"Se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa" esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä omasta ja toistensa asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä asiat edistävät ja heikentävät esiopettajien ja luokanopettajien välistä yhteistyötä ko...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kolehmainen, Jasmina, Pietiläinen, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50094
_version_ 1826225723427258368
author Kolehmainen, Jasmina Pietiläinen, Jenni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kolehmainen, Jasmina Pietiläinen, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kolehmainen, Jasmina Pietiläinen, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kolehmainen, Jasmina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä omasta ja toistensa asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä asiat edistävät ja heikentävät esiopettajien ja luokanopettajien välistä yhteistyötä koulusiirtymässä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdesta eri kaupungista keväällä 2016. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Aineisto koostui neljän esiopettajan ja viiden luokanopettajan yksilöhaastatteluista. Yksilöhaastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen päätuloksista ilmeni, että opettajien käsitysten mukaan heidän asiantuntijuutensa rakentui koulutuksesta ja työkokemuksesta, mutta myös vuorovaikutuksesta sekä henkilökohtaisista ominaisuuksista. Toistensa asiantuntijuutta opettajat kuvasivat alan asiantuntijuuden, työkokemuksen, henkilökohtaisten ominaisuuksien sekä pedagogisten taitojen kautta. Yhteistyötä edistäviksi tekijöiksi opettajat nimesivät yhteiset kokoontumiset, konk-reettisen yhteistyön, opettajien tuttuuden sekä esiopetuksen ja koulun fyysisen sijainnin. Estäviksi tekijöiksi esi- ja luokanopettajat nimesivät ajalliset resurssit, päivärytmin erilaisuuden sekä vähäisen yhteistyöaktiivisuuden. Tutkimuksen tulosten perusteella määriteltiin sujuvaa koulusiirtymää tukevia käytänteitä. Näitä käytänteitä olivat oman asiantuntijuuden kartoittaminen, toisen asiantuntijuuden hyödyntäminen, leikki opetuksessa, yhteisen ajan löytäminen sekä tuttuus ja avoimuus. Tutkimuksen tavoitteena oli herättää opettajia pohtimaan siirtymävaiheen yhteistyötä sekä siinä tarvittavaa asiantuntijuutta. Tutkimuksen tulosten avulla koulusiirtymässä tehtävää yhteistyötä voitaisiin kehittää tietoisemmin sujuvammaksi.
first_indexed 2023-03-22T10:00:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kolehmainen, Jasmina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pietil\u00e4inen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-03T10:47:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-03T10:47:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542723", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50094", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 esiopettajien ja luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 omasta ja toistensa asiantuntijuudesta ja yhteisty\u00f6st\u00e4 koulusiirtym\u00e4ss\u00e4. Lis\u00e4ksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin, mitk\u00e4 asiat edist\u00e4v\u00e4t ja heikent\u00e4v\u00e4t esiopettajien ja luokanopettajien v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 koulusiirtym\u00e4ss\u00e4. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kahdesta eri kaupungista kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Aineisto koostui nelj\u00e4n esiopettajan ja viiden luokanopettajan yksil\u00f6haastatteluista. Yksil\u00f6haastattelut analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\r\n\r\nTutkimuksen p\u00e4\u00e4tuloksista ilmeni, ett\u00e4 opettajien k\u00e4sitysten mukaan heid\u00e4n asiantuntijuutensa rakentui koulutuksesta ja ty\u00f6kokemuksesta, mutta my\u00f6s vuorovaikutuksesta sek\u00e4 henkil\u00f6kohtaisista ominaisuuksista. Toistensa asiantuntijuutta opettajat kuvasivat alan asiantuntijuuden, ty\u00f6kokemuksen, henkil\u00f6kohtaisten ominaisuuksien sek\u00e4 pedagogisten taitojen kautta. Yhteisty\u00f6t\u00e4 edist\u00e4viksi tekij\u00f6iksi opettajat nimesiv\u00e4t yhteiset kokoontumiset, konk-reettisen yhteisty\u00f6n, opettajien tuttuuden sek\u00e4 esiopetuksen ja koulun fyysisen sijainnin. Est\u00e4viksi tekij\u00f6iksi esi- ja luokanopettajat nimesiv\u00e4t ajalliset resurssit, p\u00e4iv\u00e4rytmin erilaisuuden sek\u00e4 v\u00e4h\u00e4isen yhteisty\u00f6aktiivisuuden.\r\n\r\nTutkimuksen tulosten perusteella m\u00e4\u00e4riteltiin sujuvaa koulusiirtym\u00e4\u00e4 tukevia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. N\u00e4it\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 olivat oman asiantuntijuuden kartoittaminen, toisen asiantuntijuuden hy\u00f6dynt\u00e4minen, leikki opetuksessa, yhteisen ajan l\u00f6yt\u00e4minen sek\u00e4 tuttuus ja avoimuus. Tutkimuksen tavoitteena oli her\u00e4tt\u00e4\u00e4 opettajia pohtimaan siirtym\u00e4vaiheen yhteisty\u00f6t\u00e4 sek\u00e4 siin\u00e4 tarvittavaa asiantuntijuutta. Tutkimuksen tulosten avulla koulusiirtym\u00e4ss\u00e4 teht\u00e4v\u00e4\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4 tietoisemmin sujuvammaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Pietil\u00e4inen (jemimapi) on 2016-06-03 10:47:21.651906. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-03T10:47:22Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606032864.pdf: 787683 bytes, checksum: cc202aabab3a3312a5796e87570bd284 (MD5)\r\nlicense.html: 5239 bytes, checksum: d5e71e929f892b256519eda70e8104ca (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-03T10:47:22Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201606032864.pdf: 787683 bytes, checksum: cc202aabab3a3312a5796e87570bd284 (MD5)\r\nlicense.html: 5239 bytes, checksum: d5e71e929f892b256519eda70e8104ca (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (59 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusiirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Se on se tahto teh\u00e4 yhdess\u00e4 sit\u00e4 hommaa\" : esiopettajien ja luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 asiantuntijuudesta ja yhteisty\u00f6st\u00e4 koulusiirtym\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Esiopettajien ja luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 asiantuntijuudesta ja yhteisty\u00f6st\u00e4 koulusiirtym\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606032864", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-03T10:47:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50094
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:52Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/26a64735-38f0-41a5-b4cb-2463abc2c8d6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606032864.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kolehmainen, Jasmina Pietiläinen, Jenni "Se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa" : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä asiantuntijuus yhteistyö koulusiirtymä esiopettaja luokanopettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 esiopetus koulu luokanopettajat siirtymävaihe
title "Se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa" : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä
title_alt Esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä
title_full "Se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa" : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä
title_fullStr "Se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa" : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä "Se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa" : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä
title_full_unstemmed "Se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa" : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä "Se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa" : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä
title_short "Se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa"
title_sort se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä
title_sub esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä
title_txtP "Se on se tahto tehä yhdessä sitä hommaa" : esiopettajien ja luokanopettajien käsityksiä asiantuntijuudesta ja yhteistyöstä koulusiirtymässä
topic asiantuntijuus yhteistyö koulusiirtymä esiopettaja luokanopettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 esiopetus koulu luokanopettajat siirtymävaihe
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education asiantuntijuus esiopettaja esiopetus koulu koulusiirtymä luokanopettaja luokanopettajat siirtymävaihe yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50094 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606032864
work_keys_str_mv AT kolehmainenjasmina seonsetahtotehäyhdessäsitähommaaesiopettajienjaluokanopettajienkäsityksiäasia