Students' perceptions about the use of oral feedback in EFL classrooms

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukiossa opiskelevien oppilaiden näkökulmia ja mielipiteitä yleisesti palautteen antoon liittyen. Pääpaino oli suullisessa palautteessa, ja tutkimus pyrki selvittämään, milloin, miten ja kuinka paljon suullista palautetta annetaan englannin kielen tunn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pirhonen, Noora
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49927
_version_ 1826225758279827456
author Pirhonen, Noora
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pirhonen, Noora Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pirhonen, Noora Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pirhonen, Noora
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukiossa opiskelevien oppilaiden näkökulmia ja mielipiteitä yleisesti palautteen antoon liittyen. Pääpaino oli suullisessa palautteessa, ja tutkimus pyrki selvittämään, milloin, miten ja kuinka paljon suullista palautetta annetaan englannin kielen tunneilla lukiossa, sekä millaista suullista palautetta lukiolaiset haluaisivat saada, ja mistä kielen osa-alueista. Palautteen anto on tärkeä osa oppimista ja opettamista. Palautteen antoa luokkahuoneessa on tutkittu aiemmin, ja usein tutkimukset ovat keskittyneet esimerkiksi korjaavaan palautteeseen ja sen eri muotoihin niin oppilaan kuin opettajan kannalta, tai kirjalliseen palautteeseen. Suullista palautetta on kuitenkin tutkittu vähemmän, eikä tutkimuksia suullisen palautteen käytöstä keskittyen oppilaan näkökulmaan ole tehty montaa. Siksi tämä tutkimus tuo uutta tietoa aiheesta, ja on tärkeä osa palautteen annon tutkimisen osa-aluetta. Tutkimus on määrällinen, sisältäen hieman laadullisia piirteitä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka koostui väittämistä ja kahdesta avoimesta kysymyksestä. Aineisto muodostui 93 lukioikäisen opiskelijan täyttämistä kyselyistä. Kyselyt kerättiin itäsuomalaisessa lukiossa, ja kaikki osallistujat täyttivät kyselyn samaan aikaan paperille, jonka jälkeen tulokset syötettiin tietokoneelle, ja niitä jaoteltiin tarkempiin alaluokkiin. Dataa tulkittiin sisällönanalyysin keinoin ja SPSS- ohjelman avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaat haluavat saada palautetta osana englannin kielen opetusta, ja oppilaiden tuntemukset olivat kaikin puolin positiivia palautteeseen liittyen. Eniten palautetta annettiin luokkahuoneessa, ja kielen kaikista osa-alueista annettiin melko paljon palautetta. Opettaja antoi palautetta eniten kiertämällä luokassa, ja koko luokalle kerralla. Kysyttäessä, millaista suullista palautetta oppilaat haluavat, eniten palautetta toivottiin kirjallisista tehtävistä sekä kieliopista. Oppilaat toivoivat enemmän henkilökohtaista palautetta. Monet oppilaista olivat valmiita käyttämään suullisen palautteen saamiseen myös vapaa-aikaansa. Suullisen palautteen toivottiin osoittavan virheet, tai auttamaan päättelemään virheet itse. Sekä positiivista että negatiivista palautetta arvostettiin, ja palautteen haluttiin motivoivan ja kehittävän. Tutkimus vastasi tutkimuskysymyksiin hyvin, ja antoi lisää tietoa oppilaiden näkemyksistä palautteeseen ja erityisesti suulliseen palautteeseen liittyen. Tutkimus oli kuitenkin melko suppea, eikä sen tuloksia voi yleistää laajemmin. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia suullista palautetta oppilaan näkökulmasta vielä laajemmin, ja käyttää määrällisen tutkimuksen lisänä laadullisia keinoja, kuten haastattelua. Oppilaan ja opettajan näkemyksiä olisi oleellista myös verrata, jotta saataisiin kokonaisvaltaisempi kuva aiheesta.
first_indexed 2024-09-11T08:49:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pirhonen, Noora", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-25T17:32:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-25T17:32:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542188", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49927", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lukiossa opiskelevien oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmia ja mielipiteit\u00e4 yleisesti\r\npalautteen antoon liittyen. P\u00e4\u00e4paino oli suullisessa palautteessa, ja tutkimus pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, milloin, miten ja\r\nkuinka paljon suullista palautetta annetaan englannin kielen tunneilla lukiossa, sek\u00e4 millaista suullista palautetta\r\nlukiolaiset haluaisivat saada, ja mist\u00e4 kielen osa-alueista.\r\nPalautteen anto on t\u00e4rke\u00e4 osa oppimista ja opettamista. Palautteen antoa luokkahuoneessa on tutkittu aiemmin, ja\r\nusein tutkimukset ovat keskittyneet esimerkiksi korjaavaan palautteeseen ja sen eri muotoihin niin oppilaan kuin\r\nopettajan kannalta, tai kirjalliseen palautteeseen. Suullista palautetta on kuitenkin tutkittu v\u00e4hemm\u00e4n, eik\u00e4\r\ntutkimuksia suullisen palautteen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 keskittyen oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmaan ole tehty montaa. Siksi t\u00e4m\u00e4 tutkimus\r\ntuo uutta tietoa aiheesta, ja on t\u00e4rke\u00e4 osa palautteen annon tutkimisen osa-aluetta. Tutkimus on m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen,\r\nsis\u00e4lt\u00e4en hieman laadullisia piirteit\u00e4. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin kysely\u00e4, joka koostui v\u00e4itt\u00e4mist\u00e4 ja\r\nkahdesta avoimesta kysymyksest\u00e4. Aineisto muodostui 93 lukioik\u00e4isen opiskelijan t\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 kyselyist\u00e4. Kyselyt\r\nker\u00e4ttiin it\u00e4suomalaisessa lukiossa, ja kaikki osallistujat t\u00e4yttiv\u00e4t kyselyn samaan aikaan paperille, jonka j\u00e4lkeen\r\ntulokset sy\u00f6tettiin tietokoneelle, ja niit\u00e4 jaoteltiin tarkempiin alaluokkiin. Dataa tulkittiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin\r\nja SPSS- ohjelman avulla.\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 oppilaat haluavat saada palautetta osana englannin kielen opetusta, ja\r\noppilaiden tuntemukset olivat kaikin puolin positiivia palautteeseen liittyen. Eniten palautetta annettiin\r\nluokkahuoneessa, ja kielen kaikista osa-alueista annettiin melko paljon palautetta. Opettaja antoi palautetta eniten\r\nkiert\u00e4m\u00e4ll\u00e4 luokassa, ja koko luokalle kerralla. Kysytt\u00e4ess\u00e4, millaista suullista palautetta oppilaat haluavat, eniten\r\npalautetta toivottiin kirjallisista teht\u00e4vist\u00e4 sek\u00e4 kieliopista. Oppilaat toivoivat enemm\u00e4n henkil\u00f6kohtaista\r\npalautetta. Monet oppilaista olivat valmiita k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n suullisen palautteen saamiseen my\u00f6s vapaa-aikaansa.\r\nSuullisen palautteen toivottiin osoittavan virheet, tai auttamaan p\u00e4\u00e4ttelem\u00e4\u00e4n virheet itse. Sek\u00e4 positiivista ett\u00e4\r\nnegatiivista palautetta arvostettiin, ja palautteen haluttiin motivoivan ja kehitt\u00e4v\u00e4n.\r\nTutkimus vastasi tutkimuskysymyksiin hyvin, ja antoi lis\u00e4\u00e4 tietoa oppilaiden n\u00e4kemyksist\u00e4 palautteeseen ja\r\nerityisesti suulliseen palautteeseen liittyen. Tutkimus oli kuitenkin melko suppea, eik\u00e4 sen tuloksia voi yleist\u00e4\u00e4\r\nlaajemmin. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia suullista palautetta oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta viel\u00e4\r\nlaajemmin, ja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen lis\u00e4n\u00e4 laadullisia keinoja, kuten haastattelua. Oppilaan ja opettajan\r\nn\u00e4kemyksi\u00e4 olisi oleellista my\u00f6s verrata, jotta saataisiin kokonaisvaltaisempi kuva aiheesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Noora Pirhonen (nopapirh) on 2016-05-25 17:32:14.727714. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-25T17:32:15Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605252709.pdf: 985613 bytes, checksum: 6dd24960e45fd3343382654934eb55a7 (MD5)\r\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: 0b40de791919b9639d7f82f71c11270a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-25T17:32:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605252709.pdf: 985613 bytes, checksum: 6dd24960e45fd3343382654934eb55a7 (MD5)\r\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: 0b40de791919b9639d7f82f71c11270a (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (102 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "feedback", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral feedback", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "classroom", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "students", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Students' perceptions about the use of oral feedback in EFL classrooms", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605252709", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-25T17:32:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49927
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fc449901-7a7f-480d-ad97-da9ed8749101\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605252709.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pirhonen, Noora Students' perceptions about the use of oral feedback in EFL classrooms feedback oral feedback English language classroom students Englannin kieli English 301 palaute englannin kieli lukio oppilaat opetus
title Students' perceptions about the use of oral feedback in EFL classrooms
title_full Students' perceptions about the use of oral feedback in EFL classrooms
title_fullStr Students' perceptions about the use of oral feedback in EFL classrooms Students' perceptions about the use of oral feedback in EFL classrooms
title_full_unstemmed Students' perceptions about the use of oral feedback in EFL classrooms Students' perceptions about the use of oral feedback in EFL classrooms
title_short Students' perceptions about the use of oral feedback in EFL classrooms
title_sort students perceptions about the use of oral feedback in efl classrooms
title_txtP Students' perceptions about the use of oral feedback in EFL classrooms
topic feedback oral feedback English language classroom students Englannin kieli English 301 palaute englannin kieli lukio oppilaat opetus
topic_facet 301 Englannin kieli English English language classroom englannin kieli feedback lukio opetus oppilaat oral feedback palaute students
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49927 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605252709
work_keys_str_mv AT pirhonennoora studentsperceptionsabouttheuseoforalfeedbackineflclassrooms