Synteesin laatiminen internetteksteistä ja lukemisen haasteet kuudesluokkalaisilla oppilailla

Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen yhteyttä synteesin laatimiseen internetteksteistä kuudesluokkalaisilla oppilailla. Lisäksi selvitettiin, miten ne oppilaat, joiden lukusujuvuus tai luetunymmärtäminen oli heikkoa, suoriutuivat synteesin laatimisessa suhteessa muih...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vuorinen, Ann-Natalie
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49993
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen yhteyttä synteesin laatimiseen internetteksteistä kuudesluokkalaisilla oppilailla. Lisäksi selvitettiin, miten ne oppilaat, joiden lukusujuvuus tai luetunymmärtäminen oli heikkoa, suoriutuivat synteesin laatimisessa suhteessa muihin oppilaisiin. Tutkimus toteutettiin osana Suomen Akatemian rahoittamaa eSeekhanketta ja siihen osallistui 440 kuudesluokkalaista. Tutkimusaineisto koostui lukusujuvuutta ja luetunymmärtämistä mitanneiden tehtävien tuloksista, sekä internetiä jäljittelevän arviointiympäristön synteesin laatimisen tehtävän vastauksista. Synteesin laatimisen tehtävän vastaukset arvioitiin ja pisteytettiin pää- asioiden löytämisen sekä yhteenvedossa lähteiden käytön ja laadun osalta. Aineisto analysoitiin määrällisin metodein. Tulokset osoittivat, että sekä lukusujuvuus että luetunymmärtäminen ovat yhteydessä synteesin laatimiseen. Heikon sujuvuuden lukijat suoriutuivat muita heikommin synteesin laatimisen kaikilla osa-alueilla. Heikosti lukemaansa ymmärtävät suoriutuivat muita heikommin lähes kaikilla synteesin laatimisen osa-alueilla, lukuun ottamatta yhteenvedon laatua. Tulosten perustella voidaan todeta oppilailla olevan ylipäätänsä vaikeuksia synteesin laatimisessa internetteksteistä, ja lisäksi synteesin laatiminen näyttäytyy erityisen haastavana juuri niille oppilaille, joilla on haasteita lukusujuvuudessa tai luetunymmärtämisessä.