Lasten aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta

Tämän tutkimuksen kohteena ovat päiväkodin työntekijöiden kokemukset lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä. Tarkoituksena oli selvittää, millaista päiväkodin työntekijöiden kohtaama lasten aggressiivinen käyttäytyminen on ja kuinka usein sitä kohdataan. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskinen, Essi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49919
_version_ 1826225808250765312
author Koskinen, Essi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koskinen, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koskinen, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koskinen, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen kohteena ovat päiväkodin työntekijöiden kokemukset lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä. Tarkoituksena oli selvittää, millaista päiväkodin työntekijöiden kohtaama lasten aggressiivinen käyttäytyminen on ja kuinka usein sitä kohdataan. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää, millaisia toimintatapoja työntekijät käyttävät aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kohtaamisessa ja millainen merkitys näillä kohtaamisilla on heidän työmotivaatioonsa. Kyseessä oli pääpiirteiltään laadullinen tutkimus, mutta siinä esiintyi myös määrällisen tutkimuksen piirteitä. Aineiston keruu tapahtui sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimuksessa selvisi, että päiväkoti-ikäisten lasten aggressiivinen käyttäytyminen on pääosin fyysistä, joka ilmeni erityisesti potkimisena, lyömisenä ja tavaroiden heittelynä. Työntekijöistä vajaa puolet kohtasi sillä hetkellä aggressiivista käyttäytymistä harvemmin kuin pari kertaa kuukaudessa. Työntekijöiden mieleenpainuvimmissa aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kohtaamistilanteissa korostui fyysiset toimintatavat, joita olivat esimerkiksi kiinnipito ja lapsen pois vieminen tilanteesta. Aggressiivisen käyttäytymisen kohtaamisesta noin 30 % työntekijöistä koki työmotivaatioonsa pelkästään negatiivisia merkityksiä, toinen kolmannes koki saaneensa niin positiivisia kuin negatiivisiakin merkityksiä ja viimeinen kolmannes ei kokenut niillä olevan merkitystä ollenkaan heidän työmotivaatioon. Tutkimus toi uutta tietoa erityisesti aggressiivisen käyttäytymisen kohtaamisen toistuvuudesta, työntekijöiden käyttämistä toimintatavoista ja yhteyksistä heidän työmotivaatioonsa. Tutkimus vahvisti aiempaa tietoa lasten aggressiivisen käyttäytymisen muodoista. Tutkimustietoa voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen kentällä erityisesti työntekijöiden käyttämien toimintatapojen kriittisenä tarkasteluna ja niiden yhteyksistä heidän työmotivaatioonsa. Päiväkodeissa tulisi kiinnittää enemmän huomiota toimiviin tapoihin kohdata aggressiivisesti käyttäytyvä lapsi. Tutkimuksen mukaan työntekijöiden työmotivaatiota vahvistaa onnistuneiden toimintatapojen käyttäminen aggressiivisen lapsen kohtaamistilanteissa.
first_indexed 2016-05-26T02:24:47Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskinen, Essi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-25T09:18:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-25T09:18:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49919", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kohteena ovat p\u00e4iv\u00e4kodin ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemukset lasten aggressiivisesta k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista p\u00e4iv\u00e4kodin ty\u00f6ntekij\u00f6iden kohtaama lasten aggressiivinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen on ja kuinka usein sit\u00e4 kohdataan. Tutkimuksen tarkoituksena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, millaisia toimintatapoja ty\u00f6ntekij\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t aggressiivisesti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n lapsen kohtaamisessa ja millainen merkitys n\u00e4ill\u00e4 kohtaamisilla on heid\u00e4n ty\u00f6motivaatioonsa. Kyseess\u00e4 oli p\u00e4\u00e4piirteilt\u00e4\u00e4n laadullinen tutkimus, mutta siin\u00e4 esiintyi my\u00f6s m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen piirteit\u00e4. Aineiston keruu tapahtui s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 p\u00e4iv\u00e4koti-ik\u00e4isten lasten aggressiivinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen on p\u00e4\u00e4osin fyysist\u00e4, joka ilmeni erityisesti potkimisena, ly\u00f6misen\u00e4 ja tavaroiden heittelyn\u00e4. Ty\u00f6ntekij\u00f6ist\u00e4 vajaa puolet kohtasi sill\u00e4 hetkell\u00e4 aggressiivista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 harvemmin kuin pari kertaa kuukaudessa. Ty\u00f6ntekij\u00f6iden mieleenpainuvimmissa aggressiivisesti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n lapsen kohtaamistilanteissa korostui fyysiset toimintatavat, joita olivat esimerkiksi kiinnipito ja lapsen pois vieminen tilanteesta. Aggressiivisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen kohtaamisesta noin 30 % ty\u00f6ntekij\u00f6ist\u00e4 koki ty\u00f6motivaatioonsa pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n negatiivisia merkityksi\u00e4, toinen kolmannes koki saaneensa niin positiivisia kuin negatiivisiakin merkityksi\u00e4 ja viimeinen kolmannes ei kokenut niill\u00e4 olevan merkityst\u00e4 ollenkaan heid\u00e4n ty\u00f6motivaatioon. \nTutkimus toi uutta tietoa erityisesti aggressiivisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen kohtaamisen toistuvuudesta, ty\u00f6ntekij\u00f6iden k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 toimintatavoista ja yhteyksist\u00e4 heid\u00e4n ty\u00f6motivaatioonsa. Tutkimus vahvisti aiempaa tietoa lasten aggressiivisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muodoista. Tutkimustietoa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen kent\u00e4ll\u00e4 erityisesti ty\u00f6ntekij\u00f6iden k\u00e4ytt\u00e4mien toimintatapojen kriittisen\u00e4 tarkasteluna ja niiden yhteyksist\u00e4 heid\u00e4n ty\u00f6motivaatioonsa. P\u00e4iv\u00e4kodeissa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n huomiota toimiviin tapoihin kohdata aggressiivisesti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4 lapsi. Tutkimuksen mukaan ty\u00f6ntekij\u00f6iden ty\u00f6motivaatiota vahvistaa onnistuneiden toimintatapojen k\u00e4ytt\u00e4minen aggressiivisen lapsen kohtaamistilanteissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Essi Koskinen (esriheko) on 2016-05-25 09:18:36.026381. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-25T09:18:36Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605252697.pdf: 645596 bytes, checksum: f831865716b5f0132d143e0d7bb012a3 (MD5)\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: 52f32a51bf51e8502fe11024045d389f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-25T09:18:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605252697.pdf: 645596 bytes, checksum: f831865716b5f0132d143e0d7bb012a3 (MD5)\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: 52f32a51bf51e8502fe11024045d389f (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aggressiivinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodin ty\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintatavat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten aggressiivinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen p\u00e4iv\u00e4kodin ty\u00f6ntekij\u00f6iden n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605252697", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-25T09:18:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49919
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a685ff67-6641-40f5-a051-ac82de8044f6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605252697.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskinen, Essi Lasten aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta lapsi aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodin työntekijät toimintatavat työmotivaatio Varhaiskasvatus
title Lasten aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta
title_full Lasten aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta
title_fullStr Lasten aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta Lasten aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta
title_full_unstemmed Lasten aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta Lasten aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta
title_short Lasten aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta
title_sort lasten aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta
title_txtP Lasten aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta
topic lapsi aggressiivinen käyttäytyminen päiväkodin työntekijät toimintatavat työmotivaatio Varhaiskasvatus
topic_facet Varhaiskasvatus aggressiivinen käyttäytyminen lapsi päiväkodin työntekijät toimintatavat työmotivaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49919 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605252697
work_keys_str_mv AT koskinenessi lastenaggressiivinenkäyttäytyminenpäiväkodintyöntekijöidennäkökulmasta