"Koska halusin toteuttaa ohjausta." fenomenologis-hermeneuttinen tapaustutkimus Saaran ohjausfilosofiasta ja uratarinasta lukion opinto-ohjaajasta ohjausalan yrittäjäksi

Tutkimukseni aiheena on tarkastella erään ohjausalan ammattilaisen, Saa-ran (nimi muutettu), tarinaa lukion opinto-ohjaajasta ohjausalan yrittäjäksi, se-kä tarkastella Saaran ohjausfilosofiaa, jolla on keskeinen rooli hänen työssään. Tutkimukseni on aineistolähtöinen fenomenologis-hermeneuttinen tap...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hartikainen, Laura-Maarit
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50151
Description
Summary:Tutkimukseni aiheena on tarkastella erään ohjausalan ammattilaisen, Saa-ran (nimi muutettu), tarinaa lukion opinto-ohjaajasta ohjausalan yrittäjäksi, se-kä tarkastella Saaran ohjausfilosofiaa, jolla on keskeinen rooli hänen työssään. Tutkimukseni on aineistolähtöinen fenomenologis-hermeneuttinen tapaustut-kimus, joten se on toteutettu seuraten aineistolähtöisen tapaustutkimuksen toteuttamisen periaatteita ja fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Ai-neistoni koostuu kolmesta eri teemaisesta tutkimushaastattelusta. Teemat oli-vat: elämänviiva, ohjausfilosofia ja ohjausalan yrittäjyys. Eri teemojen kautta pyrin tutkimaan aihettani mahdollisimman monipuolisesti. Tutkimuksessa paljastui selkeitä merkityskokonaisuuksia, jotka ovat vai-kuttaneet Saaran työhön sekä haluun perustaa ohjausalan yritys. Näitä ovat olleet mm. perhehistoria, ohjaustyön toteuttamisen mahdollisuudet lukiokou-lutuksessa, yhteiskunnalliset muutokset ja työssä uupuminen. Saaran ohjausfi-losofia puolestaan pitää sisällään kohtaamisen ajatuksen, jonka kautta Saara määrittelee omaa ohjausfilosofiaansa. Yrittäjyys taas näyttäytyy ohjausta mah-dollistavana työskentelymuotona, sillä yrittäjänä Saara kokee voivansa tehdä ohjausta parhaiten. Tämä tutkimus viestittää siitä, että oman ohjausfilosofian toteuttaminen on tärkeää ohjaustyössä ja toisaalta, että ohjauksen tekemiseen on mahdollista löytää omia uusia suuntia mikäli se ei tunnu kaikilta osin mielekkäältä jo ole-massa olevassa ympäristössä.