Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella indiebändien jäsenten käsityksiä. musiikintuotannosta sekä liiketoiminnallisista elementeistä omassa toiminnassaan musiikin arvoketjumalliin pohjaten. Lisäksi taustalla kuljetettiin ajatusta kulttuuriteollisuuden ristiriitaisuudesta, jonka voidaan nähdä ohjailevan indiebändien asenteita suurten levy-yhtiöiden vastavoimana.
Tutkimuksessa haastateltiin kolmea henkilöä, jotka toimivat indiebändissä. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksista selvisi musiikin tekemisen alusta loppuun itse olevan tärkeää mm. siksi, että kaikesta saa päättä itse, jotta musiikki kuulostaa omalta. Myös eri prosessien vaiheet nähtiin mielekkäinä oppimisen kenttinä. Tuotantoprosessin kaikki vaiheet osataan tehdä omalla porukalla ja ammattimaisesti. Teknologian kehitys ja sitä kautta mahdollistunut internet välitteinen markkinointi nähdään mielekkäänä kanavana julkaista ja promotoida omaa musiikkia.
|