Katsaus virtuaalitodellisuuden syöttölaitteiden toteutusteknologioihin

Virtuaalitodellisuuden syöttölaitteista on olemassa julkista tutkimusta varsin niukasti, vaikka ne ovat virtuaalitodellisuudelle korvaamattoman tärkeitä. Syöttölaitteiden tärkeintehtäväontuottaakäyttäjälleluonnollinenkäyttöliittymävirtuaalitodellisuuteen.Käyt- töliittymän luonnollisuus mahdollistaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Riihiaho, Kimmo
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50028
_version_ 1826225797749276672
author Riihiaho, Kimmo
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Riihiaho, Kimmo Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Riihiaho, Kimmo Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Riihiaho, Kimmo
datasource_str_mv jyx
description Virtuaalitodellisuuden syöttölaitteista on olemassa julkista tutkimusta varsin niukasti, vaikka ne ovat virtuaalitodellisuudelle korvaamattoman tärkeitä. Syöttölaitteiden tärkeintehtäväontuottaakäyttäjälleluonnollinenkäyttöliittymävirtuaalitodellisuuteen.Käyt- töliittymän luonnollisuus mahdollistaa käyttäjän immersoitumisen eli täydellisen uppoutu- misen virtuaalikokemukseen. Esittelen tässä tutkielmassa yleisimpiä nykyaikaisissa virtuaa- litodellisuuden syöttölaitteissa käytettyjä paikannusteknologoita ja pohdin niiden vaikutusta immersioon. Although, virtual reality input devices are irreplaceable for virtual reality, there is little public research on the subject. The most important function of an input device is to provide a natural user interface for the user. This makes it possible for the user to truly immerse into the virtual experience. In this study I present the most common ways of user tracking, and consider the impact of different tracking technologies on immersion.
first_indexed 2016-06-01T20:05:50Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isom\u00e4ki, Hannakaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riihiaho, Kimmo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-06-01T09:14:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-06-01T09:14:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50028", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Virtuaalitodellisuuden sy\u00f6tt\u00f6laitteista on olemassa julkista tutkimusta varsin\nniukasti, vaikka ne ovat virtuaalitodellisuudelle korvaamattoman t\u00e4rkeit\u00e4. Sy\u00f6tt\u00f6laitteiden\nt\u00e4rkeinteht\u00e4v\u00e4ontuottaak\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lleluonnollinenk\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4virtuaalitodellisuuteen.K\u00e4yt-\nt\u00f6liittym\u00e4n luonnollisuus mahdollistaa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n immersoitumisen eli t\u00e4ydellisen uppoutu-\nmisen virtuaalikokemukseen. Esittelen t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa yleisimpi\u00e4 nykyaikaisissa virtuaa-\nlitodellisuuden sy\u00f6tt\u00f6laitteissa k\u00e4ytettyj\u00e4 paikannusteknologoita ja pohdin niiden vaikutusta\nimmersioon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Although, virtual reality input devices are irreplaceable for virtual reality, there\nis little public research on the subject. The most important function of an input device is\nto provide a natural user interface for the user. This makes it possible for the user to truly\nimmerse into the virtual experience. In this study I present the most common ways of user\ntracking, and consider the impact of different tracking technologies on immersion.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kimmo Riihiaho (kiauriih) on 2016-06-01 09:14:35.973768. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-06-01T09:14:36Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606012803.pdf: 327558 bytes, checksum: a60f24e993f73626c44ff3b4495ca4f6 (MD5)\nlicense.html: 4816 bytes, checksum: 3333ede1e6c39c02c85205767a575ab2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-06-01T09:14:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201606012803.pdf: 327558 bytes, checksum: a60f24e993f73626c44ff3b4495ca4f6 (MD5)\nlicense.html: 4816 bytes, checksum: 3333ede1e6c39c02c85205767a575ab2 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "VR", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virtuaalitodellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "immersio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "paikannus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sy\u00f6tt\u00f6laite", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Katsaus virtuaalitodellisuuden sy\u00f6tt\u00f6laitteiden toteutusteknologioihin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201606012803", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-06-01T09:14:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50028
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:53Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5db2b724-4172-42c0-97d8-23acfe7bda78\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201606012803.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Riihiaho, Kimmo Katsaus virtuaalitodellisuuden syöttölaitteiden toteutusteknologioihin VR virtuaalitodellisuus immersio paikannus syöttölaite Tietotekniikka Mathematical Information Technology
title Katsaus virtuaalitodellisuuden syöttölaitteiden toteutusteknologioihin
title_full Katsaus virtuaalitodellisuuden syöttölaitteiden toteutusteknologioihin
title_fullStr Katsaus virtuaalitodellisuuden syöttölaitteiden toteutusteknologioihin Katsaus virtuaalitodellisuuden syöttölaitteiden toteutusteknologioihin
title_full_unstemmed Katsaus virtuaalitodellisuuden syöttölaitteiden toteutusteknologioihin Katsaus virtuaalitodellisuuden syöttölaitteiden toteutusteknologioihin
title_short Katsaus virtuaalitodellisuuden syöttölaitteiden toteutusteknologioihin
title_sort katsaus virtuaalitodellisuuden syöttölaitteiden toteutusteknologioihin
title_txtP Katsaus virtuaalitodellisuuden syöttölaitteiden toteutusteknologioihin
topic VR virtuaalitodellisuus immersio paikannus syöttölaite Tietotekniikka Mathematical Information Technology
topic_facet Mathematical Information Technology Tietotekniikka VR immersio paikannus syöttölaite virtuaalitodellisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50028 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606012803
work_keys_str_mv AT riihiahokimmo katsausvirtuaalitodellisuudensyöttölaitteidentoteutusteknologioihin