet \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajat sek\u00e4 muut kokeneemmat aineenopettajat voivat tulla tietoisemmaksi hiljaisesta tiedostaan. Lis\u00e4ksi kokemattomammat \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajat voivat saada itselleen kokeneempien ainekollegojen v\u00e4litt\u00e4m\u00e4\u00e4 hiljaista tietoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annika Veist\u00e4m\u00f6 (ansuveis) on 2016-06-11 16:34:38.405325. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-11T16:34:38Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606113028.pdf: 934735 bytes, checksum: e55fefefc8e374b129e409d27b600fe8 (MD5)\nlicense.html: 4858 bytes, checksum: ad5cfcb949a58297dd7ded9fc3cf1df6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-11T16:34:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606113028.pdf: 934735 bytes, checksum: e55fefefc8e374b129e409d27b600fe8 (MD5)\nlicense.html: 4858 bytes, checksum: ad5cfcb949a58297dd7ded9fc3cf1df6 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (83 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "modaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkielenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 hiljaisesta tiedosta ja sen jakamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606113028", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-11T16:34:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "modaalisuus (kielitiede)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkielenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hiljainen tieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "modaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50254
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:28Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6a7b5ae8-5a94-4a62-9d32-4392e0669510\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606113028.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Veistämö, Annika Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä hiljaisesta tiedosta ja sen jakamisesta modaalisuus äidinkielenopettajat käsitykset Suomen kieli Finnish 309 modaalisuus (kielitiede) opettajat hiljainen tieto
title Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä hiljaisesta tiedosta ja sen jakamisesta
title_full Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä hiljaisesta tiedosta ja sen jakamisesta
title_fullStr Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä hiljaisesta tiedosta ja sen jakamisesta Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä hiljaisesta tiedosta ja sen jakamisesta
title_full_unstemmed Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä hiljaisesta tiedosta ja sen jakamisesta Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä hiljaisesta tiedosta ja sen jakamisesta
title_short Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä hiljaisesta tiedosta ja sen jakamisesta
title_sort äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä hiljaisesta tiedosta ja sen jakamisesta
title_txtP Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä hiljaisesta tiedosta ja sen jakamisesta
topic modaalisuus äidinkielenopettajat käsitykset Suomen kieli Finnish 309 modaalisuus (kielitiede) opettajat hiljainen tieto
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli hiljainen tieto käsitykset modaalisuus modaalisuus (kielitiede) opettajat äidinkielenopettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50254 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606113028
work_keys_str_mv AT veistämöannika äidinkielenjakirjallisuudenopettajienkäsityksiähiljaisestatiedostajasenjakamisest