Insinöörien ryhmäosaaminen ryhmäosaamisen koulutus ja koulutustarpeet

Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaista ryhmäosaamisen opetusta ammattikorkeakouluissa tekniikan alalla järjestetään ja millaisia ryhmäosaamiseen liittyviä koulutustarpeita insinööreillä on. Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattikorkeakoulujen viestinnän opettajien kuvauksia ryhm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aakko, Emilia
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49941
Description
Summary:Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaista ryhmäosaamisen opetusta ammattikorkeakouluissa tekniikan alalla järjestetään ja millaisia ryhmäosaamiseen liittyviä koulutustarpeita insinööreillä on. Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattikorkeakoulujen viestinnän opettajien kuvauksia ryhmäosaamisen opetuksesta ja insinöörien kuvauksia työssään tarvittavasta ryhmäosaamisesta ja ryhmäosaamisen koulutustarpeista. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin teemahaastatteluiden ja verkkokyselyn keinoin. Tutkimukseen haastateltiin viittä ammattikorkeakoulujen viestinnän opettajaa eri puolilta Suomea. Verkkokyselyyn vastasi 65 työssä olevaa insinööriä. Sekä haastatteluaineisto että kyselyaineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Haastatteluaineiston tulosten mukaan ryhmäosaamisen opetuksen tavoitteena on, että insinööri osaa arvioida ja reflektoida omaa ryhmäosaamistaan, osaa toimia ryhmän jäsenenä ja johtajana, osaa ja uskaltaa keskustella ryhmässä, osaa kehittää omaa ryhmäosaamistaan ja hahmottaa viestintäosaamisen osaksi ammattiosaamistaan. Opetukseen liittyviä sisältöjä ovat ryhmän jäsenenä toimiminen, ryhmäviestintätilanteet ja niihin liittyvät menettelytavat, ryhmätilanteessa esiintyminen ja kirjoitusviestintä. Ryhmäosaamisen opetus tekniikan alalla on suureksi osaksi tilanne- ja ongelmalähtöistä opetusta. Erityisesti ryhmäosaamista pyritään kehittämään erilaisilla toiminnallisilla harjoituksilla kuten ryhmätöillä. Ryhmäosaamisen opetusta on integroitu myös osaksi ammattiaineita. Kyselyaineiston tuloksista ilmenee, että insinöörit tarvitsevat työssään ryhmätaitoja, ryhmäosaamiseen liittyviä tietoja, motivaatiota toimia ryhmätilanteissa sekä metakognitiivisia ryhmätaitoja, ja lisäksi heidän tulee hallita ryhmätyön eettisiä periaatteita sekä ryhmätilanteisiin liittyviä menettelytapoja. Nämä osa-alueet insinöörit liittivät myös ryhmäosaamisen koulutustarpeiksi lukuun ottamatta metakognitiivisia ryhmätaitoja. Vastaajilla oli eriäviä mielipiteitä siitä, tarvitsevatko he ylipäätään ryhmäosaamiseen liittyvää koulutusta, vai kehittyykö ryhmäosaaminen pikemminkin kokemuksen kautta. Tutkimus osoittaa, että tekniikan alan ryhmäosaamisen opetus vastaa osittain insinöörien ryhmäosaamisen koulutustarpeisiin, mutta kehittämisen kohteitakin löytyy. Tutkimuksesta saatuja tietoja on mahdollista hyödyntää tekniikan alan ammattikorkeakoulutuksen sekä täydennyskoulutuksen kehittämiseksi.