Insinöörien ryhmäosaaminen ryhmäosaamisen koulutus ja koulutustarpeet

Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaista ryhmäosaamisen opetusta ammattikorkeakouluissa tekniikan alalla järjestetään ja millaisia ryhmäosaamiseen liittyviä koulutustarpeita insinööreillä on. Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattikorkeakoulujen viestinnän opettajien kuvauksia ryhm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aakko, Emilia
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49941
_version_ 1826225727006048256
author Aakko, Emilia
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aakko, Emilia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aakko, Emilia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aakko, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaista ryhmäosaamisen opetusta ammattikorkeakouluissa tekniikan alalla järjestetään ja millaisia ryhmäosaamiseen liittyviä koulutustarpeita insinööreillä on. Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattikorkeakoulujen viestinnän opettajien kuvauksia ryhmäosaamisen opetuksesta ja insinöörien kuvauksia työssään tarvittavasta ryhmäosaamisesta ja ryhmäosaamisen koulutustarpeista. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin teemahaastatteluiden ja verkkokyselyn keinoin. Tutkimukseen haastateltiin viittä ammattikorkeakoulujen viestinnän opettajaa eri puolilta Suomea. Verkkokyselyyn vastasi 65 työssä olevaa insinööriä. Sekä haastatteluaineisto että kyselyaineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Haastatteluaineiston tulosten mukaan ryhmäosaamisen opetuksen tavoitteena on, että insinööri osaa arvioida ja reflektoida omaa ryhmäosaamistaan, osaa toimia ryhmän jäsenenä ja johtajana, osaa ja uskaltaa keskustella ryhmässä, osaa kehittää omaa ryhmäosaamistaan ja hahmottaa viestintäosaamisen osaksi ammattiosaamistaan. Opetukseen liittyviä sisältöjä ovat ryhmän jäsenenä toimiminen, ryhmäviestintätilanteet ja niihin liittyvät menettelytavat, ryhmätilanteessa esiintyminen ja kirjoitusviestintä. Ryhmäosaamisen opetus tekniikan alalla on suureksi osaksi tilanne- ja ongelmalähtöistä opetusta. Erityisesti ryhmäosaamista pyritään kehittämään erilaisilla toiminnallisilla harjoituksilla kuten ryhmätöillä. Ryhmäosaamisen opetusta on integroitu myös osaksi ammattiaineita. Kyselyaineiston tuloksista ilmenee, että insinöörit tarvitsevat työssään ryhmätaitoja, ryhmäosaamiseen liittyviä tietoja, motivaatiota toimia ryhmätilanteissa sekä metakognitiivisia ryhmätaitoja, ja lisäksi heidän tulee hallita ryhmätyön eettisiä periaatteita sekä ryhmätilanteisiin liittyviä menettelytapoja. Nämä osa-alueet insinöörit liittivät myös ryhmäosaamisen koulutustarpeiksi lukuun ottamatta metakognitiivisia ryhmätaitoja. Vastaajilla oli eriäviä mielipiteitä siitä, tarvitsevatko he ylipäätään ryhmäosaamiseen liittyvää koulutusta, vai kehittyykö ryhmäosaaminen pikemminkin kokemuksen kautta. Tutkimus osoittaa, että tekniikan alan ryhmäosaamisen opetus vastaa osittain insinöörien ryhmäosaamisen koulutustarpeisiin, mutta kehittämisen kohteitakin löytyy. Tutkimuksesta saatuja tietoja on mahdollista hyödyntää tekniikan alan ammattikorkeakoulutuksen sekä täydennyskoulutuksen kehittämiseksi.
first_indexed 2023-03-22T09:58:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valkonen, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aakko, Emilia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-26T08:40:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-26T08:40:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542144", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49941", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, millaista ryhm\u00e4osaamisen opetusta ammattikorkeakouluissa tekniikan alalla j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n ja millaisia ryhm\u00e4osaamiseen liittyvi\u00e4 koulutustarpeita insin\u00f6\u00f6reill\u00e4 on. Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattikorkeakoulujen viestinn\u00e4n opettajien kuvauksia ryhm\u00e4osaamisen opetuksesta ja insin\u00f6\u00f6rien kuvauksia ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tarvittavasta ryhm\u00e4osaamisesta ja ryhm\u00e4osaamisen koulutustarpeista. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin teemahaastatteluiden ja verkkokyselyn keinoin. Tutkimukseen haastateltiin viitt\u00e4 ammattikorkeakoulujen viestinn\u00e4n opettajaa eri puolilta Suomea. Verkkokyselyyn vastasi 65 ty\u00f6ss\u00e4 olevaa insin\u00f6\u00f6ri\u00e4. Sek\u00e4 haastatteluaineisto ett\u00e4 kyselyaineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. \r\n \r\nHaastatteluaineiston tulosten mukaan ryhm\u00e4osaamisen opetuksen tavoitteena on, ett\u00e4 insin\u00f6\u00f6ri osaa arvioida ja reflektoida omaa ryhm\u00e4osaamistaan, osaa toimia ryhm\u00e4n j\u00e4senen\u00e4 ja johtajana, osaa ja uskaltaa keskustella ryhm\u00e4ss\u00e4, osaa kehitt\u00e4\u00e4 omaa ryhm\u00e4osaamistaan ja hahmottaa viestint\u00e4osaamisen osaksi ammattiosaamistaan. Opetukseen liittyvi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ovat ryhm\u00e4n j\u00e4senen\u00e4 toimiminen, ryhm\u00e4viestint\u00e4tilanteet ja niihin liittyv\u00e4t menettelytavat, ryhm\u00e4tilanteessa esiintyminen ja kirjoitusviestint\u00e4. Ryhm\u00e4osaamisen opetus tekniikan alalla on suureksi osaksi tilanne- ja ongelmal\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 opetusta. Erityisesti ryhm\u00e4osaamista pyrit\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n erilaisilla toiminnallisilla harjoituksilla kuten ryhm\u00e4t\u00f6ill\u00e4. Ryhm\u00e4osaamisen opetusta on integroitu my\u00f6s osaksi ammattiaineita. Kyselyaineiston tuloksista ilmenee, ett\u00e4 insin\u00f6\u00f6rit tarvitsevat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ryhm\u00e4taitoja, ryhm\u00e4osaamiseen liittyvi\u00e4 tietoja, motivaatiota toimia ryhm\u00e4tilanteissa sek\u00e4 metakognitiivisia ryhm\u00e4taitoja, ja lis\u00e4ksi heid\u00e4n tulee hallita ryhm\u00e4ty\u00f6n eettisi\u00e4 periaatteita sek\u00e4 ryhm\u00e4tilanteisiin liittyvi\u00e4 menettelytapoja. N\u00e4m\u00e4 osa-alueet insin\u00f6\u00f6rit liittiv\u00e4t my\u00f6s ryhm\u00e4osaamisen koulutustarpeiksi lukuun ottamatta metakognitiivisia ryhm\u00e4taitoja. Vastaajilla oli eri\u00e4vi\u00e4 mielipiteit\u00e4 siit\u00e4, tarvitsevatko he ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n ryhm\u00e4osaamiseen liittyv\u00e4\u00e4 koulutusta, vai kehittyyk\u00f6 ryhm\u00e4osaaminen pikemminkin kokemuksen kautta. \r\n\r\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 tekniikan alan ryhm\u00e4osaamisen opetus vastaa osittain insin\u00f6\u00f6rien ryhm\u00e4osaamisen koulutustarpeisiin, mutta kehitt\u00e4misen kohteitakin l\u00f6ytyy. Tutkimuksesta saatuja tietoja on mahdollista hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tekniikan alan ammattikorkeakoulutuksen sek\u00e4 t\u00e4ydennyskoulutuksen kehitt\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emilia Aakko (emisaakk) on 2016-05-26 08:40:57.331799. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-26T08:40:58Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605262718.pdf: 924716 bytes, checksum: 84739e53fd65ab89459760e1b7bab99c (MD5)\r\nlicense.html: 4828 bytes, checksum: b617866ed4226186a8b5b7a7df39e8e0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-26T08:40:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605262718.pdf: 924716 bytes, checksum: 84739e53fd65ab89459760e1b7bab99c (MD5)\r\nlicense.html: 4828 bytes, checksum: b617866ed4226186a8b5b7a7df39e8e0 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (115 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Insin\u00f6\u00f6rien ryhm\u00e4osaaminen : ryhm\u00e4osaamisen koulutus ja koulutustarpeet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605262718", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Puheviestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Speech Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-26T08:40:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3132", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "insin\u00f6\u00f6rit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutustarve", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puheviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49941
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:03Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3c5359a2-5271-40f5-9c93-3e6c8ebefc14\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605262718.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aakko, Emilia Insinöörien ryhmäosaaminen : ryhmäosaamisen koulutus ja koulutustarpeet ryhmäosaaminen Puheviestintä Speech Communication 3132 ammattikorkeakoulut insinöörit koulutustarve puheviestintä ryhmät viestintä opetus
title Insinöörien ryhmäosaaminen : ryhmäosaamisen koulutus ja koulutustarpeet
title_full Insinöörien ryhmäosaaminen : ryhmäosaamisen koulutus ja koulutustarpeet
title_fullStr Insinöörien ryhmäosaaminen : ryhmäosaamisen koulutus ja koulutustarpeet Insinöörien ryhmäosaaminen : ryhmäosaamisen koulutus ja koulutustarpeet
title_full_unstemmed Insinöörien ryhmäosaaminen : ryhmäosaamisen koulutus ja koulutustarpeet Insinöörien ryhmäosaaminen : ryhmäosaamisen koulutus ja koulutustarpeet
title_short Insinöörien ryhmäosaaminen
title_sort insinöörien ryhmäosaaminen ryhmäosaamisen koulutus ja koulutustarpeet
title_sub ryhmäosaamisen koulutus ja koulutustarpeet
title_txtP Insinöörien ryhmäosaaminen : ryhmäosaamisen koulutus ja koulutustarpeet
topic ryhmäosaaminen Puheviestintä Speech Communication 3132 ammattikorkeakoulut insinöörit koulutustarve puheviestintä ryhmät viestintä opetus
topic_facet 3132 Puheviestintä Speech Communication ammattikorkeakoulut insinöörit koulutustarve opetus puheviestintä ryhmäosaaminen ryhmät viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49941 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605262718
work_keys_str_mv AT aakkoemilia insinöörienryhmäosaaminenryhmäosaamisenkoulutusjakoulutustarpeet