Sijoitetun lapsen sosiaaliset suhteet koulussa

Tutkimuksessa tarkasteltiin sijoitettujen lasten vuorovaikutussuhteita koulussa. Tavoitteena oli selvittää, millainen on sijoitetun lapsen opettaja-oppilassuhde, millaisia lapsen vertaissuhteet ovat lapsen, opettajan ja sijaisvanhemman näkökulmasta sekä millaisia ovat eri tahojen tekemien arvioin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kiiskinen, Jessica, Tahkola, Elli-Maria
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50033
_version_ 1826225737392193536
author Kiiskinen, Jessica Tahkola, Elli-Maria
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kiiskinen, Jessica Tahkola, Elli-Maria Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kiiskinen, Jessica Tahkola, Elli-Maria Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kiiskinen, Jessica
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin sijoitettujen lasten vuorovaikutussuhteita koulussa. Tavoitteena oli selvittää, millainen on sijoitetun lapsen opettaja-oppilassuhde, millaisia lapsen vertaissuhteet ovat lapsen, opettajan ja sijaisvanhemman näkökulmasta sekä millaisia ovat eri tahojen tekemien arviointien yhteydet. Tutkimukseen osallistuneet lapset olivat mukana Pesäpuu ry:n toteuttamassa, sijoitettujen lasten koulunkäynnin tukemiseen kehitetyssä SISUKAS - interventioprojektissa, joten tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli myös selvittää intervention aikana tapahtuneita muutoksia. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla yhteensä 20 sijoitetulta 5–10-vuotiaalta lapselta, heidän opettajiltaan ja sijaisvanhemmiltaan SISUKAS -projektin alkaessa 2013 ja päättyessä 2015. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sijoitetut lapset kokivat opettajaoppilassuhteensa keskimäärin hyvin myönteisinä. Lisäksi lasten ja opettajien arviot opettaja-oppilassuhteesta ja lapsen toveriongelmien määrästä olivat hyvin samansuuntaiset erityisesti SISUKAS -projektin päättyessä: mitä lämpimämmäksi opettaja koki suhteensa oppilaaseen, sitä myönteisemmäksi myös lapsi arvioi suhteensa opettajaan. Lisäksi mitä enemmän lapsi arvioi itsellään olevan toveriongelmia loppumittauksessa, sitä enemmän myös opettaja raportoi lapsella olevan toveriongelmia. Tutkimuksen tulokset osoittivat lisäksi, että niin opettajat, sijaisvanhemmat kuin lapset itsekin näkivät lasten prososiaaliset taidot hyvin samalla tavalla: mitä paremmaksi lapsi arvioi prososiaaliset taitonsa, sitä paremmaksi myös hänen opettajansa ja sijaisvanhempansa arvioivat hänen taitonsa. Keskimäärin lasten vuorovaikutussuhteissa ei tapahtunut muutoksia intervention kuluessa, mutta lasten välillä oli suuria yksilöllisiä eroja. Opettaja-oppilassuhteen laadun muutos intervention kuluessa oli hyvin yksilöllinen ja myös vertaissuhteissa muutokset olivat erilaisia sekä jokaisen lapsen että jokaisen arvioijan kohdalla. Sijoitettujen lasten sosiaaliset suhteet ja taidot tulee siis huomioida moniulotteisesti. Jokainen sijoitettu lapsi on yksilö; hänellä on ainutlaatuinen elämänpolku, joka vaikuttaa kehitykseen.
first_indexed 2024-09-11T08:52:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiiskinen, Jessica", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tahkola, Elli-Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-01T14:28:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-01T14:28:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542718", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50033", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin sijoitettujen lasten vuorovaikutussuhteita koulussa.\r\nTavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millainen on sijoitetun lapsen opettaja-oppilassuhde,\r\nmillaisia lapsen vertaissuhteet ovat lapsen, opettajan ja sijaisvanhemman\r\nn\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 millaisia ovat eri tahojen tekemien arviointien yhteydet.\r\nTutkimukseen osallistuneet lapset olivat mukana Pes\u00e4puu ry:n toteuttamassa,\r\nsijoitettujen lasten koulunk\u00e4ynnin tukemiseen kehitetyss\u00e4 SISUKAS -\r\ninterventioprojektissa, joten tutkimuksen yhten\u00e4 tavoitteena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4\r\nintervention aikana tapahtuneita muutoksia. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin\r\nkyselylomakkeilla yhteens\u00e4 20 sijoitetulta 5\u201310-vuotiaalta lapselta, heid\u00e4n\r\nopettajiltaan ja sijaisvanhemmiltaan SISUKAS -projektin alkaessa 2013 ja\r\np\u00e4\u00e4ttyess\u00e4 2015.\r\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 sijoitetut lapset kokivat opettajaoppilassuhteensa\r\nkeskim\u00e4\u00e4rin hyvin my\u00f6nteisin\u00e4. Lis\u00e4ksi lasten ja opettajien\r\narviot opettaja-oppilassuhteesta ja lapsen toveriongelmien m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 olivat\r\nhyvin samansuuntaiset erityisesti SISUKAS -projektin p\u00e4\u00e4ttyess\u00e4: mit\u00e4\r\nl\u00e4mpim\u00e4mm\u00e4ksi opettaja koki suhteensa oppilaaseen, sit\u00e4 my\u00f6nteisemm\u00e4ksi\r\nmy\u00f6s lapsi arvioi suhteensa opettajaan. Lis\u00e4ksi mit\u00e4 enemm\u00e4n lapsi arvioi\r\nitsell\u00e4\u00e4n olevan toveriongelmia loppumittauksessa, sit\u00e4 enemm\u00e4n my\u00f6s\r\nopettaja raportoi lapsella olevan toveriongelmia. Tutkimuksen tulokset\r\nosoittivat lis\u00e4ksi, ett\u00e4 niin opettajat, sijaisvanhemmat kuin lapset itsekin n\u00e4kiv\u00e4t\r\nlasten prososiaaliset taidot hyvin samalla tavalla: mit\u00e4 paremmaksi lapsi arvioi\r\nprososiaaliset taitonsa, sit\u00e4 paremmaksi my\u00f6s h\u00e4nen opettajansa ja\r\nsijaisvanhempansa arvioivat h\u00e4nen taitonsa. Keskim\u00e4\u00e4rin lasten\r\nvuorovaikutussuhteissa ei tapahtunut muutoksia intervention kuluessa, mutta\r\nlasten v\u00e4lill\u00e4 oli suuria yksil\u00f6llisi\u00e4 eroja. Opettaja-oppilassuhteen laadun\r\nmuutos intervention kuluessa oli hyvin yksil\u00f6llinen ja my\u00f6s vertaissuhteissa\r\nmuutokset olivat erilaisia sek\u00e4 jokaisen lapsen ett\u00e4 jokaisen arvioijan kohdalla.\r\nSijoitettujen lasten sosiaaliset suhteet ja taidot tulee siis huomioida\r\nmoniulotteisesti. Jokainen sijoitettu lapsi on yksil\u00f6; h\u00e4nell\u00e4 on ainutlaatuinen\r\nel\u00e4m\u00e4npolku, joka vaikuttaa kehitykseen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jessica Kiiskinen (jeanmaen) on 2016-06-01 14:28:15.875694. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-01T14:28:16Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606012809.pdf: 653396 bytes, checksum: be5b3baaa469fbf43d9a3ad70a1efa97 (MD5)\nlicense.html: 5133 bytes, checksum: d8625ec146cfb2a192c9b04a3db89ce7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-01T14:28:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606012809.pdf: 653396 bytes, checksum: be5b3baaa469fbf43d9a3ad70a1efa97 (MD5)\nlicense.html: 5133 bytes, checksum: d8625ec146cfb2a192c9b04a3db89ce7 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (66 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sijoitettu lapsi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiintymyssuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sijoitetun lapsen sosiaaliset suhteet koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606012809", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-01T14:28:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sijoitetut lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiintymyssuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50033
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:51Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1d7c19f4-8d8c-4368-a568-f1516f546517\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606012809.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiiskinen, Jessica Tahkola, Elli-Maria Sijoitetun lapsen sosiaaliset suhteet koulussa Sijoitettu lapsi kiintymyssuhde opettaja-oppilassuhde vertaissuhteet vuorovaikutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sijoitetut lapset koulu sosiaaliset suhteet
title Sijoitetun lapsen sosiaaliset suhteet koulussa
title_full Sijoitetun lapsen sosiaaliset suhteet koulussa
title_fullStr Sijoitetun lapsen sosiaaliset suhteet koulussa Sijoitetun lapsen sosiaaliset suhteet koulussa
title_full_unstemmed Sijoitetun lapsen sosiaaliset suhteet koulussa Sijoitetun lapsen sosiaaliset suhteet koulussa
title_short Sijoitetun lapsen sosiaaliset suhteet koulussa
title_sort sijoitetun lapsen sosiaaliset suhteet koulussa
title_txtP Sijoitetun lapsen sosiaaliset suhteet koulussa
topic Sijoitettu lapsi kiintymyssuhde opettaja-oppilassuhde vertaissuhteet vuorovaikutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sijoitetut lapset koulu sosiaaliset suhteet
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Sijoitettu lapsi Teacher Education kiintymyssuhde koulu opettaja-oppilassuhde sijoitetut lapset sosiaaliset suhteet vertaissuhteet vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50033 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606012809
work_keys_str_mv AT kiiskinenjessica sijoitetunlapsensosiaalisetsuhteetkoulussa