Yhteenveto: | Tutkielmassa selvitettiin, mitä hyvinvoinnin lähteitä yliopisto-opiskelijan arkeen
kuuluu, miten opiskelijat pyrkivät hallitsemaan stressiään sekä minkälaisia
yhteyksiä opiskeluun liittyvillä tekijöillä on opiskelijan kokemaan hyvinvointiin.
Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa niin oppilaitoksille kuin erilaisten
tukipalveluiden tuottajille tietoa opiskelijan hyvinvoinnin erityispiirteistä.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimi mobiilipäiväkirja. Tutkittavat
(N=85) vastasivat viikon ajan, kerran päivässä hyvinvointiin ja stressinhallintaan
liittyviin kysymyksiin matkapuhelimellaan. Vastauksia analysoitiin
sisällönanalyysilla.
Tärkeimpiä yliopisto-opiskelijan hyvinvoinnin lähteitä olivat riittävä ja
mielekäs vapaa-aika, opiskelu ja koulutehtävät, riittävä uni ja lepo, ystävät ja
kaverit, fyysinen terveys sekä perhe. Eniten mainittu stressinhallintakeino oli
opintojen eteenpäin vieminen, ja sitä tärkeimpinä seurasivat elämän yleisen
kaaoksen tunteen vähentäminen, mielekäs ja rentouttava vapaa-aika sekä ajatusten
siirto muihin asioihin. Laadullisella tapaustarkastelulla löydettiin kolme
erilaista opiskelijatyyppiä: 1) ”Hyvinvointia opiskelulla”, 2) ”Opiskelu hyvinvoinnin
vastakohtana” ja 3) ”Huolettomat”.
Näyttää sille, että opiskelijan hyvinvointi muodostuu suuressa määrin tasapainoilusta
opintojen ja vapaa-ajan välillä. Näin ollen opiskelu näyttelee merkittävää
roolia opiskelijan elämässä. Opiskelu koettiin tutkielmassa niin hyvinvointia
edistävänä tekijänä kuin stressinhallintakeinona.
|