Grammar teaching methods in EFL lessons factors to consider when making instructional decisions

Kielioppi on vakiinnuttanut asemansa kielen opettamisessa ja oppimisessa ja se on tärkeässä osassa vieraiden kielten opetussuunnitelmaa. Sanotaan, että erilaisia opetusmenetelmiä on yhtä monta kuin on opettajiakin, joten metodien kirjo on todella laaja. Opettajat ovat itse vastuussa siitä, miten kie...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Takala, Anni
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49998
_version_ 1828193105195565056
author Takala, Anni
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Takala, Anni Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Takala, Anni Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Takala, Anni
datasource_str_mv jyx
description Kielioppi on vakiinnuttanut asemansa kielen opettamisessa ja oppimisessa ja se on tärkeässä osassa vieraiden kielten opetussuunnitelmaa. Sanotaan, että erilaisia opetusmenetelmiä on yhtä monta kuin on opettajiakin, joten metodien kirjo on todella laaja. Opettajat ovat itse vastuussa siitä, miten kielioppia opettavat, joten he tekevät sen parhaaksi katsomallaan tavalla. Kielten opetusmenetelmiä on tutkittu paljon, mutta vähemmän tutkimuksia on tehty siitä, millä perusteella opettajat opetusmenetelmänsä valitsevat. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana tapaustutkimuksena, johon osallistui kolme suomalaista englannin kielen opettajaa kolmelta eri koulutasolta. Aineisto kerättiin observoimalla jokaisen opettajan yhtä oppituntia, joka videokuvattiin. Koska tutkielman aiheena on kieliopin opettaminen, huomio keskittyi ainoastaan opettajaan, ei oppilaisiin. Luokkahuoneobservoinnin jälkeen opettajia haastateltiin ja haastattelut äänitettiin. Oppitunnit ja haastattelut litteroitiin sekä analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tämä tutkielma pyrkii vastaamaan kolmeen tutkimuskysymykseen: 1) Mitä kieliopin opetusmenetelmiä opettajat käyttävät? 2) Mitä he ottavat huomioon opetusmenetelmän valinnassa? 3) Mitä eroja ja yhtäläisyyksiä kieliopin opetusmenetelmissä on eri koulutasojen välillä? Tulokset osoittivat, että opettajat käyttivät oppitunneillaan grammar-translation (GTM), audiolingual (ALM), total physical response (TPR) sekä silent way metodeja. Opetusmenetelmiä valitessaan he ottavat huomioon oppilaidensa taidot, iän, mielialan, luonteenpiirteet sekä mahdolliset tasoerot. Näiden lisäksi valintaan vaikuttaa oppitunnin ajankohta sekä opetettava aihe ja siihen käytettävissä oleva aika. Alakoulussa käytettävät opetusmenetelmät ovat opettajakeskeisempiä kuin ylemmillä tasoilla ja ainoastaan siellä käytetään TPR metodia. Lukiossa pääpaino on yksityiskohtien opettamisessa, jossa opetus on oppilaslähtöisempää kuin muilla asteilla. Jokaisella koulutasolla on käytössä GTM ja kielioppisäännöt opetetaan eksplisiittisesti suomen kielellä. Tutkimus paljasti, että opettajien ajatukset ja teot eivät täysin kohdanneet ja siten osoitti jatkuvan reflektoinnin olevan tärkeä osa opettajan työtä tavoitteiden saavuttamiseksi. Kommunikatiivisia menetelmiä ei käytetty kieliopin opetuksessa eli kielioppi nähdään yhä oikeaoppisten rakenteiden hallintana ja sitä opetetaan eksplisiittisten sääntöjen kautta siitä huolimatta, että tavoite on rohkaista oppilaita käyttämään kieltä. Tämä tutkimus auttaa opettajia kieliopin opetusmenetelmien valinnassa eri koulutasoilla sekä kannustaa oman toiminnan kriittiseen tarkasteluun. Tutkielmaa voisi jatkaa pitkittäistutkimuksella, jonka avulla saataisiin yhä parempi kokonaiskuva opettajien henkilökohtaisista opetusfilosofioista sekä heidän suosimistaan opetusmenetelmistä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Takala, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-31T06:02:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-31T06:02:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542496", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49998", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielioppi on vakiinnuttanut asemansa kielen opettamisessa ja oppimisessa ja se on t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 osassa vieraiden kielten opetussuunnitelmaa. Sanotaan, ett\u00e4 erilaisia opetusmenetelmi\u00e4 on yht\u00e4 monta kuin on opettajiakin, joten metodien kirjo on todella laaja. Opettajat ovat itse vastuussa siit\u00e4, miten kielioppia opettavat, joten he tekev\u00e4t sen parhaaksi katsomallaan tavalla. Kielten opetusmenetelmi\u00e4 on tutkittu paljon, mutta v\u00e4hemm\u00e4n tutkimuksia on tehty siit\u00e4, mill\u00e4 perusteella opettajat opetusmenetelm\u00e4ns\u00e4 valitsevat. T\u00e4m\u00e4 tutkielma toteutettiin kuvailevana tapaustutkimuksena, johon osallistui kolme suomalaista englannin kielen opettajaa kolmelta eri koulutasolta. Aineisto ker\u00e4ttiin observoimalla jokaisen opettajan yht\u00e4 oppituntia, joka videokuvattiin. Koska tutkielman aiheena on kieliopin opettaminen, huomio keskittyi ainoastaan opettajaan, ei oppilaisiin. Luokkahuoneobservoinnin j\u00e4lkeen opettajia haastateltiin ja haastattelut \u00e4\u00e4nitettiin. Oppitunnit ja haastattelut litteroitiin sek\u00e4 analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma pyrkii vastaamaan kolmeen tutkimuskysymykseen: 1) Mit\u00e4 kieliopin opetusmenetelmi\u00e4 opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t? 2) Mit\u00e4 he ottavat huomioon opetusmenetelm\u00e4n valinnassa? 3) Mit\u00e4 eroja ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 kieliopin opetusmenetelmiss\u00e4 on eri koulutasojen v\u00e4lill\u00e4? Tulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t oppitunneillaan grammar-translation (GTM), audiolingual (ALM), total physical response (TPR) sek\u00e4 silent way metodeja. Opetusmenetelmi\u00e4 valitessaan he ottavat huomioon oppilaidensa taidot, i\u00e4n, mielialan, luonteenpiirteet sek\u00e4 mahdolliset tasoerot. N\u00e4iden lis\u00e4ksi valintaan vaikuttaa oppitunnin ajankohta sek\u00e4 opetettava aihe ja siihen k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 oleva aika. Alakoulussa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t opetusmenetelm\u00e4t ovat opettajakeskeisempi\u00e4 kuin ylemmill\u00e4 tasoilla ja ainoastaan siell\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n TPR metodia. Lukiossa p\u00e4\u00e4paino on yksityiskohtien opettamisessa, jossa opetus on oppilasl\u00e4ht\u00f6isemp\u00e4\u00e4 kuin muilla asteilla. Jokaisella koulutasolla on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 GTM ja kielioppis\u00e4\u00e4nn\u00f6t opetetaan eksplisiittisesti suomen kielell\u00e4. Tutkimus paljasti, ett\u00e4 opettajien ajatukset ja teot eiv\u00e4t t\u00e4ysin kohdanneet ja siten osoitti jatkuvan reflektoinnin olevan t\u00e4rke\u00e4 osa opettajan ty\u00f6t\u00e4 tavoitteiden saavuttamiseksi. Kommunikatiivisia menetelmi\u00e4 ei k\u00e4ytetty kieliopin opetuksessa eli kielioppi n\u00e4hd\u00e4\u00e4n yh\u00e4 oikeaoppisten rakenteiden hallintana ja sit\u00e4 opetetaan eksplisiittisten s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen kautta siit\u00e4 huolimatta, ett\u00e4 tavoite on rohkaista oppilaita k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kielt\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkimus auttaa opettajia kieliopin opetusmenetelmien valinnassa eri koulutasoilla sek\u00e4 kannustaa oman toiminnan kriittiseen tarkasteluun. Tutkielmaa voisi jatkaa pitkitt\u00e4istutkimuksella, jonka avulla saataisiin yh\u00e4 parempi kokonaiskuva opettajien henkil\u00f6kohtaisista opetusfilosofioista sek\u00e4 heid\u00e4n suosimistaan opetusmenetelmist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anni Takala (antakala) on 2016-05-31 06:02:57.051545. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-31T06:02:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605312779.pdf: 727440 bytes, checksum: 76fedc863c0706796e1995606182a796 (MD5)\r\nlicense.html: 4848 bytes, checksum: 1ca1153c925885318f768146b93cb442 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-31T06:02:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605312779.pdf: 727440 bytes, checksum: 76fedc863c0706796e1995606182a796 (MD5)\r\nlicense.html: 4848 bytes, checksum: 1ca1153c925885318f768146b93cb442 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (83 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Grammar teaching methods", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teachers' personal theories", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Grammar teaching methods in EFL lessons : factors to consider when making instructional decisions", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Factors to consider when making instructional decisions", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605312779", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-31T06:02:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49998
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:41Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1a4dd798-c55f-416e-9cf7-8b1fc949f2ba\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605312779.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Takala, Anni Grammar teaching methods in EFL lessons : factors to consider when making instructional decisions Grammar teaching methods EFL teaching teachers' personal theories Englannin kieli English 301 kielioppi englannin kieli opetus opetusmenetelmät
title Grammar teaching methods in EFL lessons : factors to consider when making instructional decisions
title_alt Factors to consider when making instructional decisions
title_full Grammar teaching methods in EFL lessons : factors to consider when making instructional decisions
title_fullStr Grammar teaching methods in EFL lessons : factors to consider when making instructional decisions Grammar teaching methods in EFL lessons : factors to consider when making instructional decisions
title_full_unstemmed Grammar teaching methods in EFL lessons : factors to consider when making instructional decisions Grammar teaching methods in EFL lessons : factors to consider when making instructional decisions
title_short Grammar teaching methods in EFL lessons
title_sort grammar teaching methods in efl lessons factors to consider when making instructional decisions
title_sub factors to consider when making instructional decisions
title_txtP Grammar teaching methods in EFL lessons : factors to consider when making instructional decisions
topic Grammar teaching methods EFL teaching teachers' personal theories Englannin kieli English 301 kielioppi englannin kieli opetus opetusmenetelmät
topic_facet 301 EFL teaching Englannin kieli English Grammar teaching methods englannin kieli kielioppi opetus opetusmenetelmät teachers' personal theories
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49998 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605312779
work_keys_str_mv AT takalaanni grammarteachingmethodsinefllessonsfactorstoconsiderwhenmakinginstructionaldecisions