Viestinnän strateginen rooli organisaatiossa näkemyksiä viestinnän strategisesta luonteesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä

Viestinnän merkitys organisaatiossa korostuu dynaamisessa toimintaympäristössä, sillä viestintäammattilaisen ydinosaamiseen kuuluvat hyvät konfliktin hallintakyvyt sekä sidosryhmätaidot. Silti viestintäammattilaiset joutuvat edelleen paikoittain varjoon organisaation strategisista toimijoista puhutt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskinen, Hanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50207
Description
Summary:Viestinnän merkitys organisaatiossa korostuu dynaamisessa toimintaympäristössä, sillä viestintäammattilaisen ydinosaamiseen kuuluvat hyvät konfliktin hallintakyvyt sekä sidosryhmätaidot. Silti viestintäammattilaiset joutuvat edelleen paikoittain varjoon organisaation strategisista toimijoista puhuttaessa ja tämä saattaa johtaa esimerkiksi heikompaan budjetointiin sekä vähäisiin vaikuttamismahdollisuuksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä strategisen viestinnän käsitteestä ja tuoda tuoreita näkökulmia viestintäammattilaisten asemaan organisaatiossa. Tutkimuskysymyksissä pohdittiin viestintäammattilaisen strategista roolia, strategisen viestinnän määritelmää sekä viestintäammattilaisen asemaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluna ja analysoitiin teemoittelemalla sekä diskurssianalyysia myötäillen. Tutkimusaineisto koostui kuudesta esimiesasemassa olevista tai olleista viestintäammattilaisista. Haastateltavista kaksi edustivat yksityistä sektoria, kaksi julkista sektoria ja kaksi kolmatta sektoria. Tulosten perusteella viestijän strategisen roolin painopisteitä pitäisi tarkastella enemmän tavoitteiden kuin tehtävien kautta. Strateginen viestintä nähdään koko organisaation tasolla tapahtuvana viestintänä, joka luo ja edistää organisaation strategiaa. Johtoryhmäpaikka ei ole takeena viestinnän strategisuudelle, mutta se toimii merkittävänä etuna tehokkaalle työskentelylle. Johtoryhmäpaikan merkitystä kuvattiin kahdella diskurssilla, jota olivat 1) osallistuja ja 2) kuuntelija. Viestintäammattilaisen asemaa kuvattiin kolmella diskurssilla, jotka olivat 1) ansaittu arvostus 2) aliarvostus sekä 3) ansaittu epäarvostus.