English teachers' experiences of writing tasks

Kielen oppiminen ja opetus sekä motivaatio ja jopa opettajien työtyytyväisyys ovat runsaasti tutkittuja aiheita, mutta opettajien henkilökohtaisia kokemuksia kirjoittamisen käytöstä ei ole tarjolla. Opettajien kuuleminen tarjoaa kuvan opettajan työn arjesta ja sen vaikutuksesta kirjoitustehtävien kä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turunen, Joanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50143
_version_ 1826225729437696000
author Turunen, Joanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Turunen, Joanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Turunen, Joanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Turunen, Joanna
datasource_str_mv jyx
description Kielen oppiminen ja opetus sekä motivaatio ja jopa opettajien työtyytyväisyys ovat runsaasti tutkittuja aiheita, mutta opettajien henkilökohtaisia kokemuksia kirjoittamisen käytöstä ei ole tarjolla. Opettajien kuuleminen tarjoaa kuvan opettajan työn arjesta ja sen vaikutuksesta kirjoitustehtävien käyttöön. Edes opetusoppaat eivät välttämättä tarjoa samanlaista näkökulmaa, ja kokeneiden opettajien kokemusten kuuleminen voi siten tarjota arvokkaan tuen esimerkiksi tuoreille opettajille. Kirjoittamisella tarkoitettiin tässä tutkimuksessa kokonaisten, englanninkielisten tekstien tuottamista. Koska tutkimuksen tarkoituksena oli kuulla englannin opettajien kokemuksia ja mielipiteitä kirjoittamisen käytöstä, tutkimusmetodiksi valittiin yksilöhaastattelu, joka antaisi opettajien oman äänen kuulua. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa kokenutta englannin opettajaa Keski- ja Etelä-Suomesta sekä yläkoulusta että lukiosta. Tulokset osoittivat, että merkittävin tekijä tekstien kirjoittamisessa opettajille on aikapula, sillä kirjoittaminen vaatii paljon aikaa sekä oppilailta että opettajalta, jolle oppilastekstien käsittely tarkoitti yleensä ilta- ja viikonlopputöitä. Haastatellut opettajat käyttivät monipuolisia kirjoitustehtäviä, ja opettajia motivoi oppilaiden motivaatio ja panostus sekä erityisesti luovan kirjoittamisen, fiktion ja runojen, käyttö sekä niiden kautta välittyvä oppilaiden mielikuvitus ja luovuus. Kirjoittamisen käytössä oli näkyvä ero yläkoulun ja lukion välillä. Tutkimuksen tulokset tarjoavat katsauksen opettajien kokemukseen kirjoittamisen käytöstä opetuksessa ja antavat siten makua esimerkiksi uusille opettajille siitä, millaisia asioita kannattaa huomioida kirjoitustehtäviä teettäessä. Tulokset suosittelevat myös väljempää aikataulua opetukseen, sillä kuten myös työtyytyväistutkimukset osoittavat, opettajien työtaakka ja kiire tuskin auttavat oppilaitakaan. Oppilaiden kykyä tuottaa tekstejä voisi kehittää antamalla opettajille aikaa opettaa kirjoittamista ja antaa palautetta oppilasteksteistä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turunen, Joanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-06T19:07:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-06T19:07:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542828", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50143", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielen oppiminen ja opetus sek\u00e4 motivaatio ja jopa opettajien ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys ovat runsaasti tutkittuja aiheita, mutta opettajien henkil\u00f6kohtaisia kokemuksia kirjoittamisen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ei ole tarjolla. Opettajien kuuleminen tarjoaa kuvan opettajan ty\u00f6n arjesta ja sen vaikutuksesta kirjoitusteht\u00e4vien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Edes opetusoppaat eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tarjoa samanlaista n\u00e4k\u00f6kulmaa, ja kokeneiden opettajien kokemusten kuuleminen voi siten tarjota arvokkaan tuen esimerkiksi tuoreille opettajille. \n\nKirjoittamisella tarkoitettiin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kokonaisten, englanninkielisten tekstien tuottamista. Koska tutkimuksen tarkoituksena oli kuulla englannin opettajien kokemuksia ja mielipiteit\u00e4 kirjoittamisen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, tutkimusmetodiksi valittiin yksil\u00f6haastattelu, joka antaisi opettajien oman \u00e4\u00e4nen kuulua. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa kokenutta englannin opettajaa Keski- ja Etel\u00e4-Suomesta sek\u00e4 yl\u00e4koulusta ett\u00e4 lukiosta. \n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 merkitt\u00e4vin tekij\u00e4 tekstien kirjoittamisessa opettajille on aikapula, sill\u00e4 kirjoittaminen vaatii paljon aikaa sek\u00e4 oppilailta ett\u00e4 opettajalta, jolle oppilastekstien k\u00e4sittely tarkoitti yleens\u00e4 ilta- ja viikonlopput\u00f6it\u00e4. Haastatellut opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t monipuolisia kirjoitusteht\u00e4vi\u00e4, ja opettajia motivoi oppilaiden motivaatio ja panostus sek\u00e4 erityisesti luovan kirjoittamisen, fiktion ja runojen, k\u00e4ytt\u00f6 sek\u00e4 niiden kautta v\u00e4littyv\u00e4 oppilaiden mielikuvitus ja luovuus. Kirjoittamisen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 oli n\u00e4kyv\u00e4 ero yl\u00e4koulun ja lukion v\u00e4lill\u00e4.\n\nTutkimuksen tulokset tarjoavat katsauksen opettajien kokemukseen kirjoittamisen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa ja antavat siten makua esimerkiksi uusille opettajille siit\u00e4, millaisia asioita kannattaa huomioida kirjoitusteht\u00e4vi\u00e4 teett\u00e4ess\u00e4. Tulokset suosittelevat my\u00f6s v\u00e4ljemp\u00e4\u00e4 aikataulua opetukseen, sill\u00e4 kuten my\u00f6s ty\u00f6tyytyv\u00e4istutkimukset osoittavat, opettajien ty\u00f6taakka ja kiire tuskin auttavat oppilaitakaan. Oppilaiden kyky\u00e4 tuottaa tekstej\u00e4 voisi kehitt\u00e4\u00e4 antamalla opettajille aikaa opettaa kirjoittamista ja antaa palautetta oppilasteksteist\u00e4.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Joanna Turunen (jojoturu) on 2016-06-06 19:07:30.881331. Form: Master's Thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/masters-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-06T19:07:31Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606062943.pdf: 884940 bytes, checksum: 0a7e232aee3f91031574a1d7fbaefc47 (MD5)\nlicense.html: 4265 bytes, checksum: f698814ec7e0ff64cefb0daa4327369e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-06T19:07:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606062943.pdf: 884940 bytes, checksum: 0a7e232aee3f91031574a1d7fbaefc47 (MD5)\nlicense.html: 4265 bytes, checksum: f698814ec7e0ff64cefb0daa4327369e (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (115 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "writing", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "English teachers' experiences of writing tasks", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606062943", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-06T19:07:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50143
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2fb9b641-ac06-4694-862e-760c81b48055\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606062943.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turunen, Joanna English teachers' experiences of writing tasks EFL teachers motivation writing Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus opettajat motivaatio kirjoittaminen
title English teachers' experiences of writing tasks
title_full English teachers' experiences of writing tasks
title_fullStr English teachers' experiences of writing tasks English teachers' experiences of writing tasks
title_full_unstemmed English teachers' experiences of writing tasks English teachers' experiences of writing tasks
title_short English teachers' experiences of writing tasks
title_sort english teachers experiences of writing tasks
title_txtP English teachers' experiences of writing tasks
topic EFL teachers motivation writing Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus opettajat motivaatio kirjoittaminen
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English englannin kieli kirjoittaminen motivaatio motivation opettajat opetus teachers writing
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50143 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606062943
work_keys_str_mv AT turunenjoanna englishteachersexperiencesofwritingtasks