Hur lär sig gymnasister svenska med hjälp av smarta apparater vid ett gymnasium i mellersta Finland

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää älylaitteiden eli älypuhelimen, tabletin ja kannettavan tietokoneen käyttöä lukiolaisten ruotsin kielen oppimisessa, erityisesti sanaston oppimisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa millaisissa tilanteissa älylaitteita hyödynnetään ruotsin kielen opisk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Luoma, Laura, Narsakka, Sini
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50137
Description
Summary:Tutkielman tarkoituksena oli selvittää älylaitteiden eli älypuhelimen, tabletin ja kannettavan tietokoneen käyttöä lukiolaisten ruotsin kielen oppimisessa, erityisesti sanaston oppimisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa millaisissa tilanteissa älylaitteita hyödynnetään ruotsin kielen opiskelussa lukiossa. Lisäksi haluttiin selvittää käyttävätkö lukiolaiset yhä kirjamuotoisia sanakirjoja ja miten lukiolaiset etsivät tietoa tai ottavat selvää sanojen merkityksistä. Tutkimukseen osallistui 26 lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijaa. Tutkimus toteutettiin kevättalvella 2016 kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake koostui sekä monivalintaväittämistä että avoimista kysymyksistä. Tutkimustulokset analysoitiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä käyttäen. Tutkimustulokset osoittivat, että lukiolaiset hyödyntävät älylaitteita ruotsin kielen oppimisessa ahkerasti ja käyttävät kirjamuotoisten sanakirjojen sijaan enimmäkseen Internetissä olevia sanakirjoja. Älylaitteita käytetään eniten apuna sekä suomen- että ruotsinkielisten sanojen merkitysten selvittämiseen ja kääntämiseen, mutta myös kielioppitehtäviin. Pienestä otannasta johtuen tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää. Tutkimuksen tulokset tarjoavat kuitenkin tuleville opettajille tietoa siitä, miten nuoret hyödyntävät älylaitteita ruotsin kielen ja sanaston oppimisessa.