"Ollaan rehellisiä mikä hitto on kielitieto" yhdeksäsluokkalaisten käsitykset kieliopista ja kielitiedosta

Tutkin yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kieliopista ja kielitiedosta sekä niiden tarpeellisuudesta sisällöllisen ja kielellisen analyysin avulla. Analysoin yhdeksäsluokkalaisten vastauksia tutkimuskyselyyn, jossa he ovat määritelleet kieliopin ja kielitiedon käsitteet sekä arvioineet niid...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Palsa, Jasmin
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50123
_version_ 1826225723429355520
author Palsa, Jasmin
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Palsa, Jasmin Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Palsa, Jasmin Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Palsa, Jasmin
datasource_str_mv jyx
description Tutkin yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kieliopista ja kielitiedosta sekä niiden tarpeellisuudesta sisällöllisen ja kielellisen analyysin avulla. Analysoin yhdeksäsluokkalaisten vastauksia tutkimuskyselyyn, jossa he ovat määritelleet kieliopin ja kielitiedon käsitteet sekä arvioineet niiden tarpeellisuutta. Aineisto koostuu 51 oppilaan vastauksesta neljään avoimeen kysymykseen. Peilaan oppilaiden vastauksia kieliopin ja kielitiedon yleisiin määritelmiin ja kehitykseen sekä asemaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, jotka asettavat kehykset peruskoulussa annettavalle opetukselle. Oppilaat tuntevat kieliopin käsitteen melko hyvin, kun taas kielitiedon käsite on heille melko vieras. He liittävät etenkin kieliopin kielen norminmukaisuuteen ja oikeinkirjoitukseen ja kokevat sen kuuluvan kouluun. Kielitiedon he näkevät laajempana käsitteenä ja vapaa-ajalla melko tarpeellisena taitona. Tiedot kielestä ja sen osa-alueista koetaan tarpeellisiksi, rakenteiden ja muotojen osaaminen puolestaan turhaksi. Tällainen näkemys on huomioitu myös uudessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014, joissa korostetaan kielenkäytön yhteyttä käytäntöön irrallisten esimerkkien sijaan. Oppilaat määrittelevät kielioppia ja kielitietoa samansuuntaisesti, kun taas niiden tarpeellisuus koetaan eri tavoilla: kun toinen oppilas kokee tarvitsevansa kielitietoa monipuolisesti kaikkeen, toinen kokee, että ei tarvitse sitä mihinkään. Kieliopin määrittelyssä ja siten tarpeellisuuden arvioinnissa on havaittavissa vanhanaikainen käsitys kieliopista erilaisten muotojen ja nimitysten ulkoa opetteluna, mikä selittää osittain oppilaiden kielteistä asennetta sitä kohtaan. Kielitiedon määrittely tuottaa oppilaille haasteita, mutta siihen ei liity yhtä vahvoja ennakkoasenteita kuin kielioppiin.
first_indexed 2023-03-22T09:58:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntynen, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Palsa, Jasmin", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-06T11:04:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-06T11:04:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542790", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50123", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin yhdeks\u00e4sluokkalaisten oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 kieliopista ja kielitiedosta sek\u00e4 niiden tarpeellisuudesta sis\u00e4ll\u00f6llisen ja kielellisen analyysin avulla. Analysoin yhdeks\u00e4sluokkalaisten vastauksia tutkimuskyselyyn, jossa he ovat m\u00e4\u00e4ritelleet kieliopin ja kielitiedon k\u00e4sitteet sek\u00e4 arvioineet niiden tarpeellisuutta. Aineisto koostuu 51 oppilaan vastauksesta nelj\u00e4\u00e4n avoimeen kysymykseen. Peilaan oppilaiden vastauksia kieliopin ja kielitiedon yleisiin m\u00e4\u00e4ritelmiin ja kehitykseen sek\u00e4 asemaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, jotka asettavat kehykset peruskoulussa annettavalle opetukselle.\r\n\r\nOppilaat tuntevat kieliopin k\u00e4sitteen melko hyvin, kun taas kielitiedon k\u00e4site on heille melko vieras. He liitt\u00e4v\u00e4t etenkin kieliopin kielen norminmukaisuuteen ja oikeinkirjoitukseen ja kokevat sen kuuluvan kouluun. Kielitiedon he n\u00e4kev\u00e4t laajempana k\u00e4sitteen\u00e4 ja vapaa-ajalla melko tarpeellisena taitona. Tiedot kielest\u00e4 ja sen osa-alueista koetaan tarpeellisiksi, rakenteiden ja muotojen osaaminen puolestaan turhaksi. T\u00e4llainen n\u00e4kemys on huomioitu my\u00f6s uudessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014, joissa korostetaan kielenk\u00e4yt\u00f6n yhteytt\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n irrallisten esimerkkien sijaan. \r\n\r\nOppilaat m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t kielioppia ja kielitietoa samansuuntaisesti, kun taas niiden tarpeellisuus koetaan eri tavoilla: kun toinen oppilas kokee tarvitsevansa kielitietoa monipuolisesti kaikkeen, toinen kokee, ett\u00e4 ei tarvitse sit\u00e4 mihink\u00e4\u00e4n. Kieliopin m\u00e4\u00e4rittelyss\u00e4 ja siten tarpeellisuuden arvioinnissa on havaittavissa vanhanaikainen k\u00e4sitys kieliopista erilaisten muotojen ja nimitysten ulkoa opetteluna, mik\u00e4 selitt\u00e4\u00e4 osittain oppilaiden kielteist\u00e4 asennetta sit\u00e4 kohtaan. Kielitiedon m\u00e4\u00e4rittely tuottaa oppilaille haasteita, mutta siihen ei liity yht\u00e4 vahvoja ennakkoasenteita kuin kielioppiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jasmin Palsa (jajepals) on 2016-06-06 11:04:09.023748. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-06T11:04:09Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606062896.pdf: 868424 bytes, checksum: 387f9c19f01b0e09a0f2c252e734c356 (MD5)\r\nlicense.html: 4865 bytes, checksum: f57ca28693bfd77554539d125988ff86 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-06T11:04:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606062896.pdf: 868424 bytes, checksum: 387f9c19f01b0e09a0f2c252e734c356 (MD5)\r\nlicense.html: 4865 bytes, checksum: f57ca28693bfd77554539d125988ff86 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielitieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ollaan rehellisi\u00e4 mik\u00e4 hitto on kielitieto\" : yhdeks\u00e4sluokkalaisten k\u00e4sitykset kieliopista ja kielitiedosta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Yhdeks\u00e4sluokkalaisten k\u00e4sitykset kieliopista ja kielitiedosta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606062896", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-06T11:04:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50123
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:10Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4cd4eed3-9b88-4f78-a95f-f1e97abf6c38\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606062896.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Palsa, Jasmin "Ollaan rehellisiä mikä hitto on kielitieto" : yhdeksäsluokkalaisten käsitykset kieliopista ja kielitiedosta kielitieto Suomen kieli Finnish 309 kielioppi äidinkieli yläkoulu opetussuunnitelmat
title "Ollaan rehellisiä mikä hitto on kielitieto" : yhdeksäsluokkalaisten käsitykset kieliopista ja kielitiedosta
title_alt Yhdeksäsluokkalaisten käsitykset kieliopista ja kielitiedosta
title_full "Ollaan rehellisiä mikä hitto on kielitieto" : yhdeksäsluokkalaisten käsitykset kieliopista ja kielitiedosta
title_fullStr "Ollaan rehellisiä mikä hitto on kielitieto" : yhdeksäsluokkalaisten käsitykset kieliopista ja kielitiedosta "Ollaan rehellisiä mikä hitto on kielitieto" : yhdeksäsluokkalaisten käsitykset kieliopista ja kielitiedosta
title_full_unstemmed "Ollaan rehellisiä mikä hitto on kielitieto" : yhdeksäsluokkalaisten käsitykset kieliopista ja kielitiedosta "Ollaan rehellisiä mikä hitto on kielitieto" : yhdeksäsluokkalaisten käsitykset kieliopista ja kielitiedosta
title_short "Ollaan rehellisiä mikä hitto on kielitieto"
title_sort ollaan rehellisiä mikä hitto on kielitieto yhdeksäsluokkalaisten käsitykset kieliopista ja kielitiedosta
title_sub yhdeksäsluokkalaisten käsitykset kieliopista ja kielitiedosta
title_txtP "Ollaan rehellisiä mikä hitto on kielitieto" : yhdeksäsluokkalaisten käsitykset kieliopista ja kielitiedosta
topic kielitieto Suomen kieli Finnish 309 kielioppi äidinkieli yläkoulu opetussuunnitelmat
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kielioppi kielitieto opetussuunnitelmat yläkoulu äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50123 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606062896
work_keys_str_mv AT palsajasmin ollaanrehellisiämikähittoonkielitietoyhdeksäsluokkalaistenkäsityksetkieliopistajakie