Sisäisen viestinnän rooli ketterän strategian toimeenpanossa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selventää yhteyttä sisäisen viestinnän ja strategian välillä. Tutkimuksella selvitettiin, millainen on henkilöstön kokemus sisäisestä viestinnästä, millaiset tekijät siihen vaikuttavat ja minkälainen on henkilöstön kokemus strategiasta ja sen synnystä. Lisäksi kerät...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Antikainen, Elli
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, Humanistinen tiedekunta, School of Business and Economics, Faculty of Humanities, Taloustieteet, Viestintätieteiden laitos, Business and Economics, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50016
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selventää yhteyttä sisäisen viestinnän ja strategian välillä. Tutkimuksella selvitettiin, millainen on henkilöstön kokemus sisäisestä viestinnästä, millaiset tekijät siihen vaikuttavat ja minkälainen on henkilöstön kokemus strategiasta ja sen synnystä. Lisäksi kerättiin tietoa siitä, mikä on sisäisen viestinnän tehtävä strategian toteuttamisessa. Tutkimuksen teoriapohja muodostuu strategia käytäntönä -ajattelusta, merkityksellistämisestä, sisäisestä viestinnästä, dialogisuudesta ja tarinankerrontaan liittyvästä tutkimuskirjallisuudesta. Tutkimus on tapaustutkimus, jonka avulla pyrittiin kertomaan sisäisen viestinnän tehtävästä strategian toteuttamisessa ohjelmistotalo Vincitin kontekstissa. Tutkimus toteutettiin empiirisenä, laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastateltavina oli seitsemän kohdeorganisaation henkilöstön jäsentä. Analysointi tehtiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin keinoin, mutta samalla myös teoriaa käytettiin aineistosta nousevien tulkintojen tukena. Analyysissa nousi esiin, että kohdeorganisaatiossa viestintä on avointa, dialogista sekä runsasta ja hallitsematonta. Sisäiseen viestintään vaikuttivat viestintään kannustaminen, henkilöstölle sopivien kanavien valinta ja tarinoiden käyttö. Strategia sen sijaan on toiminnan kautta syntyvää ja se suuntaa kohti henkilöstölähtöistä unelmaa. Lisäksi strategia on kytketty vahvasti arjen työhön. Tulosten perusteella viestinnän tehtävänä on tukea organisaation kulttuuria, mahdollistaa vaikuttaminen ja osallistaa henkilöstöä organisaation kehittämiseen.