Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempään itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin lapsen varhaisella kielen ja kommunikaation kehityksellä yhteyksiä lapsen myöhempiin, 5-vuotiaana arvioituihin itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen taitoihin. Lisäksi verrattiin varhaisen kielen ja kommunikaation kehityksen huolta omaavien lasten...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rasimus, Helena
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50061
_version_ 1828193105236459520
author Rasimus, Helena
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rasimus, Helena Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rasimus, Helena Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rasimus, Helena
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin lapsen varhaisella kielen ja kommunikaation kehityksellä yhteyksiä lapsen myöhempiin, 5-vuotiaana arvioituihin itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen taitoihin. Lisäksi verrattiin varhaisen kielen ja kommunikaation kehityksen huolta omaavien lasten ryhmää verrokkeihin, joilla viivettä ei oltu todettu myöhemmässä toiminnanohjauksessa ja itsesäätelytaidoissa. Tutkimus oli osa Jyväskylässä vuonna 2003 alkanutta Esikko-projektia, jossa tutkittiin lasten (n = 514) esikielellistä kommunikaatiota ja kielen kehitystä, ja joka jatkui vuonna 2007 Tomera-hankkeena, jolloin tutkittiin samojen lasten kielellisiä ja sosiaalisia taitoja, tarkkaavaisuutta, itsesäätelykykyä ja käyttäytymisen ongelmia 2-, 3-, ja 5-vuotiaana. Aineisto kerättiin vanhempien kyselyillä lukuun ottamatta 2- ja 3-vuootiaana toteutettuja testauksia. Aineiston analyysissä käytettiin korrelaatioanalyysia ja ryhmävertailuja. Tutkimus osoitti, että erityisesti 15 ja 18 kuukauden ikävaiheissa lasten esikielellisillä taidoilla näytti olevan yhteys myöhempiin toiminnanohjauksen taitoihin - puheen tuottamisella sekä ymmärtämisen taidoilla näyttäisi olevan eniten yhteyksiä. Lisäksi ryhmävertailuissa löytyi viitteitä siitä, että varhaisen kielen kehityksen huolen laadulla oli yhteyttä lapsen myöhempiin toiminnanohjauksen taitoihin. Tämä tutkimus antaa lisätietoa kielen kehityksen yhteyksistä käyttäytymisen eri osa-alueisiin. Tutkimus luo ymmärrystä varhaisen kielen ja kommunikoinnin arviointiin ja lapsen itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen taitojen kehitykseen ja tukemiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rasimus, Helena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-03T09:09:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-03T09:09:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542725", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50061", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin lapsen varhaisella kielen ja kommunikaation kehityksell\u00e4 yhteyksi\u00e4 lapsen my\u00f6hempiin, 5-vuotiaana arvioituihin itses\u00e4\u00e4telyn ja toiminnanohjauksen taitoihin. Lis\u00e4ksi verrattiin varhaisen kielen ja kommunikaation kehityksen huolta omaavien lasten ryhm\u00e4\u00e4 verrokkeihin, joilla viivett\u00e4 ei oltu todettu my\u00f6hemm\u00e4ss\u00e4 toiminnanohjauksessa ja itses\u00e4\u00e4telytaidoissa.\n\nTutkimus oli osa Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4 vuonna 2003 alkanutta Esikko-projektia, jossa tutkittiin lasten (n = 514) esikielellist\u00e4 kommunikaatiota ja kielen kehityst\u00e4, ja joka jatkui vuonna 2007 Tomera-hankkeena, jolloin tutkittiin samojen lasten kielellisi\u00e4 ja sosiaalisia taitoja, tarkkaavaisuutta, itses\u00e4\u00e4telykyky\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ongelmia 2-, 3-, ja 5-vuotiaana. Aineisto ker\u00e4ttiin vanhempien kyselyill\u00e4 lukuun ottamatta 2- ja 3-vuootiaana toteutettuja testauksia. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin korrelaatioanalyysia ja ryhm\u00e4vertailuja.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 erityisesti 15 ja 18 kuukauden ik\u00e4vaiheissa lasten esikielellisill\u00e4 taidoilla n\u00e4ytti olevan yhteys my\u00f6hempiin toiminnanohjauksen taitoihin - puheen tuottamisella sek\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4misen taidoilla n\u00e4ytt\u00e4isi olevan eniten yhteyksi\u00e4. Lis\u00e4ksi ryhm\u00e4vertailuissa l\u00f6ytyi viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 varhaisen kielen kehityksen huolen laadulla oli yhteytt\u00e4 lapsen my\u00f6hempiin toiminnanohjauksen taitoihin. \n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus antaa lis\u00e4tietoa kielen kehityksen yhteyksist\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisen eri osa-alueisiin. Tutkimus luo ymm\u00e4rryst\u00e4 varhaisen kielen ja kommunikoinnin arviointiin ja lapsen itses\u00e4\u00e4telyn ja toiminnanohjauksen taitojen kehitykseen ja tukemiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Helena Rasimus (haherasi) on 2016-06-03 09:09:37.194296. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-03T09:09:37Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606032839.pdf: 1327954 bytes, checksum: 1238b5d7873f1d35a4bad908008a09a9 (MD5)\nlicense.html: 4853 bytes, checksum: 59ce62c9acd23846390ebad2786c9055 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-03T09:09:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606032839.pdf: 1327954 bytes, checksum: 1238b5d7873f1d35a4bad908008a09a9 (MD5)\nlicense.html: 4853 bytes, checksum: 59ce62c9acd23846390ebad2786c9055 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (93 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhainen kielen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itses\u00e4\u00e4telytaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehityksen viiveet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen my\u00f6hemp\u00e4\u00e4n itses\u00e4\u00e4telyyn ja toiminnanohjaukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606032839", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-03T09:09:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50061
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:36Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/28490aa7-bdaf-4f34-a5a8-8e2f847dea00\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606032839.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rasimus, Helena Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempään itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen varhainen kielen kehitys itsesäätelytaidot toiminnanohjaus kehityksen viiveet arviointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lapset itsesäätely kielellinen kehitys
title Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempään itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen
title_full Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempään itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen
title_fullStr Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempään itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempään itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen
title_full_unstemmed Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempään itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempään itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen
title_short Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempään itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen
title_sort varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempään itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen
title_txtP Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempään itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen
topic varhainen kielen kehitys itsesäätelytaidot toiminnanohjaus kehityksen viiveet arviointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lapset itsesäätely kielellinen kehitys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arviointi itsesäätely itsesäätelytaidot kehityksen viiveet kielellinen kehitys lapset toiminnanohjaus varhainen kielen kehitys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50061 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606032839
work_keys_str_mv AT rasimushelena varhaisenkielenkehityksenyhteydetlapsenmyöhempäänitsesäätelyynjatoiminnanohjauksee