Ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa syntyvä käyttäjäkokemus ja sen mittaamisen haasteet

Kiinnostus käyttäjäkokemusta kohtaan perinteisen käytettävyyden ohella ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa on lisääntynyt vuosituhannen vaihteen jälkeen. Huolimatta kasvavasta kiinnostuksesta käyttäjäkokemusta kohtaan, yhteisymmärryksen löytäminen sen luonteesta ja laajuudesta on oll...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kokko, Tiia-Elina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49915
_version_ 1826225815279370240
author Kokko, Tiia-Elina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kokko, Tiia-Elina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kokko, Tiia-Elina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kokko, Tiia-Elina
datasource_str_mv jyx
description Kiinnostus käyttäjäkokemusta kohtaan perinteisen käytettävyyden ohella ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa on lisääntynyt vuosituhannen vaihteen jälkeen. Huolimatta kasvavasta kiinnostuksesta käyttäjäkokemusta kohtaan, yhteisymmärryksen löytäminen sen luonteesta ja laajuudesta on ollut tutkijoiden keskuudessa kuitenkin vaikeaa eikä yleisesti hyväksyttyä, kokonaisvaltaista määritelmää ole onnistuttu löytämään. Selkeä määritelmä tarjoaisi kuitenkin monia hyötyjä. Se esimerkiksi selkeyttäsi ja edistäisi käyttäjäkokemuksen tutkimusta tutkijoiden ja ammatinharjoittajien keskuudessa, sekä tarjoaisi vankan pohjan käytännön työlle käyttäjäkokemuksen parissa. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa pyritään muodostamaan mahdollisimman kokonaisvaltainen näkemys käyttäjäkokemuksesta sekä sen muodostumiseen vaikuttavista tekijöistä tutustumalla aihetta käsittelevään kirjallisuuteen. Lisäksi tutkielmassa pyritään selvittämään, mikä tekee käyttäjäkokemuksen mittaamisesta haasteellista ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa. Käyttäjäkokemuksen muodostumiseen voidaan katsoa ennen kaikkea vaikuttavan käyttäjään liittyvät ominaisuudet, kuten käyttäjän odotukset ja tunteet, sekä käytettävän järjestelmän ominaisuudet. Tämän lisäksi käyttäjäkokemuksen voidaan katsoa olevan ennen kaikkea kontekstisidonnaista, subjektiivista ja dynaamista. Käyttäjäkokemuksen vaikea yksiselitteinen määrittely tuo omalta osaltaan haasteita myös käyttäjäkokemuksen mittaamiselle, ja käyttäjäkokemuksen mitattavuus onkin tutkijoiden keskuudessa edelleen kiistanalaista. Nykypäivänä kilpailu yritysten välillä on kovaa, ja yritysten on tärkeää pyrkiä valmistamaan tuotteita, jotka ovat heidän asiakkaidensa silmissä houkuttelevia, ja täyttävät asiakkaiden tarpeet. Käyttäjäkokemuksen mittaaminen on tehokas keino selvittää, millaisiin asioihin yrityksen olisi kannattavaa tuotteidensa kehittämisen yhteydessä erityisesti keskittyä. Käyttäjäkokemuksen mittaamiseen liittyy kuitenkin vielä nykyisin useita haasteita. Esimerkiksi mielensisäisten ilmiöiden, kuten tunteiden, tunnistaminen ja muuttaminen mitattavaan muotoon on vaikeaa. Lisäksi käyttäjäkokemuksen mittaaminen vaatii usein sekä laadullisten että määrällisten mittausmenetelmien käyttöä, mikä tekee sen mittaamisesta usein työlästä. Käyttäjäkokemuksen kokonaisvaltainen mittaaminen vaatii paljon resursseja, mikä voi asettaa rajoitteita etenkin teollisuudelle. Interest towards user experience along with traditional usability has increased since the turn of the millennium in human-technology interaction. Despite the growing interest towards user experience, finding a common understanding of its nature and extent has been difficult among researchers. Currently a generally accepted definition does not exist. However, a clear definition would offer many benefits. It would for example clarify and enhance research on user experience among researchers and practitioners, as well as provide a solid foundation for practical work on user experience. The purpose of this bachelor’s thesis, which was conducted as a literature review, is to form a comprehensive view of user experience, and find out what kinds of factors affect user experience. In addition, this thesis aims to find out what makes measuring user experience challenging in human-technology interaction. The most important factors, which have an impact on user experience, are related to the user's traits, such as his or hers expectations and emotions, as well as to the system's features. In addition, user experience can be seen as context-dependent, subjective and dynamic. The lack of generally accepted definition poses challenges also towards measuring user experience, and the measurability of user experience is still controversial among many researchers. Nowadays the competition between companies is fierce and it is important for them to try to make products that are attractive and meet the needs of their customers. Measuring user experience is an effective way to determine, what needs to be improved in order to produce more desirable products. However, there are still a number of challenges related to measuring user experience. Identifying and making phenomena, such as emotions, measurable is considered difficult, and measuring user experience often requires the use of both qualitative and quantitative methods which can make it laborious. Measuring holistic user experience requires a lot of resources, which can place constraints especially in industry.
first_indexed 2016-05-26T02:24:47Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rousi, Rebekah", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kokko, Tiia-Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-05-24T20:32:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-05-24T20:32:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49915", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kiinnostus k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta kohtaan perinteisen k\u00e4ytett\u00e4vyyden ohella ihmisen ja teknologian v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa on lis\u00e4\u00e4ntynyt vuosituhannen vaihteen j\u00e4lkeen. Huolimatta kasvavasta kiinnostuksesta k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta kohtaan, yhteisymm\u00e4rryksen l\u00f6yt\u00e4minen sen luonteesta ja laajuudesta on ollut tutkijoiden keskuudessa kuitenkin vaikeaa eik\u00e4 yleisesti hyv\u00e4ksytty\u00e4, kokonaisvaltaista m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 ole onnistuttu l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n. Selke\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 tarjoaisi kuitenkin monia hy\u00f6tyj\u00e4. Se esimerkiksi selkeytt\u00e4si ja edist\u00e4isi k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen tutkimusta tutkijoiden ja ammatinharjoittajien keskuudessa, sek\u00e4 tarjoaisi vankan pohjan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6lle k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen parissa. T\u00e4ss\u00e4 kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n muodostamaan mahdollisimman kokonaisvaltainen n\u00e4kemys k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksesta sek\u00e4 sen muodostumiseen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 tutustumalla aihetta k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4n kirjallisuuteen. Lis\u00e4ksi tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 tekee k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen mittaamisesta haasteellista ihmisen ja teknologian v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen muodostumiseen voidaan katsoa ennen kaikkea vaikuttavan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4t ominaisuudet, kuten k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n odotukset ja tunteet, sek\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n j\u00e4rjestelm\u00e4n ominaisuudet. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen voidaan katsoa olevan ennen kaikkea kontekstisidonnaista, subjektiivista ja dynaamista. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen vaikea yksiselitteinen m\u00e4\u00e4rittely tuo omalta osaltaan haasteita my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen mittaamiselle, ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen mitattavuus onkin tutkijoiden keskuudessa edelleen kiistanalaista. Nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 kilpailu yritysten v\u00e4lill\u00e4 on kovaa, ja yritysten on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 pyrki\u00e4 valmistamaan tuotteita, jotka ovat heid\u00e4n asiakkaidensa silmiss\u00e4 houkuttelevia, ja t\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t asiakkaiden tarpeet. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen mittaaminen on tehokas keino selvitt\u00e4\u00e4, millaisiin asioihin yrityksen olisi kannattavaa tuotteidensa kehitt\u00e4misen yhteydess\u00e4 erityisesti keskitty\u00e4. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen mittaamiseen liittyy kuitenkin viel\u00e4 nykyisin useita haasteita. Esimerkiksi mielensis\u00e4isten ilmi\u00f6iden, kuten tunteiden, tunnistaminen ja muuttaminen mitattavaan muotoon on vaikeaa. Lis\u00e4ksi k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen mittaaminen vaatii usein sek\u00e4 laadullisten ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisten mittausmenetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4, mik\u00e4 tekee sen mittaamisesta usein ty\u00f6l\u00e4st\u00e4. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen kokonaisvaltainen mittaaminen vaatii paljon resursseja, mik\u00e4 voi asettaa rajoitteita etenkin teollisuudelle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Interest towards user experience along with traditional usability has increased since the turn of the millennium in human-technology interaction. Despite the growing interest towards user experience, finding a common understanding of its nature and extent has been difficult among researchers. Currently a generally accepted definition does not exist. However, a clear definition would offer many benefits. It would for example clarify and enhance research on user experience among researchers and practitioners, as well as provide a solid foundation for practical work on user experience. The purpose of this bachelor\u2019s thesis, which was conducted as a literature review, is to form a comprehensive view of user experience, and find out what kinds of factors affect user experience. In addition, this thesis aims to find out what makes measuring user experience challenging in human-technology interaction. The most important factors, which have an impact on user experience, are related to the user's traits, such as his or hers expectations and emotions, as well as to the system's features. In addition, user experience can be seen as context-dependent, subjective and dynamic. The lack of generally accepted definition poses challenges also towards measuring user experience, and the measurability of user experience is still controversial among many researchers. Nowadays the competition between companies is fierce and it is important for them to try to make products that are attractive and meet the needs of their customers. Measuring user experience is an effective way to determine, what needs to be improved in order to produce more desirable products. However, there are still a number of challenges related to measuring user experience. Identifying and making phenomena, such as emotions, measurable is considered difficult, and measuring user experience often requires the use of both qualitative and quantitative methods which can make it laborious. Measuring holistic user experience requires a lot of resources, which can place constraints especially in industry.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiia-Elina Kokko (tiikarko) on 2016-05-24 20:32:28.264627. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-05-24T20:32:29Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605242689.pdf: 537962 bytes, checksum: 20acdb78cae57aa37318e8a0f198a1b4 (MD5)\nlicense.html: 4858 bytes, checksum: 8f32895fc8620e5861cd81daad76cc37 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-05-24T20:32:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201605242689.pdf: 537962 bytes, checksum: 20acdb78cae57aa37318e8a0f198a1b4 (MD5)\nlicense.html: 4858 bytes, checksum: 8f32895fc8620e5861cd81daad76cc37 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mittaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mittausmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ihmisen ja teknologian v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa syntyv\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus ja sen mittaamisen haasteet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201605242689", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-05-24T20:32:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49915
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/32337398-871a-4def-9611-66d6a655b0b5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201605242689.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kokko, Tiia-Elina Ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa syntyvä käyttäjäkokemus ja sen mittaamisen haasteet käyttäjäkokemus vuorovaikutus mittaus mittausmenetelmät Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa syntyvä käyttäjäkokemus ja sen mittaamisen haasteet
title_full Ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa syntyvä käyttäjäkokemus ja sen mittaamisen haasteet
title_fullStr Ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa syntyvä käyttäjäkokemus ja sen mittaamisen haasteet Ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa syntyvä käyttäjäkokemus ja sen mittaamisen haasteet
title_full_unstemmed Ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa syntyvä käyttäjäkokemus ja sen mittaamisen haasteet Ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa syntyvä käyttäjäkokemus ja sen mittaamisen haasteet
title_short Ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa syntyvä käyttäjäkokemus ja sen mittaamisen haasteet
title_sort ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa syntyvä käyttäjäkokemus ja sen mittaamisen haasteet
title_txtP Ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa syntyvä käyttäjäkokemus ja sen mittaamisen haasteet
topic käyttäjäkokemus vuorovaikutus mittaus mittausmenetelmät Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede käyttäjäkokemus mittaus mittausmenetelmät vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49915 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605242689
work_keys_str_mv AT kokkotiiaelina ihmisenjateknologianvälisessävuorovaikutuksessasyntyväkäyttäjäkokemusjasenmittaam