Do it yourself a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning

Opiskelijoiden itseohjautuvan kielenoppimisen tukeminen on usein yksittäisen kielenopettajan vastuulla, eikä materiaaleja tämän prosessin avustamiseen ole aina helposti saatavilla. Itseohjautuvan oppimisen tärkeys on kuitenkin entisestään korostunut nyky-yhteiskunnassa, jossa elinikäinen oppimin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salmi, Lilja
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50099
_version_ 1826225692892725248
author Salmi, Lilja
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salmi, Lilja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salmi, Lilja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salmi, Lilja
datasource_str_mv jyx
description Opiskelijoiden itseohjautuvan kielenoppimisen tukeminen on usein yksittäisen kielenopettajan vastuulla, eikä materiaaleja tämän prosessin avustamiseen ole aina helposti saatavilla. Itseohjautuvan oppimisen tärkeys on kuitenkin entisestään korostunut nyky-yhteiskunnassa, jossa elinikäinen oppiminen ja itsenäinen toimijuus ovat keskeisiä arvoja. Myös uudessa, vuonna 2015 voimaan tulleessa lukion opetussuunnitelmassa itseohjautuvan oppimisen tukemisen merkitystä on korostettu. Opetussuunnitelmassa on myös asetettu tavoitteeksi oppiainerajat ylittävän oppimisen lisääminen. Näistä syistä itseohjautuvaan kieltenoppimiseen opastava materiaalipaketti voisi auttaa toisen asteen opettajia vastaamaan paremmin sekä opetussuunnitelman että oppilaiden tarpeisiin. Itseohjautuvassa oppimisessa päätösvalta ja vastuu oppimisesta siirtyvät opettajalta oppijalle, jonka tehtävänä on suunnitella, seurata ja arvioida omaa oppimistaan. Näin opiskelija tulee tietoiseksi omista oppimisprosesseistaan ja pystyy näin hyödyntämään paremmin sekä saamaansa opetusta että ympäristönsä tarjoamia oppimismahdollisuuksia. Itseohjautuvalla oppimisella on myös sisäistä motivaatiota ja oppimiseen sitoutumista lisääviä vaikutuksia, ja sitä voidaan käyttää oppijaa voimaannuttavana työskentelymuotona. Oppimateriaalipaketin oppimiskäsitys pohjautuu sosiokulttuuriseen viitekehykseen, jonka mukaan kieltä opitaan kommunikaation avulla ja sen kautta. Oppimiskäsityksessä korostetaan vuorovaikutuksen, metakognitiivisten taitojen ja oppimisympäristön vaikutusta oppimiseen. Paketin tehtävät on suunniteltu kannustamaan oppijaa hyödyntämään erilaisia oppimisstrategioita ja vaihtelevia, autenttisia materiaaleja joustavasti sekä yhdessä että yksilöinä. Eri strategioiden ja taitojen lisäksi oppijat harjoittelevat tavoitteiden asettamista, omien oppimisprosessiensa valvontaa ja itsearviointia. Materiaali on järjestetty aikataulun sijaan teemoittain, jotta opettaja ja opiskelijat voivat yhdessä suunnitella kurssisisällöt vastaamaan opiskelijoiden tarpeita. Materiaalissa käsiteltävät teemat ovat kielitietoisuus, kriittinen ajattelu, oman toiminnan ohjaaminen, lukeminen, kuunteleminen, kirjoittaminen, puhuminen ja sanasto. Materiaali tarjoaa oppijoille erilaisten harjoitteiden ja tehtävien lisäksi mahdollisuuden laajempien oppimisprojektien toteutukseen aina tavoitteiden asettelusta ja projektin suunnittelusta tulosten esittelyyn ja oman toiminnan arviointiin. Vaikka materiaalipaketti on lähtökohtaisesti suunniteltu toimimaan lukion valinnaisen kielikurssin pohjana, voidaan materiaalia hyödyntää paitsi täydentämään muuta toisen asteen kielenopetusta myös sekä vanhempien että nuorempien oppijoiden kanssa. Materiaalia ei ole lähtökohtaisesti sidottu mihinkään kieleen, joten se soveltuu myös oppiainerajat ylittävään tai kansainvälisten ryhmien opettamiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:48Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salmi, Lilja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-03T14:47:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-03T14:47:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1545416", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50099", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opiskelijoiden itseohjautuvan kielenoppimisen tukeminen on usein yksitt\u00e4isen kielenopettajan vastuulla, eik\u00e4 \r\nmateriaaleja t\u00e4m\u00e4n prosessin avustamiseen ole aina helposti saatavilla. Itseohjautuvan oppimisen t\u00e4rkeys on \r\nkuitenkin entisest\u00e4\u00e4n korostunut nyky-yhteiskunnassa, jossa elinik\u00e4inen oppiminen ja itsen\u00e4inen toimijuus ovat \r\nkeskeisi\u00e4 arvoja. My\u00f6s uudessa, vuonna 2015 voimaan tulleessa lukion opetussuunnitelmassa itseohjautuvan \r\noppimisen tukemisen merkityst\u00e4 on korostettu. Opetussuunnitelmassa on my\u00f6s asetettu tavoitteeksi \r\noppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4n oppimisen lis\u00e4\u00e4minen. N\u00e4ist\u00e4 syist\u00e4 itseohjautuvaan kieltenoppimiseen opastava \r\nmateriaalipaketti voisi auttaa toisen asteen opettajia vastaamaan paremmin sek\u00e4 opetussuunnitelman ett\u00e4 \r\noppilaiden tarpeisiin. \r\nItseohjautuvassa oppimisessa p\u00e4\u00e4t\u00f6svalta ja vastuu oppimisesta siirtyv\u00e4t opettajalta oppijalle, jonka teht\u00e4v\u00e4n\u00e4\r\non suunnitella, seurata ja arvioida omaa oppimistaan. N\u00e4in opiskelija tulee tietoiseksi omista \r\noppimisprosesseistaan ja pystyy n\u00e4in hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n paremmin sek\u00e4 saamaansa opetusta ett\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 \r\ntarjoamia oppimismahdollisuuksia. Itseohjautuvalla oppimisella on my\u00f6s sis\u00e4ist\u00e4 motivaatiota ja oppimiseen \r\nsitoutumista lis\u00e4\u00e4vi\u00e4 vaikutuksia, ja sit\u00e4 voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 oppijaa voimaannuttavana ty\u00f6skentelymuotona. \r\nOppimateriaalipaketin oppimisk\u00e4sitys pohjautuu sosiokulttuuriseen viitekehykseen, jonka mukaan kielt\u00e4 opitaan \r\nkommunikaation avulla ja sen kautta. Oppimisk\u00e4sityksess\u00e4 korostetaan vuorovaikutuksen, metakognitiivisten \r\ntaitojen ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6n vaikutusta oppimiseen. Paketin teht\u00e4v\u00e4t on suunniteltu kannustamaan oppijaa \r\nhy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n erilaisia oppimisstrategioita ja vaihtelevia, autenttisia materiaaleja joustavasti sek\u00e4 yhdess\u00e4 ett\u00e4 \r\nyksil\u00f6in\u00e4. Eri strategioiden ja taitojen lis\u00e4ksi oppijat harjoittelevat tavoitteiden asettamista, omien \r\noppimisprosessiensa valvontaa ja itsearviointia.\r\nMateriaali on j\u00e4rjestetty aikataulun sijaan teemoittain, jotta opettaja ja opiskelijat voivat yhdess\u00e4 suunnitella \r\nkurssisis\u00e4ll\u00f6t vastaamaan opiskelijoiden tarpeita. Materiaalissa k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4t teemat ovat kielitietoisuus, kriittinen \r\najattelu, oman toiminnan ohjaaminen, lukeminen, kuunteleminen, kirjoittaminen, puhuminen ja sanasto.\r\nMateriaali tarjoaa oppijoille erilaisten harjoitteiden ja teht\u00e4vien lis\u00e4ksi mahdollisuuden laajempien \r\noppimisprojektien toteutukseen aina tavoitteiden asettelusta ja projektin suunnittelusta tulosten esittelyyn ja \r\noman toiminnan arviointiin. \r\nVaikka materiaalipaketti on l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti suunniteltu toimimaan lukion valinnaisen kielikurssin pohjana, \r\nvoidaan materiaalia hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 paitsi t\u00e4ydent\u00e4m\u00e4\u00e4n muuta toisen asteen kielenopetusta my\u00f6s sek\u00e4 vanhempien \r\nett\u00e4 nuorempien oppijoiden kanssa. Materiaalia ei ole l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti sidottu mihink\u00e4\u00e4n kieleen, joten se \r\nsoveltuu my\u00f6s oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4\u00e4n tai kansainv\u00e4listen ryhmien opettamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Lilja Salmi (liotsalm) on 2016-06-03 14:47:34.595313. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-03T14:47:35Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606032871.pdf: 2767262 bytes, checksum: d22af20a32eb29982cc5acbbd0ea1285 (MD5)\r\nlicense.html: 1175 bytes, checksum: 1de310fbc6aa0de3dedb2d04c7df1db3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-03T14:47:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606032871.pdf: 2767262 bytes, checksum: d22af20a32eb29982cc5acbbd0ea1285 (MD5)\r\nlicense.html: 1175 bytes, checksum: 1de310fbc6aa0de3dedb2d04c7df1db3 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (258 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Self-direction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606032871", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-03T14:47:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50099
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:37Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salmi, Lilja Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning Self-direction foreign language learning material package Englannin kieli English 301 oppimateriaali kielen oppiminen oppiminen englannin kieli itseohjautuvuus
title Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning
title_alt Material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning
title_full Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning
title_fullStr Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning
title_full_unstemmed Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning
title_short Do it yourself
title_sort do it yourself a material package for encouraging self direction in upper secondary school language learning
title_sub a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning
title_txtP Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning
topic Self-direction foreign language learning material package Englannin kieli English 301 oppimateriaali kielen oppiminen oppiminen englannin kieli itseohjautuvuus
topic_facet 301 Englannin kieli English Self-direction englannin kieli foreign language learning itseohjautuvuus kielen oppiminen material package oppimateriaali oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50099 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606032871
work_keys_str_mv AT salmililja doityourselfamaterialpackageforencouragingselfdirectioninuppersecondaryschoollanguage