Hur lär sig gymnasister svenska med hjälp av smarta apparater vid ett gymnasium i mellersta Finland

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää älylaitteiden eli älypuhelimen, tabletin ja kannettavan tietokoneen käyttöä lukiolaisten ruotsin kielen oppimisessa, erityisesti sanaston oppimisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa millaisissa tilanteissa älylaitteita hyödynnetään ruotsin kielen opisk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Luoma, Laura, Narsakka, Sini
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50137
_version_ 1826225802420682752
author Luoma, Laura Narsakka, Sini
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Luoma, Laura Narsakka, Sini Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Luoma, Laura Narsakka, Sini Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Luoma, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää älylaitteiden eli älypuhelimen, tabletin ja kannettavan tietokoneen käyttöä lukiolaisten ruotsin kielen oppimisessa, erityisesti sanaston oppimisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa millaisissa tilanteissa älylaitteita hyödynnetään ruotsin kielen opiskelussa lukiossa. Lisäksi haluttiin selvittää käyttävätkö lukiolaiset yhä kirjamuotoisia sanakirjoja ja miten lukiolaiset etsivät tietoa tai ottavat selvää sanojen merkityksistä. Tutkimukseen osallistui 26 lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin kevättalvella 2016 kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake koostui sekä monivalintaväittämistä että avoimista kysymyksistä. Tutkimustulokset analysoitiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä käyttäen. Tutkimustulokset osoittivat, että lukiolaiset hyödyntävät älylaitteita ruotsin kielen oppimisessa ahkerasti ja käyttävät kirjamuotoisten sanakirjojen sijaan enimmäkseen Internetissä olevia sanakirjoja. Älylaitteita käytetään eniten apuna sekä suomen- että ruotsinkielisten sanojen merkitysten selvittämiseen ja kääntämiseen, mutta myös kielioppitehtäviin. Pienestä otannasta johtuen tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää. Tutkimuksen tulokset tarjoavat kuitenkin tuleville opettajille tietoa siitä, miten nuoret hyödyntävät älylaitteita ruotsin kielen ja sanaston oppimisessa.
first_indexed 2016-06-13T20:00:46Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kolu, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luoma, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Narsakka, Sini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-06T14:14:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-06T14:14:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50137", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 \u00e4lylaitteiden eli \u00e4lypuhelimen, tabletin ja\r\nkannettavan tietokoneen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 lukiolaisten ruotsin kielen oppimisessa, erityisesti sanaston oppimisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa millaisissa tilanteissa \u00e4lylaitteita hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n ruotsin kielen opiskelussa lukiossa. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 lukiolaiset yh\u00e4 kirjamuotoisia sanakirjoja ja miten lukiolaiset etsiv\u00e4t tietoa tai ottavat selv\u00e4\u00e4 sanojen merkityksist\u00e4. \r\n\r\nTutkimukseen osallistui 26 lukion ensimm\u00e4isen vuosikurssin opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin kev\u00e4ttalvella 2016 kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake koostui sek\u00e4 monivalintav\u00e4itt\u00e4mist\u00e4 ett\u00e4 avoimista kysymyksist\u00e4. Tutkimustulokset analysoitiin sek\u00e4 laadullisia ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. \r\n\r\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 lukiolaiset hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t \u00e4lylaitteita ruotsin kielen oppimisessa ahkerasti ja k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kirjamuotoisten sanakirjojen sijaan enimm\u00e4kseen Internetiss\u00e4 olevia sanakirjoja. \u00c4lylaitteita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n eniten apuna sek\u00e4 suomen- ett\u00e4 ruotsinkielisten sanojen merkitysten selvitt\u00e4miseen ja k\u00e4\u00e4nt\u00e4miseen, mutta my\u00f6s kielioppiteht\u00e4viin. Pienest\u00e4 otannasta johtuen tutkimuksen tuloksia ei voida yleist\u00e4\u00e4. Tutkimuksen tulokset tarjoavat kuitenkin tuleville opettajille tietoa siit\u00e4, miten nuoret hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t \u00e4lylaitteita ruotsin kielen ja sanaston oppimisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sini Narsakka (sijonars) on 2016-06-06 14:14:30.961524. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-06T14:14:31Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606062936.pdf: 504055 bytes, checksum: c87a2cadfefd2a1932283d5cdf782c5e (MD5)\r\nlicense.html: 5164 bytes, checksum: a3d7e8e17c64dab220c8a2153228846e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-06T14:14:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606062936.pdf: 504055 bytes, checksum: c87a2cadfefd2a1932283d5cdf782c5e (MD5)\r\nlicense.html: 5164 bytes, checksum: a3d7e8e17c64dab220c8a2153228846e (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "smarta apparater", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ordinl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kinl\u00e4rning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitalisering", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ordbetydelser", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hur l\u00e4r sig gymnasister svenska med hj\u00e4lp av smarta apparater vid ett gymnasium i mellersta Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606062936", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-06T14:14:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50137
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:35Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dc328700-e535-456b-9d1d-cacef1d101fc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606062936.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luoma, Laura Narsakka, Sini Hur lär sig gymnasister svenska med hjälp av smarta apparater vid ett gymnasium i mellersta Finland smarta apparater ordinlärning språkinlärning digitalisering ordbetydelser Swedish Ruotsin kieli
title Hur lär sig gymnasister svenska med hjälp av smarta apparater vid ett gymnasium i mellersta Finland
title_full Hur lär sig gymnasister svenska med hjälp av smarta apparater vid ett gymnasium i mellersta Finland
title_fullStr Hur lär sig gymnasister svenska med hjälp av smarta apparater vid ett gymnasium i mellersta Finland Hur lär sig gymnasister svenska med hjälp av smarta apparater vid ett gymnasium i mellersta Finland
title_full_unstemmed Hur lär sig gymnasister svenska med hjälp av smarta apparater vid ett gymnasium i mellersta Finland Hur lär sig gymnasister svenska med hjälp av smarta apparater vid ett gymnasium i mellersta Finland
title_short Hur lär sig gymnasister svenska med hjälp av smarta apparater vid ett gymnasium i mellersta Finland
title_sort hur lär sig gymnasister svenska med hjälp av smarta apparater vid ett gymnasium i mellersta finland
title_txtP Hur lär sig gymnasister svenska med hjälp av smarta apparater vid ett gymnasium i mellersta Finland
topic smarta apparater ordinlärning språkinlärning digitalisering ordbetydelser Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish digitalisering ordbetydelser ordinlärning smarta apparater språkinlärning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50137 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606062936
work_keys_str_mv AT luomalaura hurlärsiggymnasistersvenskamedhjälpavsmartaapparatervidettgymnasiumimellerstafinland