Lastentarhanopettajien työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa työkäytäntöjen näkökulmasta tarkasteltuna

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää niitä varhaiskasvatuksen käytäntöjä, jotka tukevat lastentarhanopettajien kokemusten mukaan heidän työhyvinvointiaan. Tavoitteena oli edistää hyvien käytänteiden entistä parempaa tunnistamista ja käytäntöön leviämistä työhyvinvoinnin tukemiseksi. Tänä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koponen, Annamari, Silvonen, Tiina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50003
_version_ 1826225804363694080
author Koponen, Annamari Silvonen, Tiina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koponen, Annamari Silvonen, Tiina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koponen, Annamari Silvonen, Tiina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koponen, Annamari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää niitä varhaiskasvatuksen käytäntöjä, jotka tukevat lastentarhanopettajien kokemusten mukaan heidän työhyvinvointiaan. Tavoitteena oli edistää hyvien käytänteiden entistä parempaa tunnistamista ja käytäntöön leviämistä työhyvinvoinnin tukemiseksi. Tänä päivänä varhaiskasvatuspalveluita koskettaa erityisesti ryhmäkoko- jen kasvattaminen sekä subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen. Lastentarhanopettajien kokema kuormittuminen työssä saattaa kasvaa. Hyvien käytäntöjen tunnistamisen avulla voidaan löytää vastauksia varhaiskasvatustyön haasteisiin vastaamiseksi ja lastentarhanopettajien työhyvinvoinnin turvaamiseksi. Tämän tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka toimitettiin Jyväskylän kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajille sekä avattiin lastentarhanopettajien Facebook-ryhmään vapaaehtoisille osallistujille vastattavaksi. Aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimustuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksessa on olemassa run- saasti käytäntöjä, joiden yhteys työhyvinvointiin on yhteneväinen muiden työhyvinvointia koskevien tutkimusten kanssa. Eniten tuloksissa korostui työn organisoinnin merkitys, johon liitettiin yhteisen suunnittelun, neuvottelun ja selkeästä työnjaosta sopimisen tärkeys työntekijän kokeman stressin vähenemiseksi. Myös ilmapiiriin, henkilökohtaisiin strategioihin, esimiehen toimintaan sekä oman ammatillisuuden kehittämiseen liittyviä käytäntöjä tunnistettiin selkeästi hyvinvointia vahvistavina. Tuloksista oli nähtävissä käytäntöihin keskittymisen tärkeys opettajan laadukkaan työn toteutumisen ja työhyvinvoinnin turvaamiseksi. Tulosten pohjalta koostettiin myös yhteenveto hyviksi koetuista käytän- nöistä hyvinvointitekijöittäin. Tuloksia voi hyödyntää varhaiskasvatuksessa käytäntöjen ja työhyvinvoinnin kehittämistyössä sekä yksilö-, että organisaatiotasolla.
first_indexed 2016-06-14T20:13:18Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koponen, Annamari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Silvonen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-31T07:45:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-31T07:45:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50003", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 niit\u00e4 varhaiskasvatuksen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4, jotka tukevat lastentarhanopettajien kokemusten mukaan heid\u00e4n ty\u00f6hyvinvointiaan. Tavoitteena oli edist\u00e4\u00e4 hyvien k\u00e4yt\u00e4nteiden entist\u00e4 parempaa tunnistamista ja k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n levi\u00e4mist\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnin tukemiseksi. \r\nT\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 varhaiskasvatuspalveluita koskettaa erityisesti ryhm\u00e4koko-\r\njen kasvattaminen sek\u00e4 subjektiivisen p\u00e4iv\u00e4hoito-oikeuden rajaaminen. Lastentarhanopettajien kokema kuormittuminen ty\u00f6ss\u00e4 saattaa kasvaa. Hyvien k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen tunnistamisen avulla voidaan l\u00f6yt\u00e4\u00e4 vastauksia varhaiskasvatusty\u00f6n haasteisiin vastaamiseksi ja lastentarhanopettajien ty\u00f6hyvinvoinnin turvaamiseksi. \r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli laadullinen. Tutkimus toteutettiin \r\ns\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella, joka toimitettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungin p\u00e4iv\u00e4kotien lastentarhanopettajille sek\u00e4 avattiin lastentarhanopettajien Facebook-ryhm\u00e4\u00e4n vapaaehtoisille osallistujille vastattavaksi. Aineisto analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. \r\nTutkimustuloksista ilmeni, ett\u00e4 varhaiskasvatuksessa on olemassa run-\r\nsaasti k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4, joiden yhteys ty\u00f6hyvinvointiin on yhtenev\u00e4inen muiden ty\u00f6hyvinvointia koskevien tutkimusten kanssa. Eniten tuloksissa korostui ty\u00f6n organisoinnin merkitys, johon liitettiin yhteisen suunnittelun, neuvottelun ja selke\u00e4st\u00e4 ty\u00f6njaosta sopimisen t\u00e4rkeys ty\u00f6ntekij\u00e4n kokeman stressin v\u00e4henemiseksi. \r\nMy\u00f6s ilmapiiriin, henkil\u00f6kohtaisiin strategioihin, esimiehen toimintaan sek\u00e4 oman ammatillisuuden kehitt\u00e4miseen liittyvi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 tunnistettiin selke\u00e4sti hyvinvointia vahvistavina. Tuloksista oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin keskittymisen t\u00e4rkeys opettajan laadukkaan ty\u00f6n toteutumisen ja ty\u00f6hyvinvoinnin turvaamiseksi. Tulosten pohjalta koostettiin my\u00f6s yhteenveto hyviksi koetuista k\u00e4yt\u00e4n-\r\nn\u00f6ist\u00e4 hyvinvointitekij\u00f6itt\u00e4in. Tuloksia voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksessa k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen ja ty\u00f6hyvinvoinnin kehitt\u00e4misty\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 yksil\u00f6-, ett\u00e4 organisaatiotasolla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiina Silvonen (tijoontt) on 2016-05-31 07:45:00.005802. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-31T07:45:00Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605312783.pdf: 574280 bytes, checksum: cfe10a5020ec505cab49e2f9ed5a80c4 (MD5)\r\nlicense.html: 5182 bytes, checksum: 4389ffb7451c83aa139ec5793a02cd7a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-31T07:45:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605312783.pdf: 574280 bytes, checksum: cfe10a5020ec505cab49e2f9ed5a80c4 (MD5)\r\nlicense.html: 5182 bytes, checksum: 4389ffb7451c83aa139ec5793a02cd7a (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ty\u00f6hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lastentarhanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatusty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lastentarhanopettajien ty\u00f6hyvinvointi varhaiskasvatuksessa ty\u00f6k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkasteltuna", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605312783", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-31T07:45:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_50003
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:05Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2c645f71-f254-431b-aa43-39cdb49ff118\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605312783.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koponen, Annamari Silvonen, Tiina Lastentarhanopettajien työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa työkäytäntöjen näkökulmasta tarkasteltuna Työhyvinvointi työkäytännöt lastentarhanopettaja varhaiskasvatustyö Varhaiskasvatus
title Lastentarhanopettajien työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa työkäytäntöjen näkökulmasta tarkasteltuna
title_full Lastentarhanopettajien työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa työkäytäntöjen näkökulmasta tarkasteltuna
title_fullStr Lastentarhanopettajien työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa työkäytäntöjen näkökulmasta tarkasteltuna Lastentarhanopettajien työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa työkäytäntöjen näkökulmasta tarkasteltuna
title_full_unstemmed Lastentarhanopettajien työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa työkäytäntöjen näkökulmasta tarkasteltuna Lastentarhanopettajien työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa työkäytäntöjen näkökulmasta tarkasteltuna
title_short Lastentarhanopettajien työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa työkäytäntöjen näkökulmasta tarkasteltuna
title_sort lastentarhanopettajien työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa työkäytäntöjen näkökulmasta tarkasteltuna
title_txtP Lastentarhanopettajien työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa työkäytäntöjen näkökulmasta tarkasteltuna
topic Työhyvinvointi työkäytännöt lastentarhanopettaja varhaiskasvatustyö Varhaiskasvatus
topic_facet Työhyvinvointi Varhaiskasvatus lastentarhanopettaja työkäytännöt varhaiskasvatustyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50003 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605312783
work_keys_str_mv AT koponenannamari lastentarhanopettajientyöhyvinvointivarhaiskasvatuksessatyökäytäntöjennäkökulmas