Kotoutumiskoulutus osana kotoutumisprosessia maahanmuuttajien omia kokemuksia
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kuinka kotouttamisessa on maahanmuuttajien omien kokemuksien mukaan onnistuttu. Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna. Haastattelut pidettiin syksyllä 2015. Tutkimukseen osallistui 9 nuorta aikuista maahanmuuttajaa Jyväskylän seudulta. Aineiston...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , , , , , |
Format: | Master's thesis |
Language: | fin |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50124 |
Summary: | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kuinka kotouttamisessa on
maahanmuuttajien omien kokemuksien mukaan onnistuttu. Tutkimus
toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna. Haastattelut pidettiin syksyllä
2015. Tutkimukseen osallistui 9 nuorta aikuista maahanmuuttajaa Jyväskylän
seudulta. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysinä.
Tämän tutkimuksen mukaan kotouttamisessa on osittain
onnistuttu hyvin. Kotoutumiskoulutus tarjoaa maahanmuuttajille heidän
tarpeitaan vastaavaa koulutusta. Opiskelijoiden erilaisten opiskeluvalmiuksien
takia ohjauksen rooli osana koulutusta nousi tärkeäksi tekijäksi.
Kotoutumiskoulutuksen kautta edistetään opiskelijoiden yhteiskunnallista
osallisuutta sekä oman ja suomalaisen kulttuurin välisen neuvottelevan
vuorovaikutussuhteen muodostumista. Suomen kielen taito nousi tärkeäksi
kotouttavaksi tekijäksi. Kotoutumiskoulutus tukee kielen oppimista, mutta
kotoutumisajan puitteissa on haastavaa rakentaa riittävä suomen kielen taito
jatko-opintoja, työllistymistä ja yhteiskunnallista osallisuutta varten. Jatkossa
tulee kiinnittää erityisesti huomiota laadukkaaseen kielen opetukseen sekä
kantaväestön ja maahanmuuttajien välisen luontevan kanssakäymisen
edistämiseen.
|
---|