Anna hyvät eväät visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista

Elämme jatkuvasti medioituvassa maailmassa, jossa yksi televisiomainos voi tavoittaa jopa yli miljoona katsojaa. Mainosten tehtävänä on aina vaikuttaa katsojaan, ja tästä syystä ne ovatkin tärkeä tutkimuskohde. Mainokset eivät ainoastaan peilaa meidän maailmaamme, vaan myös rakentavat merkityksiä ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkelä, Anna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49925
_version_ 1826225765321015296
author Mäkelä, Anna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkelä, Anna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkelä, Anna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkelä, Anna
datasource_str_mv jyx
description Elämme jatkuvasti medioituvassa maailmassa, jossa yksi televisiomainos voi tavoittaa jopa yli miljoona katsojaa. Mainosten tehtävänä on aina vaikuttaa katsojaan, ja tästä syystä ne ovatkin tärkeä tutkimuskohde. Mainokset eivät ainoastaan peilaa meidän maailmaamme, vaan myös rakentavat merkityksiä ja nostavat tietyt arvot esiin toisten kustannuksella. Näitä arvoja ja merkityksiä on syytä tarkastella kriittisesti jopa kaikkein tutuimmista arkemme teksteistä. Tutkielmassani syvennyn mainonnan keinoihin tutkiessani, millaisia arvoja ja asenteita Valio Oy:n ja Arla Oy:n mainoksissa nousee esiin, ja millaista todellisuuskuvaa niissä representoidaan. Tutkimukseni tarkoituksena onkin selvittää, millainen on elintarvikemainonnan todellisuus ja millä keinoin sitä rakennetaan. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1. Millaisia arvoja ja asenteita Valio Oy:n ja Arla Oy:n televisiomainokset sisältävät? 2. Millä kielellisillä ja visuaalisilla keinoilla mainoksissa representoidaan todellisuutta? Televisiomainokset koostuvat tyypillisesti monista elementeistä, joten niitä on analysoitava multimodaalisesta näkökulmasta. Tutkielmassani analysoin mainosten visuaalista ja kielellistä ainesta. Mainosten kuvia erittelen Kressin ja van Leeuwenin visuaalisen kieliopin avulla, kun taas puhuttuun ja kirjoitettuun kieleen syvennyn M. A. K. Hallidayn systeemis-funktionaalisen kieliteorian välineillä. Molemmat teoriat ovat käytännönläheisiä ja toimivat tutkimuksessani sekä teoriataustana että menetelminä. Tutkielmassani hyödynnän systeemis-funktionaalisen kieliteorian osalta ideationaalista metafunktiota, sillä tämän metafunktion avulla hahmotetaan todellisuutta ja luodaan siitä tulkintoja. Kuvan kieliopista hyödynnän kuitenkin joustavasti kaikkia metafunktioita, sillä niistä jokaisella on osansa representaation luomisessa. Aineistoni sisältää yhteensä kuusi televisiomainosta Valiolta ja Arla Ingmanilta. Olen tehnyt mainosvideoiden pohjalta kuvakäsikirjoituksia, joiden avulla pääsen käsiksi mainosten ohikiitäviin hetkiin. Analyysimenetelmien yksityiskohtaisuuden vuoksi aineisto on suppeahko. Sen avulla on kuitenkin tarkoitus luoda kattava kuva siitä, millaisia arvoja ja asenteita mainoksiin sisältyy, ja millainen todellisuuskuva niiden pohjalta representoituu. Analyysini osoittaa, että aineistoni mainokset ovat arvomaailmaltaan erittäin perinteisiä. Mainokset toisintavat perinteisiä sukupuolirooleja, perhemalleja, etnistä yksipuolisuutta sekä vääristynyttä käsitystä tuotantoeläinten elämästä. Aineistoni mainoksissa korostuu perinteisen ydinperheen merkitys, miehen rooli toimijana ja naisen rooli toiminnan kohteena sekä etninen yksipuolisuus. Mainosten tuotantoeläimet esitetään voimakkaasti inhimillistettyinä, ja niiden elämä helppona ja miellyttävänä. Mainoksissa korostetaan myös luonnollisuutta sekä visuaalisin että kielellisin keinoin.
first_indexed 2024-09-11T08:49:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntynen, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kel\u00e4, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-25T16:26:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-25T16:26:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1542109", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49925", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "El\u00e4mme jatkuvasti medioituvassa maailmassa, jossa yksi televisiomainos voi tavoittaa jopa yli miljoona katsojaa. Mainosten teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on aina vaikuttaa katsojaan, ja t\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 ne ovatkin t\u00e4rke\u00e4 tutkimuskohde. Mainokset eiv\u00e4t ainoastaan peilaa meid\u00e4n maailmaamme, vaan my\u00f6s rakentavat merkityksi\u00e4 ja nostavat tietyt arvot esiin toisten kustannuksella. N\u00e4it\u00e4 arvoja ja merkityksi\u00e4 on syyt\u00e4 tarkastella kriittisesti jopa kaikkein tutuimmista arkemme teksteist\u00e4.\r\n\r\nTutkielmassani syvennyn mainonnan keinoihin tutkiessani, millaisia arvoja ja asenteita Valio Oy:n ja Arla Oy:n mainoksissa nousee esiin, ja millaista todellisuuskuvaa niiss\u00e4 representoidaan. Tutkimukseni tarkoituksena onkin selvitt\u00e4\u00e4, millainen on elintarvikemainonnan todellisuus ja mill\u00e4 keinoin sit\u00e4 rakennetaan. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1. Millaisia arvoja ja asenteita Valio Oy:n ja Arla Oy:n televisiomainokset sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t? 2. Mill\u00e4 kielellisill\u00e4 ja visuaalisilla keinoilla mainoksissa representoidaan todellisuutta?\r\n\r\nTelevisiomainokset koostuvat tyypillisesti monista elementeist\u00e4, joten niit\u00e4 on analysoitava multimodaalisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielmassani analysoin mainosten visuaalista ja kielellist\u00e4 ainesta. Mainosten kuvia erittelen Kressin ja van Leeuwenin visuaalisen kieliopin avulla, kun taas puhuttuun ja kirjoitettuun kieleen syvennyn M. A. K. Hallidayn systeemis-funktionaalisen kieliteorian v\u00e4lineill\u00e4.\r\n\r\nMolemmat teoriat ovat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisi\u00e4 ja toimivat tutkimuksessani sek\u00e4 teoriataustana ett\u00e4 menetelmin\u00e4. Tutkielmassani hy\u00f6dynn\u00e4n systeemis-funktionaalisen kieliteorian osalta ideationaalista metafunktiota, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4n metafunktion avulla hahmotetaan todellisuutta ja luodaan siit\u00e4 tulkintoja. Kuvan kieliopista hy\u00f6dynn\u00e4n kuitenkin joustavasti kaikkia metafunktioita, sill\u00e4 niist\u00e4 jokaisella on osansa representaation luomisessa.\r\n\r\nAineistoni sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 yhteens\u00e4 kuusi televisiomainosta Valiolta ja Arla Ingmanilta. Olen tehnyt mainosvideoiden pohjalta kuvak\u00e4sikirjoituksia, joiden avulla p\u00e4\u00e4sen k\u00e4siksi mainosten ohikiit\u00e4viin hetkiin. Analyysimenetelmien yksityiskohtaisuuden vuoksi aineisto on suppeahko. Sen avulla on kuitenkin tarkoitus luoda kattava kuva siit\u00e4, millaisia arvoja ja asenteita mainoksiin sis\u00e4ltyy, ja millainen todellisuuskuva niiden pohjalta representoituu.\r\nAnalyysini osoittaa, ett\u00e4 aineistoni mainokset ovat arvomaailmaltaan eritt\u00e4in perinteisi\u00e4. Mainokset toisintavat perinteisi\u00e4 sukupuolirooleja, perhemalleja, etnist\u00e4 yksipuolisuutta sek\u00e4 v\u00e4\u00e4ristynytt\u00e4 k\u00e4sityst\u00e4 tuotantoel\u00e4inten el\u00e4m\u00e4st\u00e4. Aineistoni mainoksissa korostuu perinteisen ydinperheen merkitys, miehen rooli toimijana ja naisen rooli toiminnan kohteena sek\u00e4 etninen yksipuolisuus. Mainosten tuotantoel\u00e4imet esitet\u00e4\u00e4n voimakkaasti inhimillistettyin\u00e4, ja niiden el\u00e4m\u00e4 helppona ja miellytt\u00e4v\u00e4n\u00e4. Mainoksissa korostetaan my\u00f6s luonnollisuutta sek\u00e4 visuaalisin ett\u00e4 kielellisin keinoin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna M\u00e4kel\u00e4 (anevmake) on 2016-05-25 16:26:58.817486. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-25T16:26:59Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605252706.pdf: 3382726 bytes, checksum: 57e5347c9c6948debbf32a55b39a3dc4 (MD5)\r\nlicense.html: 4850 bytes, checksum: 4a567466c82b47e4c538fa64c224326e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-25T16:26:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201605252706.pdf: 3382726 bytes, checksum: 57e5347c9c6948debbf32a55b39a3dc4 (MD5)\r\nlicense.html: 4850 bytes, checksum: 4a567466c82b47e4c538fa64c224326e (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (106 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalinen kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Anna hyv\u00e4t ev\u00e4\u00e4t : visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605252706", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-25T16:27:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "televisiomainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "systeemis-funktionaalinen kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visuaalinen viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49925
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:12Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9024cd56-8524-483e-a539-06ea10a81d45\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605252706.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkelä, Anna Anna hyvät eväät : visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista visuaalinen kielioppi Suomen kieli Finnish Diskurssintutkimus 309 mainonta televisiomainonta multimodaalisuus systeemis-funktionaalinen kielioppi tekstintutkimus visuaalinen viestintä
title Anna hyvät eväät : visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista
title_alt Visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista
title_full Anna hyvät eväät : visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista
title_fullStr Anna hyvät eväät : visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista Anna hyvät eväät : visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista
title_full_unstemmed Anna hyvät eväät : visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista Anna hyvät eväät : visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista
title_short Anna hyvät eväät
title_sort anna hyvät eväät visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista
title_sub visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista
title_txtP Anna hyvät eväät : visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista
topic visuaalinen kielioppi Suomen kieli Finnish Diskurssintutkimus 309 mainonta televisiomainonta multimodaalisuus systeemis-funktionaalinen kielioppi tekstintutkimus visuaalinen viestintä
topic_facet 309 Diskurssintutkimus Finnish Suomen kieli mainonta multimodaalisuus systeemis-funktionaalinen kielioppi tekstintutkimus televisiomainonta visuaalinen kielioppi visuaalinen viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49925 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605252706
work_keys_str_mv AT mäkeläanna annahyväteväätvisuaalinenjakielellinenanalyysielintarvikkeidentelevisiomainoksista