Musiikki katsojan odotuksia muovaavana tekijänä Michael Haneken elokuvassa Funny Games (1997)

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella musiikin vaikutusta katsojan tulkintaan ja odotusten syntymiseen elokuvan Funny Games (1997) avauskohtauksen kautta. Kohtauksessa soiva musiikki on nähty kuvastavan elokuvan yleistä tunnelmaa ja juonta erittäin hyvin ja tämän vuoksi musiikin on nähty v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eilola, Matias
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50150
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella musiikin vaikutusta katsojan tulkintaan ja odotusten syntymiseen elokuvan Funny Games (1997) avauskohtauksen kautta. Kohtauksessa soiva musiikki on nähty kuvastavan elokuvan yleistä tunnelmaa ja juonta erittäin hyvin ja tämän vuoksi musiikin on nähty viestivän katsojalle sisällöltään epämukavasta elokuvasta. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä kolmea yliopisto-opiskelijaa, jotka katsoivat lyhyen ja pitkän version kohtauksesta ja sen pohjalta kertoivat näkemyksistään elokuvan jatkosta ja kohtauksen sisällöstä. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tulosten myötä kävi ilmi, että musiikilla on merkitystä katsojalle syntyviin odotuksiin. Odotusten muuttuminen tapahtuu, kun soimaan alkava voimakkaasti kontrapunktinen musiikki siirtää katsojan huomion keskipistettä kohtauksen sisällä. Jos musiikin ja kuvan välinen ristiriitaisuus ei sovi jo syntyneisiin odotuksiin on todennäköistä, että näkemys elokuvan jatkosta muuttuu. Huomattiin myös, että voimakas kontrapunktisuus vaikuttaa katsojan odotuksiin enemmän kuin musiikin emotionaalinen ilmaisu.