Tieto- ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena

Pedagogisessa keskustelussa on viime aikoina noussut esille kysymys siitä, miten oppilaiden tieto- ja viestintäteknologisia taitoja voidaan kehittää. Uudistuneessa opetussuunnitelmassa tieto- ja viestintäteknologian oppimistavoitteet on kytketty niin kutsuttuun laaja-alaiseen osaamiseen, tarkoittaen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sipola, Antti
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50097
_version_ 1826225737395339264
author Sipola, Antti
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sipola, Antti Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sipola, Antti Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sipola, Antti
datasource_str_mv jyx
description Pedagogisessa keskustelussa on viime aikoina noussut esille kysymys siitä, miten oppilaiden tieto- ja viestintäteknologisia taitoja voidaan kehittää. Uudistuneessa opetussuunnitelmassa tieto- ja viestintäteknologian oppimistavoitteet on kytketty niin kutsuttuun laaja-alaiseen osaamiseen, tarkoittaen sitä, että tieto- ja viestintäteknologian opetuksen tulisi olla integroitua kaikkiin oppiaineisiin. Tässä pro gradu työssä kartoitetaan tieto- ja viestintäteknologian integroinnin mahdollisuuksia historian oppiaineeseen. Koko työn lähtökohtana on ollut ajatus siitä, että tieto- ja viestintäteknologian integroinnin tulee tapahtua tavalla, joka lähtee liikkeelle historian oppiaineen erityisluonteesta. Ydinkysymykseksi muotoutui tällöin se, miten historiallisen ajattelun kehittymistä voidaan tukea tieto- ja viestintäteknologian avulla. Tähän kysymykseen etsitään vastausta kuuden tehtäväkokonaisuuden avulla, joiden aihepiirit käsittelevät useasta eri näkökulmasta Suomen 1900-lukua. Historiallisen ajattelun osa-alueista kokonaisuuksissa korostuu erityisesti historiallinen merkitys, lähteiden käyttö ja niiden todistusvoima sekä historian tulkinnat. Nämä historiallisen ajattelun piirteet valikoituivat kokonaisuuksiin pitkälti sen oletuksen vuoksi, että ne tukevat parhaiten oppilaiden historiallisen ajattelun kehittymistä kohti sen edistyneintä tasoa. Edistyneimmällä tasolla oppilaat pystyvät huomioimaan menneisyyden monimutkaisuuden ja moniperspektiivisyyden, eli sen miten historiallisten lähteiden luonne johtaa siihen, että samasta tapahtumasta voi olla olemassa useita risteäviä tulkintoja. Tieto- ja viestintäteknologian integroinnin kannalta merkittävä huomio oli se, miten historiallinen ajattelu ja tieto- ja viestintäteknologia linkittyvät toisiinsa. Historiallisen ajattelun taitojen osaaminen voi olla merkittävä askel niiden taitojen kehittymisessä, joita informaatioyhteiskunnan tietotulvassa vaaditaan. Historiallisen ajattelun taidot voivat tarjota oppilaille valmiudet lähestyä tietoa kriittisesti, tunnistaa sen miten heihin yritetään vaikuttaa, sekä myös auttaa heitä ymmärtämään ihmisten erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sipola, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-03T11:54:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-03T11:54:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542737", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50097", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pedagogisessa keskustelussa on viime aikoina noussut esille kysymys siit\u00e4, miten oppilaiden tieto- ja viestint\u00e4teknologisia taitoja voidaan kehitt\u00e4\u00e4. Uudistuneessa opetussuunnitelmassa tieto- ja viestint\u00e4teknologian oppimistavoitteet on kytketty niin kutsuttuun laaja-alaiseen osaamiseen, tarkoittaen sit\u00e4, ett\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4teknologian opetuksen tulisi olla integroitua kaikkiin oppiaineisiin. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu ty\u00f6ss\u00e4 kartoitetaan tieto- ja viestint\u00e4teknologian integroinnin mahdollisuuksia historian oppiaineeseen. Koko ty\u00f6n l\u00e4ht\u00f6kohtana on ollut ajatus siit\u00e4, ett\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4teknologian integroinnin tulee tapahtua tavalla, joka l\u00e4htee liikkeelle historian oppiaineen erityisluonteesta. Ydinkysymykseksi muotoutui t\u00e4ll\u00f6in se, miten historiallisen ajattelun kehittymist\u00e4 voidaan tukea tieto- ja viestint\u00e4teknologian avulla.\n\nT\u00e4h\u00e4n kysymykseen etsit\u00e4\u00e4n vastausta kuuden teht\u00e4v\u00e4kokonaisuuden avulla, joiden aihepiirit k\u00e4sittelev\u00e4t useasta eri n\u00e4k\u00f6kulmasta Suomen 1900-lukua. Historiallisen ajattelun osa-alueista kokonaisuuksissa korostuu erityisesti historiallinen merkitys, l\u00e4hteiden k\u00e4ytt\u00f6 ja niiden todistusvoima sek\u00e4 historian tulkinnat. N\u00e4m\u00e4 historiallisen ajattelun piirteet valikoituivat kokonaisuuksiin pitk\u00e4lti sen oletuksen vuoksi, ett\u00e4 ne tukevat parhaiten oppilaiden historiallisen ajattelun kehittymist\u00e4 kohti sen edistyneint\u00e4 tasoa. Edistyneimm\u00e4ll\u00e4 tasolla oppilaat pystyv\u00e4t huomioimaan menneisyyden monimutkaisuuden ja moniperspektiivisyyden, eli sen miten historiallisten l\u00e4hteiden luonne johtaa siihen, ett\u00e4 samasta tapahtumasta voi olla olemassa useita riste\u00e4vi\u00e4 tulkintoja.\n\nTieto- ja viestint\u00e4teknologian integroinnin kannalta merkitt\u00e4v\u00e4 huomio oli se, miten historiallinen ajattelu ja tieto- ja viestint\u00e4teknologia linkittyv\u00e4t toisiinsa. Historiallisen ajattelun taitojen osaaminen voi olla merkitt\u00e4v\u00e4 askel niiden taitojen kehittymisess\u00e4, joita informaatioyhteiskunnan tietotulvassa vaaditaan. Historiallisen ajattelun taidot voivat tarjota oppilaille valmiudet l\u00e4hesty\u00e4 tietoa kriittisesti, tunnistaa sen miten heihin yritet\u00e4\u00e4n vaikuttaa, sek\u00e4 my\u00f6s auttaa heit\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n ihmisten erilaisia n\u00e4k\u00f6kulmia ja mielipiteit\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Antti Sipola (anjusipo) on 2016-06-03 11:54:52.401728. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-03T11:54:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606032867.pdf: 3537651 bytes, checksum: cac1f867918958c5bae43f3f18fed3f7 (MD5)\nlicense.html: 4828 bytes, checksum: b05b0b0e9eee41511a54e7e3bf083d2b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-03T11:54:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606032867.pdf: 3537651 bytes, checksum: cac1f867918958c5bae43f3f18fed3f7 (MD5)\nlicense.html: 4828 bytes, checksum: b05b0b0e9eee41511a54e7e3bf083d2b (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (181 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historiallinen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tutkiva oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tieto- ja viestint\u00e4teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tieto- ja viestint\u00e4teknologia historialisen ajattelun kehitt\u00e4misen tukena", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606032867", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-03T11:54:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3031", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkiva oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50097
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:12Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cbf24000-2801-4e87-9fea-b43e04d85818\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606032867.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sipola, Antti Tieto- ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena historiallinen ajattelu tutkiva oppiminen tieto- ja viestintäteknologia koulutusteknologia opetusteknologia Suomen historia Finnish History 3031 historia opetus tieto- ja viestintätekniikka
title Tieto- ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena
title_full Tieto- ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena
title_fullStr Tieto- ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena Tieto- ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena
title_full_unstemmed Tieto- ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena Tieto- ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena
title_short Tieto- ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena
title_sort tieto ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena
title_txtP Tieto- ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena
topic historiallinen ajattelu tutkiva oppiminen tieto- ja viestintäteknologia koulutusteknologia opetusteknologia Suomen historia Finnish History 3031 historia opetus tieto- ja viestintätekniikka
topic_facet 3031 Finnish History Suomen historia historia historiallinen ajattelu koulutusteknologia opetus opetusteknologia tieto- ja viestintätekniikka tieto- ja viestintäteknologia tutkiva oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50097 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606032867
work_keys_str_mv AT sipolaantti tietojaviestintäteknologiahistorialisenajattelunkehittämisentukena