Yliopisto-opiskelijan kokema päivittäinen hyvinvointi ja stressi

Tutkielmassa selvitettiin, mitä hyvinvoinnin lähteitä yliopisto-opiskelijan arkeen kuuluu, miten opiskelijat pyrkivät hallitsemaan stressiään sekä minkälaisia yhteyksiä opiskeluun liittyvillä tekijöillä on opiskelijan kokemaan hyvinvointiin. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa niin oppilaitoksil...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rahikainen, Jenna
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50233
_version_ 1826225705914990592
author Rahikainen, Jenna
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rahikainen, Jenna Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rahikainen, Jenna Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rahikainen, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa selvitettiin, mitä hyvinvoinnin lähteitä yliopisto-opiskelijan arkeen kuuluu, miten opiskelijat pyrkivät hallitsemaan stressiään sekä minkälaisia yhteyksiä opiskeluun liittyvillä tekijöillä on opiskelijan kokemaan hyvinvointiin. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa niin oppilaitoksille kuin erilaisten tukipalveluiden tuottajille tietoa opiskelijan hyvinvoinnin erityispiirteistä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimi mobiilipäiväkirja. Tutkittavat (N=85) vastasivat viikon ajan, kerran päivässä hyvinvointiin ja stressinhallintaan liittyviin kysymyksiin matkapuhelimellaan. Vastauksia analysoitiin sisällönanalyysilla. Tärkeimpiä yliopisto-opiskelijan hyvinvoinnin lähteitä olivat riittävä ja mielekäs vapaa-aika, opiskelu ja koulutehtävät, riittävä uni ja lepo, ystävät ja kaverit, fyysinen terveys sekä perhe. Eniten mainittu stressinhallintakeino oli opintojen eteenpäin vieminen, ja sitä tärkeimpinä seurasivat elämän yleisen kaaoksen tunteen vähentäminen, mielekäs ja rentouttava vapaa-aika sekä ajatusten siirto muihin asioihin. Laadullisella tapaustarkastelulla löydettiin kolme erilaista opiskelijatyyppiä: 1) ”Hyvinvointia opiskelulla”, 2) ”Opiskelu hyvinvoinnin vastakohtana” ja 3) ”Huolettomat”. Näyttää sille, että opiskelijan hyvinvointi muodostuu suuressa määrin tasapainoilusta opintojen ja vapaa-ajan välillä. Näin ollen opiskelu näyttelee merkittävää roolia opiskelijan elämässä. Opiskelu koettiin tutkielmassa niin hyvinvointia edistävänä tekijänä kuin stressinhallintakeinona.
first_indexed 2024-09-11T08:49:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Rahikainen, Jenna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-09T10:36:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-09T10:36:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542851", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50233", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa selvitettiin, mit\u00e4 hyvinvoinnin l\u00e4hteit\u00e4 yliopisto-opiskelijan arkeen\r\nkuuluu, miten opiskelijat pyrkiv\u00e4t hallitsemaan stressi\u00e4\u00e4n sek\u00e4 mink\u00e4laisia\r\nyhteyksi\u00e4 opiskeluun liittyvill\u00e4 tekij\u00f6ill\u00e4 on opiskelijan kokemaan hyvinvointiin.\r\nTutkimuksen tarkoituksena on tuottaa niin oppilaitoksille kuin erilaisten\r\ntukipalveluiden tuottajille tietoa opiskelijan hyvinvoinnin erityispiirteist\u00e4.\r\nTutkimuksen aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 toimi mobiilip\u00e4iv\u00e4kirja. Tutkittavat\r\n(N=85) vastasivat viikon ajan, kerran p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4 hyvinvointiin ja stressinhallintaan\r\nliittyviin kysymyksiin matkapuhelimellaan. Vastauksia analysoitiin\r\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\r\nT\u00e4rkeimpi\u00e4 yliopisto-opiskelijan hyvinvoinnin l\u00e4hteit\u00e4 olivat riitt\u00e4v\u00e4 ja\r\nmielek\u00e4s vapaa-aika, opiskelu ja kouluteht\u00e4v\u00e4t, riitt\u00e4v\u00e4 uni ja lepo, yst\u00e4v\u00e4t ja\r\nkaverit, fyysinen terveys sek\u00e4 perhe. Eniten mainittu stressinhallintakeino oli\r\nopintojen eteenp\u00e4in vieminen, ja sit\u00e4 t\u00e4rkeimpin\u00e4 seurasivat el\u00e4m\u00e4n yleisen\r\nkaaoksen tunteen v\u00e4hent\u00e4minen, mielek\u00e4s ja rentouttava vapaa-aika sek\u00e4 ajatusten\r\nsiirto muihin asioihin. Laadullisella tapaustarkastelulla l\u00f6ydettiin kolme\r\nerilaista opiskelijatyyppi\u00e4: 1) \u201dHyvinvointia opiskelulla\u201d, 2) \u201dOpiskelu hyvinvoinnin\r\nvastakohtana\u201d ja 3) \u201dHuolettomat\u201d.\r\nN\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sille, ett\u00e4 opiskelijan hyvinvointi muodostuu suuressa m\u00e4\u00e4rin tasapainoilusta\r\nopintojen ja vapaa-ajan v\u00e4lill\u00e4. N\u00e4in ollen opiskelu n\u00e4yttelee merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4\r\nroolia opiskelijan el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Opiskelu koettiin tutkielmassa niin hyvinvointia\r\nedist\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 kuin stressinhallintakeinona.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenna Rahikainen (jekavola) on 2016-06-09 10:36:48.693694. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-09T10:36:49Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606092998.pdf: 985708 bytes, checksum: 9bacac2bd86ffe3b769e63b8a808aaec (MD5)\nlicense.html: 4827 bytes, checksum: 0f0cf2855c8a826343069c70ba6e326c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-09T10:36:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606092998.pdf: 985708 bytes, checksum: 9bacac2bd86ffe3b769e63b8a808aaec (MD5)\nlicense.html: 4827 bytes, checksum: 0f0cf2855c8a826343069c70ba6e326c (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (86 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yliopisto-opiskelijan kokema p\u00e4ivitt\u00e4inen hyvinvointi ja stressi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606092998", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-09T10:36:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50233
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f6b9f98d-01cc-4368-914a-88600b2ddf6d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606092998.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rahikainen, Jenna Yliopisto-opiskelijan kokema päivittäinen hyvinvointi ja stressi Education Kasvatustiede 102 aikuisuus opiskelijat hyvinvointi stressi päiväkirjat
title Yliopisto-opiskelijan kokema päivittäinen hyvinvointi ja stressi
title_full Yliopisto-opiskelijan kokema päivittäinen hyvinvointi ja stressi
title_fullStr Yliopisto-opiskelijan kokema päivittäinen hyvinvointi ja stressi Yliopisto-opiskelijan kokema päivittäinen hyvinvointi ja stressi
title_full_unstemmed Yliopisto-opiskelijan kokema päivittäinen hyvinvointi ja stressi Yliopisto-opiskelijan kokema päivittäinen hyvinvointi ja stressi
title_short Yliopisto-opiskelijan kokema päivittäinen hyvinvointi ja stressi
title_sort yliopisto opiskelijan kokema päivittäinen hyvinvointi ja stressi
title_txtP Yliopisto-opiskelijan kokema päivittäinen hyvinvointi ja stressi
topic Education Kasvatustiede 102 aikuisuus opiskelijat hyvinvointi stressi päiväkirjat
topic_facet 102 Education Kasvatustiede aikuisuus hyvinvointi opiskelijat päiväkirjat stressi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50233 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606092998
work_keys_str_mv AT rahikainenjenna yliopistoopiskelijankokemapäivittäinenhyvinvointijastressi