Tarkkaavuuspulmaisten internetlukutaidot kuudennella luokalla

Tutkimuksessa tarkastellaan, miten tarkkaavuuspulmat ja internetlukemisen taidot ovat yhteydessä toisiinsa kuudesluokkalaisilla lapsilla. Tarkkaavuuspulmat ovat aiemman tiedon perusteella yhteydessä lukemisen pulmiin, mutta niiden yhteyttä internetlukemiseen ei ole tätä ennen juurikaan tutkittu. Tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vuorinen, Paula
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49958
Description
Summary:Tutkimuksessa tarkastellaan, miten tarkkaavuuspulmat ja internetlukemisen taidot ovat yhteydessä toisiinsa kuudesluokkalaisilla lapsilla. Tarkkaavuuspulmat ovat aiemman tiedon perusteella yhteydessä lukemisen pulmiin, mutta niiden yhteyttä internetlukemiseen ei ole tätä ennen juurikaan tutkittu. Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa eSeek-hanketta. Tutkimukseen osallistui 402 kuudesluokkalaista (207 poikaa ja 195 tyttöä). Oppilaat suorittivat ongelmanratkaisutehtävän internetiä jäljittelevässä arviointiympäristössä. Internetlukemisen taitoja mitattiin neljällä osa-alueella: tiedonhaussa, kriittisessä arvioinnissa, synteesin muodostamisessa ja kommunikoinnissa. Opettajat arvioivat oppilaidensa tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen taitoja Keskittymiskyselyllä, jonka perusteella 46 lasta määriteltiin tarkkaavuuspulmaisiksi. Aineiston analyysissä tarkasteltiin ensin kaikkien osallistuneiden lasten inhibition, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen taitojen yhteyksiä menestymiseen internetlukemisen osa-alueilla. Sama tarkastelu tehtiin myös tarkkaavuuspulmaisiksi määritellyille lapsille. Tämän jälkeen tarkkaavuuspulmaisten ja muiden oppilaiden menestystä internetlukemisen osa-alueilla vertailtiin. Ylivilkkaus, tarkkaamattomuus ja toiminnanohjauksen pulmat olivat yhteydessä heikompiin internetlukemisen taitoihin. Tarkkaavuuspulmaiset menestyivät muita oppilaita heikommin kaikilla internetlukemisen osa-alueilla tiedonhakua lukuun ottamatta. Tutkimuksen perusteella tarkkaavuuspulmaisten internetlukemisen taitoja tulisi tukea kouluissa nykyistä enemmän. Opetuksessa tulisi huomioida yksilölliset erot ja hyödyntää internetlukemisen eri osataitoja tukevia opetusmenetelmiä.