Summary: | Tutkimuksessa selvitettiin ja vertailtiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia opet-tajuuden vaikutuksista vapaa-aikaan. Opettajuuden vaikutuksia vapaa-aikaan on tutkittu vähän, joten tutkimuksemme tuottaa uutta tietoa. Tutkimuksessamme oli mukana yhteensä kymmenen tutkittavaa, joista viisi oli nuoria ja viisi kokeneita opettajia. Kummatkin ryhmät koostuivat joukosta luokan-, erityis- ja aineenopettajia, Keski-, Etelä- ja Itä-Suomen alueil-ta. Määrittelimme nuoret opettajat alle viisi vuotta ja kokeneet opettajat yli kymmenen vuotta työelämässä toimineiksi henkilöiksi. Tutkimuksemme pääteemat olivat 1. opettajan arki, 2. vapaa-aika ja 3. jaksaminen. Tutkimuksen analysointivaiheessa kokeneiden opetta-jien kohdalla lisäteemaksi nousi neljäs teema: vinkit nuorille opettajille. Tutkimus on toteu-tettu laadullisin menetelmin ja aineisto kerätty teemahaastatteluilla. Analysoinnissa on käy-tetty laadullista sisällönanalyysiä sekä teemoittelua.
Sekä nuorten että kokeneiden opettajien oli hankala erottaa työ- ja vapaa-aikaa toisis-taan, ja ne limittyivätkin opettajien arjessa toisiinsa. Kummatkin opettajaryhmät kokivat vapaa-ajan kohtaamiset oppilaiden tai vanhempien kanssa tavallisina vuorovaikutustilantei-na. Kohtaamisten määrä riippui olennaisesti opettajan asuinpaikasta. Opettajuuden vaiku-tukset ihmissuhteisiin sekä opettajien tarkkailu vapaa-ajalla koettiin myös ryhmien välillä samalla tavalla. Opettajuus näytti rajoittavan eniten niiden opettajien vapaa-aikaa, jotka asuivat samalla paikkakunnalla jossa olivat töissä ja jotka törmäsivät oppilaisiinsa kaikista eniten. Kiusallisia vapaa-ajan kohtaamistilanteita oppilaiden tai vanhempien kanssa kerrot-tiin tapahtuvan yleensä vain harvoin, mutta kokeneet opettajat toivat näitä tilanteita nuoria opettajia enemmän esille. Kokeneet opettajat korostivat myös nuoria opettajia enemmän opettajan velvollisuutta toimia vapaa-ajallaan roolimallina. Sekä nuoret että kokeneet opet-tajat kokivat työn määrän suurena, mutta nuoret opettajat kokivat työn määrän vaikuttavan selkeämmin omaan vapaa-aikaansa. Myös työhön käytetty energia suuntautui nuorilla ja kokeneilla opettajilla eri tavalla.
|