Students with specific language impairment in English education English and special education teachers' perceptions

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää englannin opettajien ja erityisopettajien kokemuksia englannin opettamisesta oppilaille, joilla on kielellinen erityisvaikeus (aikaisemmin dysfasia, englanniksi specific language impairment). Tätä aihetta on tutkittu Suomessa hyvin vähän, mutta maailmanlaajuises...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Miettinen, Sanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50125
_version_ 1826225743018852352
author Miettinen, Sanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Miettinen, Sanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Miettinen, Sanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Miettinen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää englannin opettajien ja erityisopettajien kokemuksia englannin opettamisesta oppilaille, joilla on kielellinen erityisvaikeus (aikaisemmin dysfasia, englanniksi specific language impairment). Tätä aihetta on tutkittu Suomessa hyvin vähän, mutta maailmanlaajuisesti aiheesta löytyy joitakin tutkimuksia (ks. esim. Malinen ym. 2013, Dockrell ja Lindsay 2001 & Brackenreed 2010). Kielellisestä erityisvaikeudesta on saatavilla runsaasti tutkimusta ja tietoa, mutta opettajien opetuskokemuksista sitä löytyy huomattavasti vähemmän. Aihe on kiinnostava, koska noin 7 prosenttia lapsista kärsii kielellisestä erityisvaikeudesta, mikä on enemmän kuin esimerkiksi ADHD:sta kärsivien määrä. Lisäksi kielellisen erityisvaikeuden tiedetään olevan hyvin persistentti kielellinen vaikeus. Tutkimuksen keskeiset tutkimuskysymykset ovat seuraavat; kuinka opettajat suhtautuvat inkluusioon ja segregaatioon, kokevatko he saaneensa riittävästi tietoa kielellisestä erityisvaikeudesta, kuinka he kokevat pärjäävänsä oppilaiden kanssa, millaiseksi opettajat kuvailevat oppilaita, joilla on kielellinen erityisvaikeus, ja kuinka he ottavat oppilaiden erilaiset tarpeet huomioon ja eriyttävät opetusta. Tutkimuksen aineisto koostuu neljän englannin opettajan ja kolmen erityisopettajan haastatteluista. Haastattelut toteutettiin keväällä 2015 Keski- ja Itä-Suomessa. Tutkimuksen hypoteesi oli, että opettajat kokevat saaneensa hyvin vähän tietoa kielellisestä erityisvaikeudesta opettajankoulutuksessa, mutta he kokisivat selviytyvänsä siitä huolimatta. Tulokset osoittavat, että hypoteesi oli paikkaansa pitävä; kuusi seitsemästä opettajasta koki opettajankoulutuksen riittämättömänä, mutta kuitenkin tunsivat pärjäävänsä oppilaiden kanssa vähintäänkin melko hyvin. Lisäksi he suhtautuivat melko positiivisesti oppilaisiin, joilla on kielellinen erityisvaikeus, sekä heidän opettamiseensa. Tässä tutkimuksessa ilmi tulleet kokemukset voivat auttaa kehittämään opettajankoulutusta, niin että tietoa oppimisvaikeuksista tarjottaisiin enemmän myös aineenopettajille. Lisäksi opettajien käyttämät opetusmetodit ja eriyttämiskeinot auttavat ymmärtämään millaisia keinoja voidaan käyttää erilaisten oppijoiden kanssa. Lisätutkimusta kaivattaisiin alueellisten erojen, sukupuoltenvälisten erojen, ja noviisi opettajien kokemusten selvittämiseksi.
first_indexed 2023-03-22T10:00:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Miettinen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-06T11:31:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-06T11:31:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542793", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50125", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 englannin opettajien ja erityisopettajien kokemuksia englannin opettamisesta oppilaille, joilla on kielellinen erityisvaikeus (aikaisemmin dysfasia, englanniksi specific language impairment). T\u00e4t\u00e4 aihetta on tutkittu Suomessa hyvin v\u00e4h\u00e4n, mutta maailmanlaajuisesti aiheesta l\u00f6ytyy joitakin tutkimuksia (ks. esim. Malinen ym. 2013, Dockrell ja Lindsay 2001 & Brackenreed\r\n2010). Kielellisest\u00e4 erityisvaikeudesta on saatavilla runsaasti tutkimusta ja tietoa, mutta opettajien opetuskokemuksista sit\u00e4 l\u00f6ytyy huomattavasti v\u00e4hemm\u00e4n. Aihe on kiinnostava, koska noin 7 prosenttia lapsista k\u00e4rsii kielellisest\u00e4 erityisvaikeudesta, mik\u00e4 on enemm\u00e4n kuin esimerkiksi ADHD:sta k\u00e4rsivien m\u00e4\u00e4r\u00e4. Lis\u00e4ksi kielellisen erityisvaikeuden tiedet\u00e4\u00e4n olevan hyvin persistentti kielellinen vaikeus.\r\n\r\nTutkimuksen keskeiset tutkimuskysymykset ovat seuraavat; kuinka opettajat suhtautuvat inkluusioon ja segregaatioon, kokevatko he saaneensa riitt\u00e4v\u00e4sti tietoa kielellisest\u00e4 erityisvaikeudesta, kuinka he kokevat p\u00e4rj\u00e4\u00e4v\u00e4ns\u00e4 oppilaiden kanssa, millaiseksi opettajat kuvailevat oppilaita, joilla on kielellinen erityisvaikeus, ja kuinka he ottavat oppilaiden erilaiset tarpeet huomioon ja eriytt\u00e4v\u00e4t opetusta. Tutkimuksen aineisto koostuu nelj\u00e4n englannin opettajan ja kolmen erityisopettajan haastatteluista.\r\nHaastattelut toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2015 Keski- ja It\u00e4-Suomessa.\r\n\r\nTutkimuksen hypoteesi oli, ett\u00e4 opettajat kokevat saaneensa hyvin v\u00e4h\u00e4n tietoa kielellisest\u00e4 erityisvaikeudesta opettajankoulutuksessa, mutta he kokisivat selviytyv\u00e4ns\u00e4 siit\u00e4 huolimatta. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 hypoteesi oli paikkaansa pit\u00e4v\u00e4; kuusi seitsem\u00e4st\u00e4 opettajasta koki opettajankoulutuksen riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4n\u00e4, mutta kuitenkin tunsivat p\u00e4rj\u00e4\u00e4v\u00e4ns\u00e4 oppilaiden kanssa v\u00e4hint\u00e4\u00e4nkin melko hyvin.\r\nLis\u00e4ksi he suhtautuivat melko positiivisesti oppilaisiin, joilla on kielellinen erityisvaikeus, sek\u00e4 heid\u00e4n opettamiseensa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ilmi tulleet kokemukset voivat auttaa kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n opettajankoulutusta, niin ett\u00e4 tietoa oppimisvaikeuksista tarjottaisiin enemm\u00e4n my\u00f6s aineenopettajille. Lis\u00e4ksi opettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t opetusmetodit ja eriytt\u00e4miskeinot auttavat ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n millaisia keinoja voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 erilaisten oppijoiden kanssa. Lis\u00e4tutkimusta kaivattaisiin alueellisten erojen, sukupuoltenv\u00e4listen erojen, ja noviisi opettajien kokemusten selvitt\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Miettinen (saemmiet) on 2016-06-06 11:31:11.368409. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-06T11:31:11Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606062928.pdf: 979365 bytes, checksum: 0447fa0428d878a0a872fdc171b75b3c (MD5)\r\nlicense.html: 4877 bytes, checksum: a56d996b20dab206504649f96b738da8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-06T11:31:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606062928.pdf: 979365 bytes, checksum: 0447fa0428d878a0a872fdc171b75b3c (MD5)\r\nlicense.html: 4877 bytes, checksum: a56d996b20dab206504649f96b738da8 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (98 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SLI", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teachers\u2019 perceptions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inclusion", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Students with specific language impairment in English education : English and special education teachers' perceptions", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606062928", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-06T11:31:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielelliset h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50125
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6f98047e-45ae-435b-96cf-772b088c1387\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606062928.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Miettinen, Sanna Students with specific language impairment in English education : English and special education teachers' perceptions SLI English education teachers’ perceptions inclusion Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus opettajat kielelliset häiriöt oppilaat
title Students with specific language impairment in English education : English and special education teachers' perceptions
title_full Students with specific language impairment in English education : English and special education teachers' perceptions
title_fullStr Students with specific language impairment in English education : English and special education teachers' perceptions Students with specific language impairment in English education : English and special education teachers' perceptions
title_full_unstemmed Students with specific language impairment in English education : English and special education teachers' perceptions Students with specific language impairment in English education : English and special education teachers' perceptions
title_short Students with specific language impairment in English education
title_sort students with specific language impairment in english education english and special education teachers perceptions
title_sub English and special education teachers' perceptions
title_txtP Students with specific language impairment in English education : English and special education teachers' perceptions
topic SLI English education teachers’ perceptions inclusion Englannin kieli English 301 englannin kieli opetus opettajat kielelliset häiriöt oppilaat
topic_facet 301 Englannin kieli English English education SLI englannin kieli inclusion kielelliset häiriöt opettajat opetus oppilaat teachers’ perceptions
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50125 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606062928
work_keys_str_mv AT miettinensanna studentswithspecificlanguageimpairmentinenglisheducationenglishandspecialeducatio