Meemit ja viraalimarkkinointi viraaliefektin saavuttaminen sosiaalisessa mediassa

Termin meemi alkuperä on Richard Dawkinsin alkuperäisessä teoksessa The Selfish Gene (1976), jossa meemit määriteltiin kulttuurillisena vastineena geeneille. Yli kolmekymmentä vuotta myöhemmin, termi on nyt Internetin takia ajankohtaisempi kuin koskaan. Meemejä ja memetiikkaa on hyödynnetty myös mar...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jaatinen, Jere
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50047
_version_ 1826225814700556288
author Jaatinen, Jere
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jaatinen, Jere Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jaatinen, Jere Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jaatinen, Jere
datasource_str_mv jyx
description Termin meemi alkuperä on Richard Dawkinsin alkuperäisessä teoksessa The Selfish Gene (1976), jossa meemit määriteltiin kulttuurillisena vastineena geeneille. Yli kolmekymmentä vuotta myöhemmin, termi on nyt Internetin takia ajankohtaisempi kuin koskaan. Meemejä ja memetiikkaa on hyödynnetty myös markkinointiin, ja aihepiiri on varsinkin viraalimarkkinoinnin kannalta olennainen, sillä meemien tutkiminen ja memetiikan teorioiden hyödyntäminen voi helpottaa viraalimarkkinoinnin ilmiöiden ymmärtämisessä. Viraalimarkkinoinnissa tavoiteltava ‘viraaliefekti’ tarkoittaa viruksen kaltaista leviämistä, mikä on selkeässä yhteydessä meemien leviämiseen. Syitä menestyneiden Internet-meemien leviämiseen pystyy selittämään tutkimalla meemien ominaisuuksia, Internet-käyttäjien sisällön jakamiseen liittyvää motivaatiota ja ympäristöä, jossa meemi leviää - eli viraalimarkkinoinnin tapauksessa sosiaalista mediaa. Tämä tutkielma käsittelee aihetta näiden kolmen elementin kautta, luoden katsauksen oletetusti myös viraalimarkkinoinnin ja memetiikan aloihin ja niiden käsitteisiin. The origin of the term meme derives from Richard Dawkins’ original work The Selfish Gene (1976), where memes were described as cultural counterparts of genes. Over thirty years later the term has be come more relevant than ever, because of the significance of Internet. Memes and memetics have also been applied to marketing, and the topic is especially essential in viral market. Studying of memes and the use of memetic theories can ease the understandi ng of viral marketing phenomenons. ‘Viral effect’ is a concept that viral marketing strives to achieve, and its meaning derives from the virus -like spread of content, which is significantly connected to the spreading of memes. Reasons for the spreading of successful Internet-memes can be explained by examining the attributes of memes, the motivational factors of Internet-users and the environment in which the meme is spread. In the case of viral marketing, this environment is social media. This thesis reviews the subject of memes and viral marketing with the use of these three elements and concentrates also on the major concepts and theories of memetics and viral marketing.
first_indexed 2016-06-02T20:07:19Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jaatinen, Jere", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-02T11:03:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-02T11:03:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50047", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Termin meemi alkuper\u00e4 on Richard Dawkinsin alkuper\u00e4isess\u00e4 teoksessa The Selfish Gene (1976), jossa meemit m\u00e4\u00e4riteltiin kulttuurillisena vastineena geeneille. Yli kolmekymment\u00e4 vuotta my\u00f6hemmin, termi on nyt Internetin takia ajankohtaisempi kuin koskaan. Meemej\u00e4 ja memetiikkaa on hy\u00f6dynnetty my\u00f6s markkinointiin, ja aihepiiri on varsinkin viraalimarkkinoinnin kannalta olennainen, sill\u00e4 meemien tutkiminen ja memetiikan teorioiden hy\u00f6dynt\u00e4minen voi helpottaa viraalimarkkinoinnin ilmi\u00f6iden ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4. Viraalimarkkinoinnissa tavoiteltava \u2018viraaliefekti\u2019 tarkoittaa viruksen kaltaista levi\u00e4mist\u00e4, mik\u00e4 on selke\u00e4ss\u00e4 yhteydess\u00e4 meemien levi\u00e4miseen. Syit\u00e4 menestyneiden Internet-meemien levi\u00e4miseen pystyy selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n tutkimalla meemien ominaisuuksia, Internet-k\u00e4ytt\u00e4jien sis\u00e4ll\u00f6n jakamiseen liittyv\u00e4\u00e4 motivaatiota ja ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4, jossa meemi levi\u00e4\u00e4 - eli viraalimarkkinoinnin tapauksessa sosiaalista mediaa. T\u00e4m\u00e4 tutkielma k\u00e4sittelee aihetta n\u00e4iden kolmen elementin kautta, luoden katsauksen oletetusti my\u00f6s viraalimarkkinoinnin ja memetiikan aloihin ja niiden k\u00e4sitteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The origin of the term meme derives from Richard Dawkins\u2019 original work The Selfish Gene (1976), where memes were described as cultural counterparts of genes. Over thirty years later the term has be come more relevant than ever, because of the significance of Internet. Memes and memetics have also been applied to marketing, and the topic is especially essential in viral market. Studying of memes and the use of memetic theories can ease the understandi ng of viral marketing phenomenons. \u2018Viral effect\u2019 is a concept that viral marketing strives to achieve, and its meaning derives from the virus -like spread of content, which is significantly connected to the spreading of memes. Reasons for the spreading of successful Internet-memes can be explained by examining the attributes of memes, the motivational factors of Internet-users and the environment in which the meme is spread. In the case of viral marketing, this environment is social media. This thesis reviews the subject of memes and viral marketing with the use of these three elements and concentrates also on the major concepts and theories of memetics and viral marketing.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jere Jaatinen (jepejaat) on 2016-06-02 11:02:59.498254. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-02T11:02:59Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606022823.pdf: 326888 bytes, checksum: ba3005440e720577f3da89b841808ebd (MD5)\nlicense.html: 4825 bytes, checksum: 681d1c7e9fdbcab7cb0bc12a6e1c6796 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-02T11:03:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606022823.pdf: 326888 bytes, checksum: ba3005440e720577f3da89b841808ebd (MD5)\nlicense.html: 4825 bytes, checksum: 681d1c7e9fdbcab7cb0bc12a6e1c6796 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Meemi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "memetiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Internet-meemi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viraalimarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viraaliefekti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Meemit ja viraalimarkkinointi : viraaliefektin saavuttaminen sosiaalisessa mediassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606022823", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-02T11:03:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50047
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/31e81ab8-8437-4122-aa45-2f681e7ee789\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606022823.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jaatinen, Jere Meemit ja viraalimarkkinointi : viraaliefektin saavuttaminen sosiaalisessa mediassa Meemi memetiikka Internet-meemi viraalimarkkinointi viraaliefekti sosiaalinen media Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Meemit ja viraalimarkkinointi : viraaliefektin saavuttaminen sosiaalisessa mediassa
title_full Meemit ja viraalimarkkinointi : viraaliefektin saavuttaminen sosiaalisessa mediassa
title_fullStr Meemit ja viraalimarkkinointi : viraaliefektin saavuttaminen sosiaalisessa mediassa Meemit ja viraalimarkkinointi : viraaliefektin saavuttaminen sosiaalisessa mediassa
title_full_unstemmed Meemit ja viraalimarkkinointi : viraaliefektin saavuttaminen sosiaalisessa mediassa Meemit ja viraalimarkkinointi : viraaliefektin saavuttaminen sosiaalisessa mediassa
title_short Meemit ja viraalimarkkinointi
title_sort meemit ja viraalimarkkinointi viraaliefektin saavuttaminen sosiaalisessa mediassa
title_sub viraaliefektin saavuttaminen sosiaalisessa mediassa
title_txtP Meemit ja viraalimarkkinointi : viraaliefektin saavuttaminen sosiaalisessa mediassa
topic Meemi memetiikka Internet-meemi viraalimarkkinointi viraaliefekti sosiaalinen media Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Internet-meemi Meemi Tietojärjestelmätiede memetiikka sosiaalinen media viraaliefekti viraalimarkkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50047 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606022823
work_keys_str_mv AT jaatinenjere meemitjaviraalimarkkinointiviraaliefektinsaavuttaminensosiaalisessamediassa