Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta

Keto, S. & Nieminen, N. 2016. Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä –luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 81 sivua ja 2 liitettä. Tämän tutkimuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Keto, Sanna, Nieminen, Noora
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50156
_version_ 1828193105702027264
author Keto, Sanna Nieminen, Noora
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Keto, Sanna Nieminen, Noora Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Keto, Sanna Nieminen, Noora Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Keto, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Keto, S. & Nieminen, N. 2016. Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä –luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 81 sivua ja 2 liitettä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty monikulttuurisuuden ja monikulttuurisuuskasvatuksen käsitteiden määrittelyyn sekä tarkastellaan monikulttuurisuuskasvatusta osana opetussuunnitelmaa. Tutkimuksemme kuuluu laadullisen tutkimuksen piiriin, ja sii- nä on käytetty fenomenografista menetelmää. Aineistoanalyysi alkoi tutustumalla aineistoon, minkä jälkeen tutki- mukselle oleelliset merkitykset nostettiin esiin. Tämän jälkeen aineisto kategorisoitiin ominaisuuksien mukaan ja pyrittiin löytämään kategorioita yhdistäviä tekijöitä. Monikulttuurisuus näyttäytyi luokanopettajien vastauksissa kulttuurien moninaisuutena sekä erilaisten kulttuurien vuorovaikutuksena ja kohtaamisena. Monikulttuurisuuskasvatuksen koettiin olevan arjessa näkyvää, kunnioitusta lisäävää sekä erilaisiin tapoihin ja kulttuureihin tutustumista. Tutkimustulosten mukaan luokanopettajien käsityksissä mo- nikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta on ha- vaittavissa laadullisia eroja. Yhdistäviksi tekijöiksi nousivat koulun kulttuuritietoisuus ja ilmapiiri. Tutkimuksemme perusteella keskustelua monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta on syytä jatkaa kouluissa ympäri Suomen. Avainsanat: monikulttuurisuus, monikulttuurisuuskasvatus, fenomenografia
first_indexed 2023-03-22T09:59:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Keto, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen, Noora", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-07T13:42:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-07T13:42:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1561407", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50156", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Keto, S. & Nieminen, N. 2016. Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemap\u00e4ivi\u00e4 \u2013luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 81 sivua ja 2 liitett\u00e4.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty monikulttuurisuuden ja monikulttuurisuuskasvatuksen k\u00e4sitteiden m\u00e4\u00e4rittelyyn sek\u00e4 tarkastellaan monikulttuurisuuskasvatusta osana opetussuunnitelmaa.\r\nTutkimuksemme kuuluu laadullisen tutkimuksen piiriin, ja sii- n\u00e4 on k\u00e4ytetty fenomenografista menetelm\u00e4\u00e4. Aineistoanalyysi alkoi tutustumalla aineistoon, mink\u00e4 j\u00e4lkeen tutki- mukselle oleelliset merkitykset nostettiin esiin. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen aineisto kategorisoitiin ominaisuuksien mukaan ja pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n kategorioita yhdist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4.\r\nMonikulttuurisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyi luokanopettajien vastauksissa kulttuurien moninaisuutena sek\u00e4 erilaisten kulttuurien vuorovaikutuksena ja kohtaamisena. Monikulttuurisuuskasvatuksen koettiin olevan arjessa n\u00e4kyv\u00e4\u00e4, kunnioitusta lis\u00e4\u00e4v\u00e4\u00e4 sek\u00e4 erilaisiin tapoihin ja kulttuureihin tutustumista.\r\nTutkimustulosten mukaan luokanopettajien k\u00e4sityksiss\u00e4 mo- nikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta on ha- vaittavissa laadullisia eroja. Yhdist\u00e4viksi tekij\u00f6iksi nousivat koulun kulttuuritietoisuus ja ilmapiiri. Tutkimuksemme perusteella keskustelua monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta on syyt\u00e4 jatkaa kouluissa ymp\u00e4ri Suomen.\r\n\r\nAvainsanat: monikulttuurisuus, monikulttuurisuuskasvatus, fenomenografia", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Keto (saketo) on 2016-06-07 13:42:00.686682. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-07T13:42:01Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606072955.pdf: 5600508 bytes, checksum: 5a2f9a72530cd17ef9a1360d4cccd3d4 (MD5)\r\nlicense.html: 5198 bytes, checksum: 0bbed10b05e8b7aa7c3a8b967f788e86 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-07T13:42:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606072955.pdf: 5600508 bytes, checksum: 5a2f9a72530cd17ef9a1360d4cccd3d4 (MD5)\r\nlicense.html: 5198 bytes, checksum: 0bbed10b05e8b7aa7c3a8b967f788e86 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (91 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikulttuurisuuskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemap\u00e4ivi\u00e4 : luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606072955", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-07T13:42:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50156
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:22Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aa9e9c5e-ed22-4c73-aab0-652532c18096\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606072955.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keto, Sanna Nieminen, Noora Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä : luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta monikulttuurisuuskasvatus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 kulttuuri monikulttuurisuus luokanopettajat
title Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä : luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta
title_alt Luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta
title_full Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä : luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta
title_fullStr Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä : luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä : luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta
title_full_unstemmed Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä : luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä : luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta
title_short Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä
title_sort suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta
title_sub luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta
title_txtP Suvaitsevaisuuteen kasvamista ja teemapäiviä : luokanopettajien käsityksiä monikulttuurisuudesta ja monikulttuurisuuskasvatuksesta
topic monikulttuurisuuskasvatus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 kulttuuri monikulttuurisuus luokanopettajat
topic_facet 103 Fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education kulttuuri luokanopettajat monikulttuurisuus monikulttuurisuuskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50156 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606072955
work_keys_str_mv AT ketosanna suvaitsevaisuuteenkasvamistajateemapäiviäluokanopettajienkäsityksiämonikulttuurisuudes