Yliopisto-opiskelijan kokema päivittäinen hyvinvointi ja stressi

Tutkielmassa selvitettiin, mitä hyvinvoinnin lähteitä yliopisto-opiskelijan arkeen kuuluu, miten opiskelijat pyrkivät hallitsemaan stressiään sekä minkälaisia yhteyksiä opiskeluun liittyvillä tekijöillä on opiskelijan kokemaan hyvinvointiin. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa niin oppilaitoksil...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rahikainen, Jenna
Muut tekijät: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50233
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassa selvitettiin, mitä hyvinvoinnin lähteitä yliopisto-opiskelijan arkeen kuuluu, miten opiskelijat pyrkivät hallitsemaan stressiään sekä minkälaisia yhteyksiä opiskeluun liittyvillä tekijöillä on opiskelijan kokemaan hyvinvointiin. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa niin oppilaitoksille kuin erilaisten tukipalveluiden tuottajille tietoa opiskelijan hyvinvoinnin erityispiirteistä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimi mobiilipäiväkirja. Tutkittavat (N=85) vastasivat viikon ajan, kerran päivässä hyvinvointiin ja stressinhallintaan liittyviin kysymyksiin matkapuhelimellaan. Vastauksia analysoitiin sisällönanalyysilla. Tärkeimpiä yliopisto-opiskelijan hyvinvoinnin lähteitä olivat riittävä ja mielekäs vapaa-aika, opiskelu ja koulutehtävät, riittävä uni ja lepo, ystävät ja kaverit, fyysinen terveys sekä perhe. Eniten mainittu stressinhallintakeino oli opintojen eteenpäin vieminen, ja sitä tärkeimpinä seurasivat elämän yleisen kaaoksen tunteen vähentäminen, mielekäs ja rentouttava vapaa-aika sekä ajatusten siirto muihin asioihin. Laadullisella tapaustarkastelulla löydettiin kolme erilaista opiskelijatyyppiä: 1) ”Hyvinvointia opiskelulla”, 2) ”Opiskelu hyvinvoinnin vastakohtana” ja 3) ”Huolettomat”. Näyttää sille, että opiskelijan hyvinvointi muodostuu suuressa määrin tasapainoilusta opintojen ja vapaa-ajan välillä. Näin ollen opiskelu näyttelee merkittävää roolia opiskelijan elämässä. Opiskelu koettiin tutkielmassa niin hyvinvointia edistävänä tekijänä kuin stressinhallintakeinona.