"Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta

Työrauha on koulumaailmassa asia, jonka jokainen opettaja kohtaa päivittäisessä työssään. Opettajan auktoriteetti eri muodoissa, vuorovaikutus ja yhteistyö ovat tutkimusten mukaan työrauhan rakentamisen ja ylläpitämisen avaintekijöitä. Niistä opettaja saa koottua itselleen sopivimmat työkalut työrau...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kyyrönen, Laura, Rantala, Merja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50202
_version_ 1826225743020949504
author Kyyrönen, Laura Rantala, Merja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kyyrönen, Laura Rantala, Merja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kyyrönen, Laura Rantala, Merja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kyyrönen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Työrauha on koulumaailmassa asia, jonka jokainen opettaja kohtaa päivittäisessä työssään. Opettajan auktoriteetti eri muodoissa, vuorovaikutus ja yhteistyö ovat tutkimusten mukaan työrauhan rakentamisen ja ylläpitämisen avaintekijöitä. Niistä opettaja saa koottua itselleen sopivimmat työkalut työrauhan luomiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin opettajat luovat ja ylläpitävät työrauhaa luokassaan sekä millaisia haasteita he näkevät työrauhan ylläpitämisessä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimuksemme aineisto koostuu Opettaja-lehden keskustelupalstalla vuosina 2000–2015 työrauhaa käsittelevistä mielipidekirjoituksista (n=41). Analysoimme kerätyn aineiston käyttämällä metodi-triangulaatiota. Ensiksi analysoimme aineiston teoriaohjaavan sisällönanalyysin ja tämän jälkeen Gadamerin hermeneuttisen analyysin avulla. Tulkintamme mukaan opettaja pystyy rakentamaan työrauhan auktoriteetin, vuorovaikutuksen ja yhteistyön avulla. Auktoriteetti-teeman alle syntyi kolme merkitysverkostoa: opettajan oman auktoriteetin kehittyminen, auktoriteetin käyttäminen työrauhan luomiseksi ja ylläpitämiseksi sekä haasteet auktoriteetin puuttuessa. Vuorovaikutus koostui kolmesta pääluokasta, jotka ovat luottamus, turvallisuus ja työskentely. Yhteistyö-teeman sisälle muodostui pääluokiksi yhteistyö, yhteistyön puute sekä kollegiaalinen tuki ja osallistaminen. Opetus tapahtuu pääosin luokkatiloissa, joten auktoriteetti on opettajien kirjoitusten perusteella työrauhan rakentamisen olennaisin asia. Opettajat pitävät tärkeänä työrauhan rakennusaineena myös vuorovaikutusta oppilaiden kanssa. Työrauhaa ei heidän mielestään saavuteta pidemmällä aikavälillä pelkän komentamisen tai pelon avulla. Oppilaiden, vanhempien ja koulun henkilökunnan kanssa tehtävän yhteistyön koetaan tukevan oppilaiden ja opettajan luottamussuhteen rakentumista ja samalla edistävän työrauhan saavuttamista. Päädyimme siihen johtopäätökseen, että työrauha eteen on tehtävä töitä joka päivä. Opettajat kokevat työrauhan eri tavoin, joten he myös tavoittelevat sitä erilaisin keinoin. Opettajalla on työrauhan rakentajana oltava langat käsissään, jotta hän saa luotua luokkaan turvallisen ja sosiaalisen oppimisympäristön.
first_indexed 2023-03-22T09:59:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kyyr\u00f6nen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantala, Merja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-08T12:39:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-08T12:39:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1570792", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50202", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6rauha on koulumaailmassa asia, jonka jokainen opettaja kohtaa p\u00e4ivitt\u00e4isess\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Opettajan auktoriteetti eri muodoissa, vuorovaikutus ja yhteisty\u00f6 ovat tutkimusten mukaan ty\u00f6rauhan rakentamisen ja yll\u00e4pit\u00e4misen avaintekij\u00f6it\u00e4. Niist\u00e4 opettaja saa koottua itselleen sopivimmat ty\u00f6kalut ty\u00f6rauhan luomiseen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin opettajat luovat ja yll\u00e4pit\u00e4v\u00e4t ty\u00f6rauhaa luokassaan sek\u00e4 millaisia haasteita he n\u00e4kev\u00e4t ty\u00f6rauhan yll\u00e4pit\u00e4misess\u00e4. \r\n\r\nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimuksemme aineisto koostuu Opettaja-lehden keskustelupalstalla vuosina 2000\u20132015 ty\u00f6rauhaa k\u00e4sittelevist\u00e4 mielipidekirjoituksista (n=41). Analysoimme ker\u00e4tyn aineiston k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 metodi-triangulaatiota. Ensiksi analysoimme aineiston teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin ja t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen Gadamerin hermeneuttisen analyysin avulla.\r\n\r\nTulkintamme mukaan opettaja pystyy rakentamaan ty\u00f6rauhan auktoriteetin, vuorovaikutuksen ja yhteisty\u00f6n avulla. Auktoriteetti-teeman alle syntyi kolme merkitysverkostoa: opettajan oman auktoriteetin kehittyminen, auktoriteetin k\u00e4ytt\u00e4minen ty\u00f6rauhan luomiseksi ja yll\u00e4pit\u00e4miseksi sek\u00e4 haasteet auktoriteetin puuttuessa. Vuorovaikutus koostui kolmesta p\u00e4\u00e4luokasta, jotka ovat luottamus, turvallisuus ja ty\u00f6skentely. Yhteisty\u00f6-teeman sis\u00e4lle muodostui p\u00e4\u00e4luokiksi yhteisty\u00f6, yhteisty\u00f6n puute sek\u00e4 kollegiaalinen tuki ja osallistaminen. \r\n\r\nOpetus tapahtuu p\u00e4\u00e4osin luokkatiloissa, joten auktoriteetti on opettajien kirjoitusten perusteella ty\u00f6rauhan rakentamisen olennaisin asia. Opettajat pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ty\u00f6rauhan rakennusaineena my\u00f6s vuorovaikutusta oppilaiden kanssa. Ty\u00f6rauhaa ei heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n saavuteta pidemm\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4 pelk\u00e4n komentamisen tai pelon avulla. Oppilaiden, vanhempien ja koulun henkil\u00f6kunnan kanssa teht\u00e4v\u00e4n yhteisty\u00f6n koetaan tukevan oppilaiden ja opettajan luottamussuhteen rakentumista ja samalla edist\u00e4v\u00e4n ty\u00f6rauhan saavuttamista. \r\nP\u00e4\u00e4dyimme siihen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen, ett\u00e4 ty\u00f6rauha eteen on teht\u00e4v\u00e4 t\u00f6it\u00e4 joka p\u00e4iv\u00e4. Opettajat kokevat ty\u00f6rauhan eri tavoin, joten he my\u00f6s tavoittelevat sit\u00e4 erilaisin keinoin. Opettajalla on ty\u00f6rauhan rakentajana oltava langat k\u00e4siss\u00e4\u00e4n, jotta h\u00e4n saa luotua luokkaan turvallisen ja sosiaalisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Kyyr\u00f6nen (lamakyyr) on 2016-06-08 12:39:35.620374. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-08T12:39:36Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606082973.pdf: 773689 bytes, checksum: 92b60116779b98b6546ee1eb4b91cea3 (MD5)\r\nlicense.html: 5219 bytes, checksum: 5361b7ed9df4120d80965ac3d8327bbd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-08T12:39:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606082973.pdf: 773689 bytes, checksum: 92b60116779b98b6546ee1eb4b91cea3 (MD5)\r\nlicense.html: 5219 bytes, checksum: 5361b7ed9df4120d80965ac3d8327bbd (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (72 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ty\u00f6rauha", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauhah\u00e4iri\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "auktoriteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ty\u00f6rauha ei k\u00e4sitt\u00e4\u00e4kseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on teht\u00e4v\u00e4 t\u00f6it\u00e4\" : opettajien kokemuksia ty\u00f6rauhan rakentamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606082973", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-08T12:39:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6rauha (ty\u00f6yhteis\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "auktoriteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6kyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50202
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/41d03afe-da84-45c6-9fe3-1b75bbf77fbe\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606082973.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kyyrönen, Laura Rantala, Merja "Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" : opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta Työrauha työrauhahäiriö auktoriteetti vuorovaikutus yhteistyö Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 työrauha (työyhteisöt) luokkatyöskentely opettajat sosiaaliset taidot yhteistyökyky
title "Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" : opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta
title_full "Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" : opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta
title_fullStr "Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" : opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta "Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" : opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta
title_full_unstemmed "Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" : opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta "Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" : opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta
title_short "Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä"
title_sort työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana vaan sen eteen on tehtävä töitä opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta
title_sub opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta
title_txtP "Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" : opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta
topic Työrauha työrauhahäiriö auktoriteetti vuorovaikutus yhteistyö Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 työrauha (työyhteisöt) luokkatyöskentely opettajat sosiaaliset taidot yhteistyökyky
topic_facet 103 Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Työrauha auktoriteetti luokkatyöskentely opettajat sosiaaliset taidot työrauha (työyhteisöt) työrauhahäiriö vuorovaikutus yhteistyö yhteistyökyky
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50202 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606082973
work_keys_str_mv AT kyyrönenlaura työrauhaeikäsittääksenivoitullataivaanlahjanavaanseneteenontehtävätöitäopettajienk