Kotoutumiskoulutus osana kotoutumisprosessia maahanmuuttajien omia kokemuksia

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kuinka kotouttamisessa on maahanmuuttajien omien kokemuksien mukaan onnistuttu. Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna. Haastattelut pidettiin syksyllä 2015. Tutkimukseen osallistui 9 nuorta aikuista maahanmuuttajaa Jyväskylän seudulta. Aineiston...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Häkkinen, Sasa
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50124
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kuinka kotouttamisessa on maahanmuuttajien omien kokemuksien mukaan onnistuttu. Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna. Haastattelut pidettiin syksyllä 2015. Tutkimukseen osallistui 9 nuorta aikuista maahanmuuttajaa Jyväskylän seudulta. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysinä. Tämän tutkimuksen mukaan kotouttamisessa on osittain onnistuttu hyvin. Kotoutumiskoulutus tarjoaa maahanmuuttajille heidän tarpeitaan vastaavaa koulutusta. Opiskelijoiden erilaisten opiskeluvalmiuksien takia ohjauksen rooli osana koulutusta nousi tärkeäksi tekijäksi. Kotoutumiskoulutuksen kautta edistetään opiskelijoiden yhteiskunnallista osallisuutta sekä oman ja suomalaisen kulttuurin välisen neuvottelevan vuorovaikutussuhteen muodostumista. Suomen kielen taito nousi tärkeäksi kotouttavaksi tekijäksi. Kotoutumiskoulutus tukee kielen oppimista, mutta kotoutumisajan puitteissa on haastavaa rakentaa riittävä suomen kielen taito jatko-opintoja, työllistymistä ja yhteiskunnallista osallisuutta varten. Jatkossa tulee kiinnittää erityisesti huomiota laadukkaaseen kielen opetukseen sekä kantaväestön ja maahanmuuttajien välisen luontevan kanssakäymisen edistämiseen.