Do it yourself a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning

Opiskelijoiden itseohjautuvan kielenoppimisen tukeminen on usein yksittäisen kielenopettajan vastuulla, eikä materiaaleja tämän prosessin avustamiseen ole aina helposti saatavilla. Itseohjautuvan oppimisen tärkeys on kuitenkin entisestään korostunut nyky-yhteiskunnassa, jossa elinikäinen oppimin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salmi, Lilja
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50099
Description
Summary:Opiskelijoiden itseohjautuvan kielenoppimisen tukeminen on usein yksittäisen kielenopettajan vastuulla, eikä materiaaleja tämän prosessin avustamiseen ole aina helposti saatavilla. Itseohjautuvan oppimisen tärkeys on kuitenkin entisestään korostunut nyky-yhteiskunnassa, jossa elinikäinen oppiminen ja itsenäinen toimijuus ovat keskeisiä arvoja. Myös uudessa, vuonna 2015 voimaan tulleessa lukion opetussuunnitelmassa itseohjautuvan oppimisen tukemisen merkitystä on korostettu. Opetussuunnitelmassa on myös asetettu tavoitteeksi oppiainerajat ylittävän oppimisen lisääminen. Näistä syistä itseohjautuvaan kieltenoppimiseen opastava materiaalipaketti voisi auttaa toisen asteen opettajia vastaamaan paremmin sekä opetussuunnitelman että oppilaiden tarpeisiin. Itseohjautuvassa oppimisessa päätösvalta ja vastuu oppimisesta siirtyvät opettajalta oppijalle, jonka tehtävänä on suunnitella, seurata ja arvioida omaa oppimistaan. Näin opiskelija tulee tietoiseksi omista oppimisprosesseistaan ja pystyy näin hyödyntämään paremmin sekä saamaansa opetusta että ympäristönsä tarjoamia oppimismahdollisuuksia. Itseohjautuvalla oppimisella on myös sisäistä motivaatiota ja oppimiseen sitoutumista lisääviä vaikutuksia, ja sitä voidaan käyttää oppijaa voimaannuttavana työskentelymuotona. Oppimateriaalipaketin oppimiskäsitys pohjautuu sosiokulttuuriseen viitekehykseen, jonka mukaan kieltä opitaan kommunikaation avulla ja sen kautta. Oppimiskäsityksessä korostetaan vuorovaikutuksen, metakognitiivisten taitojen ja oppimisympäristön vaikutusta oppimiseen. Paketin tehtävät on suunniteltu kannustamaan oppijaa hyödyntämään erilaisia oppimisstrategioita ja vaihtelevia, autenttisia materiaaleja joustavasti sekä yhdessä että yksilöinä. Eri strategioiden ja taitojen lisäksi oppijat harjoittelevat tavoitteiden asettamista, omien oppimisprosessiensa valvontaa ja itsearviointia. Materiaali on järjestetty aikataulun sijaan teemoittain, jotta opettaja ja opiskelijat voivat yhdessä suunnitella kurssisisällöt vastaamaan opiskelijoiden tarpeita. Materiaalissa käsiteltävät teemat ovat kielitietoisuus, kriittinen ajattelu, oman toiminnan ohjaaminen, lukeminen, kuunteleminen, kirjoittaminen, puhuminen ja sanasto. Materiaali tarjoaa oppijoille erilaisten harjoitteiden ja tehtävien lisäksi mahdollisuuden laajempien oppimisprojektien toteutukseen aina tavoitteiden asettelusta ja projektin suunnittelusta tulosten esittelyyn ja oman toiminnan arviointiin. Vaikka materiaalipaketti on lähtökohtaisesti suunniteltu toimimaan lukion valinnaisen kielikurssin pohjana, voidaan materiaalia hyödyntää paitsi täydentämään muuta toisen asteen kielenopetusta myös sekä vanhempien että nuorempien oppijoiden kanssa. Materiaalia ei ole lähtökohtaisesti sidottu mihinkään kieleen, joten se soveltuu myös oppiainerajat ylittävään tai kansainvälisten ryhmien opettamiseen.