Oppilas joustavien tukitoimien keskiössä kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana

TIIVISTELMÄ Alatalo-Hussein, Tuula. 2016. Oppilas joustavien tukitoimien keskiössä. Kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muodostuminen oppilaan opintopolun aikana. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 95 sivua. Tässä pro gradu -tutk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Alatalo-Hussein, Tuula
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49978
_version_ 1826225743015706624
author Alatalo-Hussein, Tuula
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Alatalo-Hussein, Tuula Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Alatalo-Hussein, Tuula Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Alatalo-Hussein, Tuula
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Alatalo-Hussein, Tuula. 2016. Oppilas joustavien tukitoimien keskiössä. Kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muodostuminen oppilaan opintopolun aikana. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 95 sivua. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitän kolmiportaisen tuen toteutumista perusopetuksen alakoululla. Erityisesti perehdyn siihen kuinka tehostettu tuki on muotoutunut käytännössä yksittäisen oppilaan kohdalla. Kolmiportainen tuki muotoutui Opetushallituksen erityisopetuksen kehittämishankkeen mietinnön pohjalta kirjatun Erityisopetuksen strategian kautta. Kolmiportainen tuki pitää sisällään yleisen, tehostetun ja erityisen tuen muodot. Tehostettu tuki tuli uuden kolmiportaisen tuen myötä yleisopetuksessa annettavan perinteisen yleisen tuen ja erityisopetussiirron myötä annettavan erityisopetuksen väliin. Uudessa tehostetussa tuessa painotetaan ennaltaehkäisyä yleisten tukitoimenpiteiden lisäämisen kautta unohtamatta laatua. Kolmiportaisen tuen taustalla on inkluusion toteutuminen kaikille ja kaikkialla. Inkluusioajattelun lähtökohtana ovat oikeudenmukaisuus ja tasaarvo. Inkluusion näkökulmasta kaikilla ihmisillä tulisi olla oikeus tuntea olevansa osa normaaliyhteisöä syntymästään lähtien sekä kokea olevansa samanarvoinen yhteiskunnan jäsen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sitä voidaan kutsua myös tapaustutkimukseksi. Tutkimukseen haastattelin koulujen rehtoreita, tapausoppilaiden luokanopettajia ja erityisluokanopettajaa. Haastattelujen lisäksi perehdyin kahden tapausoppilaan pedagogisiin asiakirjoihin. Aineiston analysoin laadullisesti. Tutkimukseen osallistui kaksi alakoulua joista toinen oli oppilasmäärältään iso ja toinen pieni kyläkoulu. Isommalla koululla oli annettu erillistä erityisopetusta ja pienryhmäopetusta jo vuosikymmenten ajan. Näiltä kahdelta kouluta valitsin myös tutkimusta varten tehostetun tuen tapausoppilaat. Tutkimus osoitti, että olosuhteet, perinteet ja asenteet ovat vaikuttaneet inkluusion ja integraation toteutumiseen kouluilla. Pienellä kyläkoululla inkluusion ja lähikouluperiaatteen toteutuminen on jo hyvällä mallilla. Isommalla koululla yhteistyö ja integraatioprosessi ovat hyvässä alussa. Täydelliseen inkluusion eteen tulee vielä tehdä töitä niin asenteellisesti kuin rakenteellisestikin. Tehostettu tuki näyttää hakevan vielä omaa paikkaansa ja oppilaalle annettavien tukitoimien kirjaamisessa pedagogisiin asiakirjoihin on vielä puutteita.
first_indexed 2023-03-22T09:58:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Alatalo-Hussein, Tuula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-30T08:41:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-30T08:41:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542324", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49978", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4 \r\nAlatalo-Hussein, Tuula. 2016. Oppilas joustavien tukitoimien keski\u00f6ss\u00e4. Kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muodostuminen oppilaan opintopolun aikana. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 95 sivua. \r\nT\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa selvit\u00e4n kolmiportaisen tuen toteutumista perusopetuksen alakoululla. Erityisesti perehdyn siihen kuinka tehostettu tuki on muotoutunut k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 yksitt\u00e4isen oppilaan kohdalla. Kolmiportainen tuki muotoutui Opetushallituksen erityisopetuksen kehitt\u00e4mishankkeen mietinn\u00f6n pohjalta kirjatun Erityisopetuksen strategian kautta. Kolmiportainen tuki pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n yleisen, tehostetun ja erityisen tuen muodot. Tehostettu tuki tuli uuden kolmiportaisen tuen my\u00f6t\u00e4 yleisopetuksessa annettavan perinteisen yleisen tuen ja erityisopetussiirron my\u00f6t\u00e4 annettavan erityisopetuksen v\u00e4liin. Uudessa tehostetussa tuessa painotetaan ennaltaehk\u00e4isy\u00e4 yleisten tukitoimenpiteiden lis\u00e4\u00e4misen kautta unohtamatta laatua. Kolmiportaisen tuen taustalla on inkluusion toteutuminen kaikille ja kaikkialla. Inkluusioajattelun l\u00e4ht\u00f6kohtana ovat oikeudenmukaisuus ja tasaarvo. Inkluusion n\u00e4k\u00f6kulmasta kaikilla ihmisill\u00e4 tulisi olla oikeus tuntea olevansa osa normaaliyhteis\u00f6\u00e4 syntym\u00e4st\u00e4\u00e4n l\u00e4htien sek\u00e4 kokea olevansa samanarvoinen yhteiskunnan j\u00e4sen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sit\u00e4 voidaan kutsua my\u00f6s tapaustutkimukseksi. Tutkimukseen haastattelin koulujen rehtoreita, tapausoppilaiden luokanopettajia ja erityisluokanopettajaa. Haastattelujen lis\u00e4ksi perehdyin kahden tapausoppilaan pedagogisiin asiakirjoihin. Aineiston analysoin laadullisesti. Tutkimukseen osallistui kaksi alakoulua joista toinen oli oppilasm\u00e4\u00e4r\u00e4lt\u00e4\u00e4n iso ja toinen pieni kyl\u00e4koulu. Isommalla koululla oli annettu erillist\u00e4 erityisopetusta ja pienryhm\u00e4opetusta jo vuosikymmenten ajan. N\u00e4ilt\u00e4 kahdelta kouluta valitsin my\u00f6s tutkimusta varten tehostetun tuen tapausoppilaat. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 olosuhteet, perinteet ja asenteet ovat vaikuttaneet inkluusion ja integraation toteutumiseen kouluilla. Pienell\u00e4 kyl\u00e4koululla inkluusion ja l\u00e4hikouluperiaatteen toteutuminen on jo hyv\u00e4ll\u00e4 mallilla. Isommalla koululla yhteisty\u00f6 ja integraatioprosessi ovat hyv\u00e4ss\u00e4 alussa. T\u00e4ydelliseen inkluusion eteen tulee viel\u00e4 tehd\u00e4 t\u00f6it\u00e4 niin asenteellisesti kuin rakenteellisestikin. Tehostettu tuki n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hakevan viel\u00e4 omaa paikkaansa ja oppilaalle annettavien tukitoimien kirjaamisessa pedagogisiin asiakirjoihin on viel\u00e4 puutteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuula Alatalo-Hussein (tuanpalo) on 2016-05-30 08:41:06.688525. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-30T08:41:07Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605302756.pdf: 783001 bytes, checksum: 1a189fc10206cd928fd7ed5f47442025 (MD5)\r\nlicense.html: 4905 bytes, checksum: 777ac69be409a45accb9abd90fab1cb7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-30T08:41:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605302756.pdf: 783001 bytes, checksum: 1a189fc10206cd928fd7ed5f47442025 (MD5)\r\nlicense.html: 4905 bytes, checksum: 777ac69be409a45accb9abd90fab1cb7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (95 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "KELPO-hanke", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilas joustavien tukitoimien keski\u00f6ss\u00e4 : kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605302756", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-30T08:41:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49978
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:57Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b9e02679-8479-4b0e-b3c5-b3dee3446a06\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605302756.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alatalo-Hussein, Tuula Oppilas joustavien tukitoimien keskiössä : kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana KELPO-hanke Erityispedagogiikka Special Education 101 integraatio inkluusio kolmiportainen tuki samanaikaisopetus
title Oppilas joustavien tukitoimien keskiössä : kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana
title_alt Kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana
title_full Oppilas joustavien tukitoimien keskiössä : kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana
title_fullStr Oppilas joustavien tukitoimien keskiössä : kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana Oppilas joustavien tukitoimien keskiössä : kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana
title_full_unstemmed Oppilas joustavien tukitoimien keskiössä : kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana Oppilas joustavien tukitoimien keskiössä : kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana
title_short Oppilas joustavien tukitoimien keskiössä
title_sort oppilas joustavien tukitoimien keskiössä kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana
title_sub kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana
title_txtP Oppilas joustavien tukitoimien keskiössä : kolmiportaisen tuen toteutuminen ja tukitoimien muotoutuminen oppilaan opintopolun aikana
topic KELPO-hanke Erityispedagogiikka Special Education 101 integraatio inkluusio kolmiportainen tuki samanaikaisopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka KELPO-hanke Special Education inkluusio integraatio kolmiportainen tuki samanaikaisopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49978 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605302756
work_keys_str_mv AT alatalohusseintuula oppilasjoustavientukitoimienkeskiössäkolmiportaisentuentoteutuminenjatukitoi